Nee, dat is het niet. Absoluut onbegrip vereist, wil het houvast geven, absolute overgave. Dit is geloof. Het voor waar aannemen van onzekerheden, of in lijn van deze redenatie, absolute onzekerheid voor absolute zekerheid aannemen. Dit heeft niets met een beperking te maken. Voor een beperking is een zekere mate van gekendheid nodig en die ontbreekt nu juist volledig.
Hier leg je de vinger denk ik precies op de wonde op twee manieren:
- In een geval van absolute onzekerheid is onzekerheid absoluut zeker.
- In een geval van beperking is een mate van niet-beperking nodig.
Beide verlopen wilde ik ook aangeven. In die zin zijn absolute eindigheid en absolute oneindigheid gelijk aan elkaar.
God schreef:Oké,
Ik zou de "titel" religie willen schrappen. Wij zijn het die het moeten doen, wij ervaren het, het maakt ons blij, bedroeft, kwaad, of verdrietig. God heeft hier niets, maar dan ook echt niets, mee van doen.
Ook iets als "onbeschrijfelijk" ervaren is puur menselijk. Ten minste ik mag aannemen dat een almachtige. al scheppende, geen moeite heeft met het onder woorden brengen van iets eenvoudig menselijks als emotie of ervaring.
In mijn mening is het juist onmogelijk om iets juist te beschrijven. Een beschrijving vereist een standplaats van de beschrijver en daarmee vervormt het beschrevene. Als een "god" zou bestaan is het in mijn ogen juist iets zonder standplaats. Iets wat simpelweg "is". Ik noem het vaak "het alles" of "het niet". In die zin is de speurtocht van de wetenschap dezelfde als die van de religie. Of zeg ik nu rare dingen in jullie ogen?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill