Alvast bedankt!
Ja, maar wel de coolste manieranusthesist schreef:Je kan bijvoorbeeld wrijving horen tussen stethoscoop en huid of iets dergelijks, of zelfs
je eigen hartslag in je oren. Zorg ook dat de manchet helemaal leeg is voordat je begint.
Laat de druk aflopen met ongeveer 2mm Hg per seconde, helemaal als je niet al te vaak een bloeddruk
meet. Soms gaat de bloeddruk meten gewoon niet makkelijk. Dan kun je beter Korotkoff 4 tonen
nemen als onderdruk i.p.v. Korotkoff 5.
Sowieso is je eigen bloeddruk meten met stethoscoop erg lastig![]()
Ik weet niet goed wat anusthesist hiertegen heeft? Ok, de standaarddeviatie is meestal groter bij de elektronische versies en de nauwkerigheid is iets minder.
Dat lijkt mij teveel:Mijn idee is dat ik zo'n 300 mg cafeïne in pilvorm toedien. Denken jullie dat het een goede dosering is?
10 is erg weinig, maar goed, logistiek zal het allemaal niet kunnen. Tussen de 15 en 45 minuten is de cafeineVerder neem ik 10 proefpersonen. Ik meet iedere tien minuten (4/5 keer), tussen de 30 en 90 minuten na toediening (eigenlijk zou ik wel langer willen, maar dan zou ik denk ik te veel tijd van m'n proefpersonen vragen. Ik las dat na 45 minuten zo'n 99% van de cafeïne opgenomen is. Zijn deze tijden handig?
Niet onaardig om toch even bij dat dikgedrukte stil te staan.After obtaining approval of the local Ethics Committee of the
University of ErlangenNuremberg and written informed
consent, 30 male subjects (age 25Æ2 ± 3Æ1 years, height
182Æ5 ± 6Æ5 cm, weight 76Æ8 ± 9Æ2 kg, mean ± SD) were
enrolled in the study, which was performed according to the
1996 declaration of Helsinki. The subjects were included after a
standard physical examination. All were healthy without taking
any medication. All were habitual coffee drinkers, 22 of them
more than one dose per day.
The study was carried out under randomized double-blinded
and crossover conditions. Each subject orally received capsules
with 100 or 200 mg caffeine or placebo at three different days.
To avoid carry-over effects with the precedent medication an
interval of 48 h was kept between the separate measurements.
Subjects were asked not to smoke nor drink coffee, tea or
alcoholic beverages 10 h before and during the examination. On
the day of experiment, standard electrocardiogram (ECG) and
respiration (strain gauge belt) were recorded for 6 min as a
baseline with subjects sitting comfortably in an armchair.
Thereafter the capsule with either caffeine 100 or 200 mg
or placebo was applied and whole the procedure
was repeated 30, 60 and 90 min after intake. Additionally,
before each measurement blood pressure was determined.
Voor de duidelijkheid: Het voorgestelde experiment uitvoeren, zonder toestemming van een ethische commisie en voorgaand dierenonderzoek is een misdrijf. (en niet figuurlijk, letterlijk gevangenisstraf e.d.) Ook als de proefpersonen toestemming hebben gegeven. Informed consent is, met jouw kennis, bijvoorbeeld namenlijk niet mogelijk.