Het ging mij niet om de vergelijking tussen een waterstofauto en een hybride, maar simpelweg om de brandstofcel+elektromotor-efficiency (vehicle efficiency) van 38% van Toyota's waterstofauto versus de verbrandingsmotorefficiency van 37 % van BMW's waterstofauto. Dat de (benzine)hybride van Toyota toevallig ook 37 % is staat los van de 37% van de BMW. Helaas kan ik de juiste BMW-site nu niet vinden in mijn inmiddels totaal uit de hand gelopen verzameling favorieten.
Dan is het dus ook onduidelijke waar die 37% op slaat. De getallen van Toyota geven in ieder geval een eerlijke vergelijking tussen de rendementen zoals die in praktijksituaties gehaald worden. Gezien de normale rendementen van auto's met otto-motoren heb ik ernstige twijfels dat dat cijfer van BMW op een praktijksituatie slaat.
Ofschoon brandstofcelfabrikanten graag roepen dat 60 % efficiency mogelijk is vertellen ze er aan de leek niet bij dat dat soort cellen niet geschikt zijn voor autos. Vandaar.
Volgens mij zitten PEMFC's al over de 50% heen. Maar nogmaals, het heeft geen zin om over waterstof als mogelijke energiedrager in de toekomst te discussiëren met getallen van nu.
Ongeacht wat de brandstofcel-efficiency in de toekomst ooit worden mag: altijd zal het meer energie kosten om waterstof te maken. Waterstof is niet meer dan een energiedrager; een opslagmedium voor al bestaande energie; in feite niet meer dan een "accu".
Met een efficiency van hooguit 30% in de reeks: elektriciteit-->elektrolyse-->waterstof-->compressie-->brandstofcel-->elektriciteit is waterstof een zeer slechte energiedrager/accu.
Maar dat vertelt de brandstofcelindustrie de mensen natuurlijk niet, dus daarom doe ik het.
Oh, vroeger was de olie-industrie altijd de kwaaie piet, nu is dat de brandstofcelindustrie?