Puzzel Puzzels
Ger
Artikelen: 0

Re: Waarom geloven we

Komt een beetje vreemd op me over. Als er een genetische basis zou zijn, waarom zijn er dan ook mensen die niet geloven? Beter gezegd, mijn beide ouders zijn gelovig, hun beide ouders zijn gelovig, waarom ik dan niet? De genetische basis is er. Nu moet ik heel voorzichtig zijn, maar ik zet de gedachte die in mij opkomt toch hier neer.

Toen mensen nog vrij primitief waren werd alles wat we niet snapten aangeduid als magie of krachten van de goden. Je had toen ook nog sjamanen en zogenaamde heksen e.d. In de loop der tijd is men steeds meer dingen gaan ontdekken. Zo is tegenwoordig (vrijwel) iedereen ervan overtuigd dat vuur gewoon het waarneembare is van een reactie met zuurstof. Iemand die vuur maakt, wordt ook niet meer als een tovenaar of een zendeling van de een of andere God gezien, maar gewoon als iemand die ook weet hoe een aansteker of een lucifer werkt. Zo zijn er nog zat andere voorbeelden van zaken die eerst onverklaarbaar of als het werk van een God gezien werden en tegenwoordig algemeen geaccepteerd zijn omdat we weten wat het echt is.

Uit het bovenstaande kun je dus afleiden dat de mens zich ontwikkeld. Naast de technologische ontwikkeling die we allemaal kennen, is er blijkbaar ook een theologische ontwikkeling. De mens raakt bewust van het feit (ff niet zeuren) dat een Goden helemaal niet hoeven te bestaan. Dit laatste zie je vooral de laatste 50 jaar, o.a. door de wetenschappelijke ontwikkeling. De mens revolueerd op theologisch gebied.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Sietse

Komt een beetje vreemd op me over. Als er een genetische basis zou zijn, waarom zijn er dan ook mensen die niet geloven? Beter gezegd, mijn beide ouders zijn gelovig, hun beide ouders zijn gelovig, waarom ik dan niet? De genetische basis is er. Nu moet ik heel voorzichtig zijn, maar ik zet de gedachte die in mij opkomt toch hier neer.  
Dat de basis er is wil toch niet zeggen dat jij hetzelfde kiest als je ouders?
Toen mensen nog vrij primitief waren werd alles wat we niet snapten aangeduid als magie of krachten van de goden. Je had toen ook nog sjamanen en zogenaamde heksen e.d.
Denk je echt dat die er vandaag de dag niet meer zijn???
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ger

Ja. Ik geloof niet in magie. Of wil jij zeggen dat er mensen zijn die door met hun vingers te knippen van plaats A naar plaats B kunnen gaan?

Sjamanen en heksen deden vaak niets anders dan primitieve scheikunde of geneeskunde.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Sietse

Ja. Ik geloof niet in magie. Of wil jij zeggen dat er mensen zijn die door met hun vingers te knippen van plaats A naar plaats B kunnen gaan?
Ja.
Sjamanen en heksen deden vaak niets anders dan primitieve scheikunde of geneeskunde.
Nee, dat is niet zo. Ik zou zeggen vraag het een ex-heks.
Windsurfer

Ger schreef:  

Ja.  
meen je dit letterlijk?
140IQ

140IQ schreef:Maar het is wel zo, dat de meeste mensen op deze aardbol net zo min met hun eigen ogen het bewijs van het bestaan van Mars hebben gezien, als dat jij een god hebt gezien. Het enige verschil is, dat die eerste groep in ieder geval de mogelijk heeft.
Mars is wel degelijk zichtbaar. Koop een goede telescoop, of een hele goede verrekijker. Zelfs met het blote oog is hij af en toe zichtbaar, een paar weken geleden nog! (zij het dat je moet weten dat het Mars is in het laatste geval.)
Ik zei dus: "net zo min met hun eigen ogen het bewijs van het bestaan van Mars hebben gezien", maar ik zei ook "dat die eerste groep in ieder geval de mogelijk heeft". Ik weet dat Mars zichtbaar is, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk de moeite genomen om de planeet zelf te gaan bekijken met een verrekijker of een telescoop? En toch twijfelen diezelfde mensen er absoluut niet aan dat Mars bestaat.

