In het artikel wordt gesproken over fagocyten.
Ik maak even een sprongetje,
Weinig mensen weten dat ongeveer in de tijd dat de antibioticum uitgevonden werd, een andere uitvinding minstens net zo interessant was als antibioticum in de bestrijding van infectieziekten, en tevens minstens net zo effectief.
Ik heb het over
bacteriofagen. in de volksmond Fagen genoemd.
Deze uitvinding had de pech dat ze net te laat was, want antibioticum was en is veel en veel goedkoper. Daardoor raakte ze al snel in de vergetelheid, na wel zijn diensten bewezen te hebben op het gebied van met name dysentrie.
Een interessant artikeltje vindt je
Bacteriofagen hier.
Bacteriofagen betekent Bacterie-etende-virussen. In een documentaire heb ik een keer gezien dat de Fagen met name gezocht werden op plaatsen met veel bacteriën zoals riolen.
Stafylokokken is een moeilijk te bestrijden bacterie voor anti-bioticum, voor fagen echter een eitje.
Pas onlangs is er in Amerika een fonds opgericht om de kennis over fagen nieuw leven in te blazen.
Knelpunten zijn: Het vinden van de juiste faag binnen korte tijd, en het inzetten van de faag op de juiste plaats in het lichaam.
Vanwege het tijdrovende karakter richt men zich alleen op fagen die zeer resistente bacteriestammen kunnen vernietigen. Want als een bacterie resistent is tegen antibioticum zegt dat niets over zijn resistentie tegen fagen.
De fagen worden hierbij gezocht in afvalwater van ziekenhuizen! Ziekehuizen zijn immers de broedplaatsen van resistente bacteriën.
Een aantal proeven zijn hoopgevend!