U kent de verhalen over Guantanamo Bay vast wel. Daarom stel ik deze vraag:
Mag je tot martelen overgaan bij het verhoren van terroristen?
Moderator: Rhiannon
We hebben afspraken in de wereld dat het niet mag (conventie van Geneve).Dat het mag lijkt me evident; het gebeurt immers zonder dat het wordt tegengehouden door een autoriteit.
Oke, laten we een voorbeeld pakken.jdr schreef:Zou je de stelling wat uit kunnen bouwen?
Ik kan er namelijk weinig mee.
Dat het mag lijkt me evident; het gebeurt immers zonder dat het wordt tegengehouden door een autoriteit.
Wat is de rode draad van de discussie die je hoopt los te maken?
In theorie wel.gmlk schreef:Wat als de CIA de verkeerde man op het oog hebben?
De basis van een rechtstaat moet zijn: Onschuldig tot dat schuld bewezen is. Dit betekend ook dat we liever 10 schuldigen vrij laten dan 1 onschuldige onterecht zullen straffen.
Martelen draait dit om: Schuldig tot dat het tegendeel bewezen wordt; als het ooit te bewijzen is.
En als je die grens eenmaal gevonden hebt, wie bepaald dan waar die ligt?albert davinci schreef:In theorie wel.
Maar stel nu dat je het volgende dilemma hebt: je weet van één man voor 99% zeker dat hij jou kan vertellen hoe je kan voorkomen dat er een kernbom ontploft in hartje New York/LA of een andere grote stad met als gevolg tien tot enkele tientallen miljoenen doden en het voor een zeer lange tijd onleefbaar zijn van een nog groter gebied door de straling en fallout.
Wat weegt zwaarder? 1% risico dat je de verkeerde man martelt of die 1% risico niet voor lief nemen en weten dat dit waarschijnlijk de gevolgen gaan zijn?
Waar ligt de grens?
Als je veiligheid daadwerkelijk zo belangrijk vind dan had je dit al veel eerder systematisch aangepakt. Veel meer investeren in defensie en veel minder in offensief (vernietigingswapens zijn altijd offensief). Je zou de technologie ontwikkeld hebben om je bevolking te beschermen tegen kernwapens, het nuke-proof maken van steden. Ook zou je de mensen veel meer verspreiden en zo voorkomen dat er aantrekkelijke doelen ontstaan. Deze technologie en maatregelen beschermen je bevolking dan ook direct tegen natuurrampen: orkanen, aardbevingen, etc.albert davinci schreef:In theorie wel.
Maar stel nu dat je het volgende dilemma hebt: je weet van één man voor 99% zeker dat hij jou kan vertellen hoe je kan voorkomen dat er een kernbom ontploft in hartje New York/LA of een andere grote stad met als gevolg tien tot enkele tientallen miljoenen doden en het voor een zeer lange tijd onleefbaar zijn van een nog groter gebied door de straling en fallout.
Als je zo machteloos bent dat je je toevlucht moet nemen tot martelen dan geef ik niet veel voor je overlevingskansen op langere termijn; Het bewijst dat je gefaald hebt en vervangen moet worden door iemand die het beter kan.albert davinci schreef:Wat weegt zwaarder? 1% risico dat je de verkeerde man martelt of die 1% risico niet voor lief nemen en weten dat dit waarschijnlijk de gevolgen gaan zijn?
Waar ligt de grens?
Misschien kunnen we voorkomen dat mensen afglijden naar het terrorisme.Als je veiligheid daadwerkelijk zo belangrijk vind dan had je dit al veel eerder systematisch aangepakt. Veel meer investeren in defensie en veel minder in offensief (vernietigingswapens zijn altijd offensief). Je zou de technologie ontwikkeld hebben om je bevolking te beschermen tegen kernwapens, het nuke-proof maken van steden. Ook zou je de mensen veel meer verspreiden en zo voorkomen dat er aantrekkelijke doelen ontstaan. Deze technologie en maatregelen beschermen je bevolking dan ook direct tegen natuurrampen: orkanen, aardbevingen, etc.
Mijn antwoord: Nee, onder geen enkele omstandigheid. Het doel heiligt nooit de middelen: De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen, kortzichtigheid en onverwachte gevolgen.Jongens, blijf alsjeblieft ontopic. Het topic is wanneer martelen wel en niet is toegestaan.
Mijn antwoord: Nee, onder geen enkele omstandigheid. Het doel heiligt nooit de middelen: De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen, kortzichtigheid en onverwachte gevolgen.