Mensen, ongeacht of ze zichzelf religieus vinden of niet, praktiseren dagelijks geloof in iets dat ze nog nooit gezien hebben. En dit geloof is vrijwel altijd gebaseerd op het 'woord' van een ander mens. Deze persoon is in sommige gevallen een wetenschapper en in andere gevallen een oude wijze man of een profeet.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles
lngr

Mensen, ongeacht of ze zichzelf religieus vinden of niet, praktiseren dagelijks geloof in iets dat ze nog nooit gezien hebben. En dit geloof is vrijwel altijd gebaseerd op het 'woord' van een ander mens. Deze persoon is in sommige gevallen een wetenschapper en in andere gevallen een oude wijze man of een profeet.
Grote verschil is natuurlijk wel dat er, als erom gevraagd wordt, wel bewijs geleverd KAN worden voor het bestaan van Antarctica en Mars en NIET van Onzevaderdieindehemelenzijt.

Natuurlijk zijn er dan altijd nog van die jofele figuren die mij zometeen citeren en zeggen 'wat is bewijs', 'wat bedoel jij met 'gevraagd', 'DE waarheid bestaat niet' etc etc.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Windsurfer

ja met dit soort taalspelletjes kan ik het ook natuurlijk. zonder af en toe iets te geloven is het leven ondraaglijk. wat zou je man/ vrouw ervan zeggen als jij elke zin aan een wetenschappelijk onderzoek zou gaan onderwerpen? het zou snel gedaan zijn.

maar geloven in religieuze zin is toch wel andere koek. Ik ben het met Ingr eens, wetenschappelijke feiten aannemen, daarbij heb je altijd de backup dat die te bewijzen zijn, al dan niet met bewijs dat je begrijpt. het bestaan van god is niet wetenschappelijk te bewijzen, en naar positivistische opvattingen ga ik er dan niet vanuit dat ie bestaat. als er een overtuigend bewijs komt van het bestaan van god, zijn de wetenschappers de eersten die dit aan zullen nemen. daarvoor zijn het wetenschappers.
Hopper

Waarom geloven we? 1000 meningen, hier 1001 :roll:

We zijn bang voor de dood, geloof brengt hoop op een volgend leven.

terzijde bang voor de dood is niet hetzelfde als angst om te sterven, dat is overlevingsdrang.

hier 2002 :P

We zijn geinteresseerd in spirualiteit/geloof etc etc simpelweg omdat we zien hoe zinloos ons leven is, elke dag het zelfde, elke dag naar het werk, huisje boompje beestje, zinloos, verveeld als we zijn, ja echt het is de verzonnen verveling dat we naar iets zoeken dat ons bestaan zin geeft.

We zoeken naar geluk, alleen de zoektocht en het verlangen brengt alleen maar meer verdriet.

Leven we eigenlijks wel? of zoeken we zoveel dat we nog moeten beginnen?

Afbeelding
Ger

Ger schreef:Ja. Ik geloof niet in magie. Of wil jij zeggen dat er mensen zijn die door met hun vingers te knippen van plaats A naar plaats B kunnen gaan?
Ja.

Alsjeblieft, onderbouw dit, voordat je jezelf belachelijk maakt.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
janviet

Vaak merk je dat atheisten wel religieus zijn geweest, maar zich hier later tegen zijn gaan verzetten
Is het trouwens zo dat we als niet-gelovigen geboren zijn? Hoe verklaar je psychologisch gezien dan dat atheisten toch gaan geloven dat er geen god bestaat?
Uiteraard worden we allen zonder geloof in god, en dus als atheist, geboren. Net zoals we allen zonder geloof in sinterklaas worden geboren.

