Dit al sinds dat we jagers en verzamelaars waren, misschien nog wel eerder. Waarom? Waarom willen we zo graag geloven dat er iets machtigs boven ons is? Is dat een manier om problemen af te schuiven, om troost te vinden, vertrouwen uit te putten? Waarom verzinnen we dan steeds goden daarvoor?
Ik denk persoonlijk dat religie ooit is begonnen vanuit dezelfde basis als wetenschap. Namelijk het zoeken van een verklaring voor een waarneming. Met een extreem beperkte kennis van de natuurwetten (of het simpelweg niet weten dat die er zijn) ben je al snel geneigd om allerlei onverklaarbare zaken toe te schrijven aan een hogere macht. Grote gele bol in de lucht? Goden. Dan weer warm, dan weer koud? Goden. Veel bizon of weinig bizon? Goden.
En heb je dan eindelijk de link gelegd tussen de stand van de sterren en het verloop van de seizoenen (handig voor de landbouw), dan ben je al zo gewend aan het denken in 'goden'-invloed, dat je ook nieuwe ontwikkelingen hieraan begint te koppelen.
En als we dan vervolgens geloven, gaan we ons leven er op inrichten (de een iets meer dan de ander). We gaan bidden, we gaan ons aan bepaalde leefregels houden,
Wanneer je hebt 'vastgesteld' dat goden invloed hebben op jouw omgeving, dan is een logisch gevolg dat je die goden gunstig probeert te stemmen. Dat is simpel overlevingsdrang. Zorgen dat je habitat zo bewoonbaar en vruchtbaar mogelijk blijft. (Ik heb het hier nog steeds over de beginjaren van religie!)
we verdedigen stellingen die tegen het gezonde verstand en de wetenschap indruisen,
Nou, zo hard zou ik dat niet stellen. 'Gezond verstand' is ook maar 'in the eye of the beholder'. Voor een diep religieus persoon zal het absoluut niet getuigen van gezond verstand om te geloven dat het heelal uit een klein zeer massief korreltje is gekomen of dat je zelf bestaat uit superkleine snaartjes van energie.
en beslissingen volgen van mensen die het geloof vertegenwoordigen alleen maar omdat ze een vertegenwoordiger van het geloof zijn (denk aan het voorbeeld van de paus die tegen condooms was, de bloedige strijd omdat groep A iets anders gelooft dan groep B).
Ja, en hier komen we op het punt waar mijns inziens religie, wat in principe vanuit een verklaringsdrang is begonnen, wordt misbruikt voor het verkrijgen van macht. Al vroeg in onze geschiedenis was het enkele - en je moet toegeven, slimme - lieden duidelijk dat er veel macht verscholen lag in het monopoliseren van religie. En aldus kwam de priesterskaste op....om nooit meer te verdwijnen.
Goed beschouwd, zie ik geen reden voor het geloof in een God. Er is geen bewijs voor, het is simpelweg een stelling, net als dat ik kan stellen dat ik ooit een roodharige vrouw van 38 jaar met 18 sproeten op haar gezicht achter een kinderwagen langs de haven heb zien lopen. Het zou kunnen, maar ik zou het net zo goed uit mijn duim kunnen zuigen. Om nog maar te zwijgen over het aanbidden van deze vrouw, en op basis van mijn verhaal je levenswijze te veranderen.
Ik wel. Ik zie wel degelijk een reden voor het geloof in één of meerdere goden. Die reden heb ik hierboven uitgezet - Verklaringsdrang. Of dit in onze tijd nog terecht is, gezien de status van onze wetenschap, betwijfel ik. Maar het is wel zo, dat de meeste mensen op deze aardbol net zo min met hun eigen ogen het bewijs van het bestaan van Mars hebben gezien, als dat jij een god hebt gezien. Het enige verschil is, dat die eerste groep in ieder geval de mogelijk heeft.
Waar ik echter geen reden voor zie, is het bestaan van geïnstitutionaliseerde religie. De kerken van deze wereld, die zichzelf handig tussen het onderwerp van religie en de belijders zelf hebben geplaatst, puur en alleen vanwege macht, macht om de massa te sturen, macht om het geloof te sturen, etc. Nee, daar zie ik geen bestaansreden voor.
Misschien dat iemand, wellicht iemand die lid is van een kerk, mij dit duidelijk kan maken.
PS: Voor de mensen die het ontgaan is, ik geloof niet.
Ik ook niet.