Puzzel Puzzels
Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Spin van een foton

Gedag,

Ik had een vraagje in verband met de spin van een foton. Ik, en enkele medestudenten, hadden zo'n vaag gevoel dat een foton een spinloos deeltje was, wat blijkt fout te zijn: wikipedia geeft immers spin=1. Er zijn verschillende redenen waarom we dachten dat de spin 0 was, de voornaamste 2 zijn:

1. Elektronen zitten in orbitalen rond de kern van een atoom. Wanneer we nu licht laten invallen op een atoom, kan dat elektron naar een hoger orbitaal gaan en verdwijnt het foton. Een elektron heeft spin 1/2, een foton spin 1 => er is geen behoud van spin. Ok, toegegeven, je kan spin niet zomaar optellen, maar toch...

2. Het zeemaneffect neem je toch niet waar bij fotonen? als je een lichtbundel door een magneet laat reizen, zal hij zich dan opsplitsen? Finja, zoals elektronen dat doen, mooi twee lijnen vormen in plaats van een verdeling (ten gevolge van de spin)?

't Is eigenlijk een beetje schandalig dat we dit niet echt inzien... Kan iemand enkele dingen weerleggen?

dank!

Andy

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Spin van een foton

doordat fotonen aan de lichtsnelheid bewegen, kunnen ze enkel spin parallel of antiparallel aan de bewegingslijn hebben. Dit is de reden dat een stern-gerlach effect (wat vermoed ik hetgene is dat je bedoelt in puntje 2) niet zal optreden.

Over je eerste vraag, het foton kan ook een spinflip doen, zodat de totale component van de spin behouden zal blijven. De spin van je elektron kan dus veranderen (maar hoeft dat niet te doen, afhankelijk van langs welke as we kijken, en van of het foton zelf een spinflip ondergaat).
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Spin van een foton

doordat fotonen aan de lichtsnelheid bewegen, kunnen ze enkel spin parallel of antiparallel aan de bewegingslijn hebben. Dit is de reden dat een stern-gerlach effect (wat vermoed ik hetgene is dat je bedoelt in puntje 2) niet zal optreden.
Plus het feit dat fotonen geen lading hebben, dus sowieso niet door magneten beïnvloed worden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Spin van een foton

:) er is geen reden om zo sarcastisch te doen.

maar je hebt gelijk natuurlijk
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Spin van een foton

Zonder spin geen polarisatie, dacht ik? Zoals we weten is licht te polariseren :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Spin van een foton

inderdaad.

merk wel op dat je 2 vrijheidsgraden hebt om te polariseren, en ook 2 toegelaten spintoestanden +1 en -1. op het eerste zicht zou je er 3 verwachten voor een spin-1 deeltje(ook 0), maar het blijkt dat spin-0 toestanden voor massaloze deeltjes onfysisch zijn.
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Spin van een foton

Mooi, ik was al aan het twijfelen en had al bijna spijt van m'n gokje. Ik kon al niet meer direct bedenken waarom, maar ik herinner me een bijvraag tijdens m'n mondeling examen van quantumfysica. Bij een vraag over bosonen en fermionen ging het perfect tot aan de laatste bijvraag:

Prof: En wat is de spin van een foton dan bijvoorbeeld?

TD (die wist dat het geheel moest zijn maar antwoordde zonder nadenken): 0?

Prof: En polarisatie dan?

TD: 1 dan :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Spin van een foton

eendavid schreef:inderdaad.

merk wel op dat je 2 vrijheidsgraden hebt om te polariseren, en ook 2 toegelaten spintoestanden +1 en -1. op het eerste zicht zou je er 3 verwachten voor een spin-1 deeltje(ook 0), maar het blijkt dat spin-0 toestanden voor massaloze deeltjes onfysisch zijn.
Waarom zijn die onfysisch dan?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Spin van een foton

ik heb weinig zin het ganse verhaal te doen, vermits je het waarschijnlijk al kent: ik doel op gans het Gupta-Bleuler gedoe.
sirius
Artikelen: 0
Berichten: 336
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 09:16

Re: Spin van een foton

Plus het feit dat fotonen geen lading hebben, dus sowieso niet door magneten beïnvloed worden.
euummmm... in nulde orde ben ik het met je eens, maar ik kan me wel een aantal feynman diagrammen voorstellen waarin een foton opsplitst in een positron electron paar, en zo alsnog een invloed ondervindt van het magnetisch veld.

Hoe weet je zo zeker dat die termen geen invloed gaan hebben?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Spin van een foton

sirius schreef:euummmm... in nulde orde ben ik het met je eens, maar ik kan me wel een aantal feynman diagrammen voorstellen waarin een foton opsplitst in een positron electron paar, en zo alsnog een invloed ondervindt van het magnetisch veld.

Hoe weet je zo zeker dat die termen geen invloed gaan hebben?
oke, daar zit (misschien) wat in.
ik heb weinig zin het ganse verhaal te doen, vermits je het waarschijnlijk al kent: ik doel op gans het Gupta-Bleuler gedoe.
Als het echt zo'n enorm verhaal is kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt nee, laat maar zitten (toch bedankt) :)

Van Gupta-Bleuler heb ik nog nooit gehoord trouwens. Komt waarschijnlijk omdat ik vrij snel afgehaakt ben met QFT. Veel te veel eindeloos rekenwerk naar mijn smaak dus ben meer de wiskunde kant opgegaan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Spin van een foton

Van Gupta-Bleuler heb ik nog nooit gehoord trouwens. Komt waarschijnlijk omdat ik vrij snel afgehaakt ben met QFT. Veel te veel eindeloos rekenwerk naar mijn smaak dus ben meer de wiskunde kant opgegaan.
begrijpelijk. je moet inderdaad veel werken om een beperkt resultaat.

Gupta-Bleuler kwantiseert de elektromagnetisch potentiaal-viervector A (die van
\(F^{\mu\nu}=\partial^{\mu}A^{\nu}-\partial^{\nu}A^{\mu}\)
), en slaagt er in via ijkvrijheid in om tot 2 fysische vrijheidsgraden te komen (je geraakt dus van 2 vrijheidsgraden af). Redelijk tof en kort naar kwantumveldtheoretische maat, maar toch enkele bladzijden werk.
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Spin van een foton

wederom bedankt :-D
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: Spin van een foton

sirius schreef:euummmm... in nulde orde ben ik het met je eens, maar ik kan me wel een aantal feynman diagrammen voorstellen waarin een foton opsplitst in een positron electron paar, en zo alsnog een invloed ondervindt van het magnetisch veld.

Hoe weet je zo zeker dat die termen geen invloed gaan hebben?
Omdat om een elektron-positron paar te kunnen maken, het foton genoeg energie moet hebben. Een kleine berekening wijst me op een freuentie bvan 246 EHz (exahertz = 10^18 Hz). Dat komt overeen met harde gammastraling. Voor de meeste fotonen is het dus redelijk verwaarloosbaar.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Spin van een foton

Ik denk dat jij hier de energie bedoeld die nodig is om reele elektronen en positronen te maken. Terwijl sirius het hier volgens mij over virtuele fotonen heeft.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!