Velen van ons gaan later, onder invloed van onze omgeving, geloven dat god bestaat. Net zoals velen van ons enige tijd na onze geboorte zijn gaan geloven dat sinterklaas bestaat. Geloof in sinterklaas verdwijnt zodra we een bepaalde leeftijd bereikt hebben, door druk vanuit onze omgeving. Het ongedaan maken van een geloof in god vereist wat meer initiatief, omdat er een niet aflatende druk vanuit de omgeving is om wel te geloven in god. Die druk roept een reactie op, en dat maakt (voor 'herboren atheisten') niet-geloven in god tot geloven dat god niet bestaat, waar dat bij sinterklaas niet speelt (niemand maakt zich druk over het verschil tussen 'geloven dat sinterklaas niet bestaat' en 'niet geloven dat sinterklaas bestaat'). Kortom, geloven dat god niet bestaat, bestaat bij de gratie van het massale geloven dat god wel bestaat.
Sietse

Sietse schreef:
Ger schreef:Ja. Ik geloof niet in magie. Of wil jij zeggen dat er mensen zijn die door met hun vingers te knippen van plaats A naar plaats B kunnen gaan?
Ja.
Alsjeblieft, onderbouw dit, voordat je jezelf belachelijk maakt.
Als ik het ga uitleggen zou ik het haast nog promoten, dus daarom liever niet. Maargoed.

Verplaatsen van plek heet ook wel astral projection. Je geest gaat los van je lichaam, omdat er een demonische link is tussen je geest en je ziel. Je hebt je geest onder controle wat normaal niet het geval is. Op die manier kunnen heksen met hun geest ergens anders zijn en zo dingen verplaatsen, afluisteren, enz. Heksen trainen dit.

Witte en zwarte magie zijn geen sprookjes. Dingen als voodoo e.d. bestaan echt en werken ook. Ik kan je alleen maar aanraden je er niet in te verdiepen, dus als je het niet gelooft. Vraag het eens iemand die in deze wereld heeft gezeten.
Windsurfer

Als ik het ga uitleggen zou ik het haast nog promoten, dus daarom liever niet. Maargoed.  

Verplaatsen van plek heet ook wel astral projection. Je geest gaat los van je lichaam, omdat er een demonische link is tussen je geest en je ziel. Je hebt je geest onder controle wat normaal niet het geval is. Op die manier kunnen heksen met hun geest ergens anders zijn en zo dingen verplaatsen, afluisteren, enz. Heksen trainen dit.  

Witte en zwarte magie zijn geen sprookjes. Dingen als voodoo e.d. bestaan echt en werken ook. Ik kan je alleen maar aanraden je er niet in te verdiepen, dus als je het niet gelooft. Vraag het eens iemand die in deze wereld heeft gezeten.
alsjeblieft, waar gaat het over. zullen we on topic.
zpidermen

Maar waarom geloven zoveel mensen in een God, en waarom dienen we die God?

Heel simpel: omdat de mens door God gemaakt is. Daarom is de mens religieus. 5 Op de 6 mensen (dat is meer dan 80%) gelooft in God/goden. Dat zijn bij elkaar 5 miljard mensen! Als je niet gelooft, hoor je dus eigenlijk bij de uitzonderingen...

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Balthazar

als 5 miljard mensen in een leugen geloven blijft het nog een leugen.

ik wil nou niet gaan twisten over of god wel of niet bestaat maar het feit dat veel mensen ergens in geloven zegt nog niks over het feit of het wel degelijk bestaat. het grote bewijs dat ik aan wil dragen is sinterklaas. in nederland zijn genoeg kinderen die in hem geloven dit zou volgens jou beredenatie meteen betekenen dat hij bestaat.

ik denk dat we een ding niet mogen onderschatten en dat is groepsdruk. bij netwerk was er hier een stukje over geweest dit dan in link met terrorisme ze vroegen zich namelijk af waarom terroristen zelfmoordaanslagen pleegde. http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=199899op ://http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=i...amp;a=199899op een universiteit in amerika hadden ze onderzoek uit gevoerd waar een groep van 5 man waarvan 4 acteurs. ze moesten bij 2 streepjes een streepje vinden uit een rij van 4 met dezelfde lengte(dit was duidelijk te zien). de acteurs gaven constant de verkeerde antwoorden. in het begin gaf de niet acteur de juiste antwoorden maar na een paar keer begon hij dezelfde foute antwoorden als de acteurs te geven zonder dat er druk op de bewuste persoon werd gelegd. uit het onderzoek kwam meende ik dat iets van 80 % van de mensen op den duur toch foute antwoorden ging geven. de mens is geneigd om bij de groep te willen horen.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!