Hallo iedereen,
ik kwam op dit onderwerp doordat in een gesloten post gezegd werd dat 'de vrije wil' buiten de wetenschap valt en niet verklaard kan worden. Nu is er uiteraard wel enig onderzoek naar gedaan. Eén theorie heeft het over emergent behaviour.
Hier is bijvoorbeeld een (crappy maar voldoende) uitleg over Langton's Ant:
http://en.wikipedia.org/wiki/Langton's_ant
Waar het op neerkomt is dat dit een extreem simpel systeem is ( de mier gaat of links of rechts), waarvan het patroon totaal niet te voorspellen is. Er is geen manier om, zelfs bij dit simpele systeem, van tevoren te berekenen wat voor patroon de mier zal lopen. Door herhaaldelijk dit experiment uit te voeren met andere startwaardes denkt men een patroon herkennen, maar er is nog steeds geen enkele manier om van tevoren te berekenen of dit voor iedere startsituatie geldt. De enige manier om erachter te komen is door iedere verschillende situatie apart uit te voeren en dan naderhand gaan kijken.
Dit is een voorbeeld van emergent behaviour. Resultaten die opdoemen uit een systeem, die van tevoren niet (voor ons) te voorspellen of te berekenen zijn. Nu heb ik het in dit voorbeeld over een mier die of links of rechts gaat, niet over ziets als onze hersenen met net een paar extra opties om tussen te kiezen.
Dus 'vrije wil' zou een voorbeeld van emergent behaviour kunnen zijn. Onze hersenen zijn een systeem dat zo complex is dat het resultaat (ons bewustzijn, onze 'ik') de illusie creëert dat er geen systeem achter zit. Vrije wil zou dus een illusie zijn.
Maar dit is slechts 1 theorie. Ik was benieuwd of iemand anders hierover andere theorieën gehoord heeft. Of heeft iemand zijn eigen gedachten erover? Kortom: wat is 'vrije wil?'
Wordt gerust filosofisch of religieus, maar vermijd daarbij alstublieft argumenten zoals: 'het is gewoon de wil van God,' tenzij je erachter zet: omdat je dat als volgt kunt beredeneren: ....
Alvast bedankt.
Puzzels