Puzzel Puzzels
Germen
Artikelen: 0

Overeenkomsten mormonisme en islam

Joseph P. Smith richtte in de negentiende eeuw de mormoonse kerk op.

Net als Mohammed claimde hij dat hij een verbeterde versie van het christendom bracht. Beiden waren niet vies van vrouwelijk schoon, gezien de grote harems die beide heren er op na hielden.

Een andere opvallende overeenkomst: beiden claimden dat ze een heilig boek van een engel hadden gekregen. Beiden leidden hun groep weg naar een afgelegen oord om aan vervolging te ontkomen. Beiden stichtten een eigen heilige tempel, de Masjid al-Haram met Kaäba voor de moslims, voor de mormonen de Salt Lake Temple.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Arius

Re: Overeenkomsten mormonisme en islam

Hoi,

Wat je zegt klopt. Ik vraag me alleen af hoe je tot die conclusie gekomen bent.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Germen

ARIUS schreef:Hoi,

Wat je zegt klopt. Ik vraag me alleen af hoe je tot die conclusie gekomen bent.
In ben wel eens in de mormoonse tempel in Salt Lake geweest en ken de islam van vrij dichtbij. Vandaar. Het is denk ik een goed voorbeeld van parallelle evolutie bij godsdiensten.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Menheffrin

Aaagh, wat is dit nu weer voor een nonsens. Welke moderator grijpt hier in?

Mormonen zien een vrouw als inferieur. Dat mag ze dan delen met de islam, maar dan houdt de vergelijking wel op. Mormon ordineerd dat de vrouw niet tot zaligheid kan komen dan door de man. Veelwijverij vond derhalve zijn grondslag op een theologisch principe: de vrouw door de man bij leven. Tenslotte was het de vrouw door de man bij de schepping. Nu ga ik jullie niet vermoeien met de diepere betekenis van dit fenomeen, maar ik walg van de nonsens die hierover wordt gespuit. Op een perverseling na ziet de mannelijke mormoon het als een heilige taak om zo veel mogelijk vrouwen toegang tot het 'heiligdom' te geven.
ypsilon

Aaagh, wat is dit nu weer voor een nonsens. Welke moderator grijpt hier in?
Het is helemaal niet de taak van een moderator om inhoudelijk in te grijpen, wel om discussies in goede banen te leiden en posts te beoordelen naar onze regels. Als we meediscussiëren over de inhoud zetten we onze mod-pet af. Ik geef grif toe dat ik weinig weet over het mormonisme, dus ga ik mij hier ook niet tegenaan moeien, tenzij één en ander uit de klauwen dreigt te lopen.
Nu ga ik jullie niet vermoeien met de diepere betekenis van dit fenomeen, maar ik walg van de nonsens die hierover wordt gespuit.
Misschien zou het dan net wél interessant zijn om die diepere betekenis dan uit de doeken te doen. In het slechtste geval leest niemand het, in het beste geval help je een misverstand de wereld van een paar mensen uit. Beide dragen meer bij dan hooghartig neerkijken op posts.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

druijf

Welke conclusie zou je dan uit deze overeenkomsten willen trekken?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!