Komt een beetje vreemd op me over. Als er een genetische basis zou zijn, waarom zijn er dan ook mensen die niet geloven? Beter gezegd, mijn beide ouders zijn gelovig, hun beide ouders zijn gelovig, waarom ik dan niet? De genetische basis is er. Nu moet ik heel voorzichtig zijn, maar ik zet de gedachte die in mij opkomt toch hier neer.
Toen mensen nog vrij primitief waren werd alles wat we niet snapten aangeduid als magie of krachten van de goden. Je had toen ook nog sjamanen en zogenaamde heksen e.d. In de loop der tijd is men steeds meer dingen gaan ontdekken. Zo is tegenwoordig (vrijwel) iedereen ervan overtuigd dat vuur gewoon het waarneembare is van een reactie met zuurstof. Iemand die vuur maakt, wordt ook niet meer als een tovenaar of een zendeling van de een of andere God gezien, maar gewoon als iemand die ook weet hoe een aansteker of een lucifer werkt. Zo zijn er nog zat andere voorbeelden van zaken die eerst onverklaarbaar of als het werk van een God gezien werden en tegenwoordig algemeen geaccepteerd zijn omdat we weten wat het echt is.
Uit het bovenstaande kun je dus afleiden dat de mens zich ontwikkeld. Naast de technologische ontwikkeling die we allemaal kennen, is er blijkbaar ook een theologische ontwikkeling. De mens raakt bewust van het feit (ff niet zeuren) dat een Goden helemaal niet hoeven te bestaan. Dit laatste zie je vooral de laatste 50 jaar, o.a. door de wetenschappelijke ontwikkeling. De mens revolueerd op theologisch gebied.
Puzzels