Moderator: Rhiannon
Die opmerking aan het begin vind ik zo typerend en wordt ook vaak geplaatst. Allereerst wil men duidelijk maken dat men niet in God gelooft. Waarom die neiging? Wil men laten zien niet tot de 'halve garen' te behoren en tenminste wel rationeel te kunnen denken? Het blijft opvallend.Laat ik eerst iets duidelijk maken... ik zelf ben een atheïst.
Voor zover er inderdaad een bestaan in de hemel voor de mens is weggelegd, denk ik dat je niet vanuit je huidige staat als mens moet denken. Een hemels bestaan staat los van het aardse- en dus ook van het aards-zijn van de mens. Wij weten niet hoe wij zoiets zullen beleven, behalve dat wij de moeilijkheden die gepaard gaan met het hebben van een lichaam van vlees en bloed, niet meer tegen zullen komen, omdat er dan alleen sprake zal zijn van geest.Stel dat de 'populaire' religies het bij het rechte eind zouden hebben, dat er na de dood een plaats is waar je voor altijd en eeuwig gelukkig bent, oftewel, de hemel. Zou dit dan niet een soort psychologische gevangenis zijn? Ik bedoel, mijn beeld van deze hypothetische hemel (gebaseerd op bijbelverhalen die ik vroeger voorgelezen kreeg als kind) is dat je er voor altijd blij en gelukkig bent. Oftewel, je hebt maar één emotie, en dat is vreugde. Je bent dan dus niet in staat om andere emoties te bezitten als verdriet en woede. Bovendien heb je geen besef van tijd. Want niemand zou het volhouden om voor eeuwig te leven, als deze persoon zijn volle bewustzijn heeft. Vandaar dat ouderen hun dood meestal accepteren, hun tijd is gekomen. Is dit gevoel van 'vrede met de dood' dan plotseling verdwenen als deze persoon in deze hemel zou komen? Zou die persoon dan opeens weer levenslust hebben? In andere woorden, volgens de bijbel en andere teksten over de hemel, verander je dus van een mens met een vrije wil en eigen keuzes, in een soort 'zombie' die alleen maar gelukzalig kan zijn en geen besef van tijd heeft. Is het dan niet zo dat we dit aardse leven moeten koesteren... waar we nog konden zondigen, onze eigen keuze hadden, konden hopen en dromen?
Ik denk dat de bedoeling, over het algemeen althans, misschien wat sympathieker is: omdat in een religieuze dialoog de positionering van de deelnemers over het algemeen een erg grote rol speelt, kan het geen kwaad om die al van tevoren duidelijk te maken.Die opmerking aan het begin vind ik zo typerend en wordt ook vaak geplaatst. Allereerst wil men duidelijk maken dat men niet in God gelooft. Waarom die neiging? Wil men laten zien niet tot de 'halve garen' te behoren en tenminste wel rationeel te kunnen denken? Het blijft opvallend.
Ik vind de vraag erg goed - ik ben zelf atheïst (Zou dit dan niet een soort psychologische gevangenis zijn?
Dat is dus wat ik ook verwacht.Dan is er nog de mogelijkheid die meer overeenkomstig de bijbelse visie is. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de mens na zijn sterven, net als Jezus Christus heeft gedaan, ooit eenmaal weer zal opstaan uit de dood. Dan zal er leven zijn na dit leven, op aarde, maar onder omstandigheden die volkomen zullen verschillen van de huidige ('een nieuwe hemel en een nieuwe aarde').
Je hebt het volste recht om te denken wat je denkt, maar ik denk dat de gedachte dat het allemaal beter is na de dood ontstaat als angst voor de dood, of iets in die richting. Je zal het vast niet met mij eens zijn, maar mij lijkt het erg onlogisch dat iedereen na de dood naar een plek gaat waar alles helemaal goed komt. Er zijn voor mij nog veel te veel vragen en onduidelijkheden over de hemel zoals jullie je voorstellen om het als waarheid aan te kunnen nemen.qrnlk schreef:Dat is dus wat ik ook verwacht.
Natuurlijk blijven de natuurwetten gelijk dus wat dat betreft veranderd er niet zo heel veel. Het is vooral de mensheid (de mensen wereld) en het bestuur (de hemel) die veranderd. Een wereld zonder religie of politiek zoals wij het kennen. Een wereld van overvloed. Een wereld waar iedereen gezonder, sterker, intelligenter en wijzer zijn. Een wereld waar je alle tijd hebt: voor studie, onderzoek, discussies, poëzie, toneel, muziek, en vele meer die nog bedacht moeten worden. Een wereld met technologie waar wij nog nooit van gedroomd hebben. Een wereld waar de dwazen nog wijzer zijn dan Salomo of Bias. Waar de slechtste sprekers zich beter kunnen uitdrukken dan Cicero. En natuurlijk zijn dan Salomo, Bias, Socrates, Plato en vele anderen daar ook aanwezig.
Niet iedereen helaas. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die liever de dood (het niet bestaan) zullen verkiezen dan het leven.
En interpersoonlijke relaties... Ik denk dat zowel persoon A en B beide zullen moeten leren dat de wereld groot genoeg is. A kan zich dan wat meer richten op anderen en B eveneens. Met een beetje goede wil komt het dan helemaal goed. Zelfs God kan mensen niet veranderen als ze vast besloten zijn om niet te veranderen.
Deze angst is waarschijnlijk ook geheel rationeel en normaal.Je hebt het volste recht om te denken wat je denkt, maar ik denk dat de gedachte dat het allemaal beter is na de dood ontstaat als angst voor de dood, of iets in die richting.
Is het ook, het gaat dus ook niet vanzelf. God maakt het mogelijk.Je zal het vast niet met mij eens zijn, maar mij lijkt het erg onlogisch dat iedereen na de dood naar een plek gaat waar alles helemaal goed komt.
Ik heb het dus over een herstel hier op aarde. Een stoffelijke opstanding.Er zijn voor mij nog veel te veel vragen en onduidelijkheden over de hemel zoals jullie je voorstellen om het als waarheid aan te kunnen nemen.
Dat is ook daadwerkelijk wat er dus gebeurt.Mij lijkt het een stuk logischer als het gewoon klaar is na de dood, gewoon helemaal niks meer.
Normaal wel, maar rationeel? Nah. Die angst wordt wel rationeel als je weet dat je later meteen vergeten wordt, niemand je herinnert en je écht dood gaat.Deze angst is waarschijnlijk ook geheel rationeel en normaal.
Hoe werkt die bio-techniek?Ik heb het dus over een herstel hier op aarde. Een stoffelijke opstanding.
Normaal wel, maar rationeel? Nah. Die angst wordt wel rationeel als je weet dat je later meteen vergeten wordt, niemand je herinnert en je écht dood gaat.
Maar zelfs al zou men herinnert worden... de doden zelf herinneren zich nietsIf a man do not erect
in this age his own tomb ere he dies, he shall live
no longer in monument than the bell rings and the
widow weeps.
Erg goed als je de reclame mag geloven.Hoe werkt die bio-techniek?
I know... ;->Je praat erover qrnlk, alsof God een hoogontwikkeld buitenaards ras is dat deze planeet als een soort experiment gemaakt heeft.