Mogelijk interessant en bijzonder is het ALLEMANSRECHT in de Scandinavische landen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Allemansrecht
Ik ken de juiste geschiedenis niet, maar ik heb wel veel samengewerkt met Zweden in het hoge Noorden, die mij hier veel over vertelden, omdat dit een gebruik was dat ik niet kende.
Het allemansrecht zou een gewoonterecht zijn dat de rechten van eigendom beperkt, onder het moto: "grond behoort iedereen toe".
Dit heeft nu (verloop tijd) meer beperkte en duidelijker gestructureerde vormen aangenomen.
Een landeigenaar kan je in feite niet verbieden te genieten, en gebruik te maken van de natuur. De beleefdheidsregels vragen dat je dit vraagt of meldt, maar het gewoonterecht verbied de landeigenaar je de toegang tot zijn land te ontzeggen, zolang je een aantal regels respecteert.
Ook is het zo dat bijvoorbeeld landeigenaar eigendommen niet mogen afsluiten voor bijvoorbeeld rendieren (meestal eigendom van Finnen) en ander wild.
Ik kan mij de juiste regels niet allen herinneren, maar je vindt veel op het net onder "
allemansrecht" zoals in praktijk toepasselijk voor toerisme. Sommige paginas spreken elkaar deels tegen.
Bijvoorbeeld, de toelating tot kamperen zou beperkt zijn tot één nacht (binnen bepaalde voorwaarden), ander spreken over verschillende nachten.
De oorspronkelijke idee echter is dat natuur niet exclusief aan individuen kan toebehoren, zonder beperkende rechten en plichten.