Ik open dit topic min of meer naar aanleiding van de gedachten die ik (mede) opgedaan heb in dit topic. Er werd gewezen op de respectloze wijze waarmee de mens omgaat met dieren. Vrij snel daarna kwam al ter sprake hoe onze eetlust ook een bijzonder effect heeft op de landbouw. We verbouwen voedsel voor deze dieren op zo'n grote schaal dat dit weer met zich meebrengt dat er andere wezens zonder habitat (en dus voedsel) komen te zitten.
Dit effect zien we niet alleen ontstaan als het gaat om ons gedrag met betreking tot dieren, maar ook als het gaat om ons gedrag met betrekking tot lanbouw bijvoorbeeld. We gaan kunstmest in ons land verwerken om zo de opbrengst te vergroten wat het land uitput en waardoor weer kunstmest nodig is. Ook gebruiken we pesticiden om onze opbrengst te beschermen. Zo vergiftigen we ons land en ook onszelf. Dit terwijl er ook hele goeie alternatieven zijn in de sector die we biologische landbouw noemen. Helaas kiezen we er als groep voor om nu een bepaalde opbrengst voor onszelf te nemen waardoor we die opbrengst in de toekomst niet vol zullen kunnen houden en we tegen een steeds groter woestijnificatie zullen moeten gaan strijden.
We zien hetzelfde effect op climatologisch gebied, waar we onze eigen haarlak en prive autotjes belangrijker vinden dan de ozonlaag en opwarming van de aarde. We kiezen ook op dit gebied voor het hier en nu in plaats van te kijken naar een duurzame mogelijkheid.
Uiteindelijk zijn we in ide zin als individu en als samenleving een klant in de winkel en kiezen we voor een goedkoop of voor een duur(zaam) product. Zoals iedereen willen we natuurlijk van niets tekort hebben, maar is het niet ook van belang om te kijken of we niet te veel hebben van sommige dingen? Aristotles verwees bij ieder twistpunt altijd naar het midden (mesotes). Een balans tussen overvloed en tekort is in zijn ogen wenselijker dan willekeurig welk uiterste. In zijn ogen is het zo dat als we teveel overvloed kennen we ons zelf alleen maar ongezond maken.
In die zin zien we in alle negatieve spiralen die we in de wereld kunnen herkennen de manier waarop we ons zelf behandelen terug. In die zin zien we dat met onze drijfveer om maar zoveel mogelijk nu te bemachtigen we ons land uitputten en ons zelf verzwakken. Nu is mijn vraag of het in die zin inderdaad te zeggen is dat onze klimatologische crisis eigenlijk ene crisis is in de manier van het behandelen van ons zelf?
Hubris
Puzzels