Je snijdt allerlei ingewikkelde kwesties aan met allerlei aspecten.
Misschien zijn er dingen die ik niet helemaal doorgrond, maar voor mij is het kinderlijk eenvoudig.
Het nivellerende effect van vraag en aanbod op inkomensverschillen kost tijd.
Bijzonder weinig zoals je zelf vast wel zult weten. De reden dat het wel tijd kost is door de regels die er verbonden zitten aan handel drijven.
Mensen moeten eerst opgeleid zijn om deze winstgevende arbeid te kunnen verrichten.
?
Het is inderdaad zo dat invoerheffingen dit nivellerend effect tussen landen tegengaan en ook de verplaatsing van productie. Daarom zijn vakbonden (en boerenorganisaties) vaak voorstander van invoerheffingen, zij vertegenwoordigen de arbeid die het makkelijkst verplaatst kan worden.
Dit is een hele rare kronkel die je (lees: de economie) maakt. Het is juist de landbouw (en veeteelt) die slecht verplaatsbaar zijn. Alle andere industrie"en zou je zomaar midden in de sahara of op de pool kunnen zetten zonder enige invloed erop (de levertijden zouden iets langer worden en het percentage vastgevroren tochen op processoren zou iets groter worden, but who's counting). De enige reden dat de landbouw zo makkelijk verplaatst kan worden is het virtuele getalletje dat we eraan verbonden hebben (geld uiteraard). De reden dat dit in de landbouw het laagst is is de noodzaak van de samenleving om haar opbrengsten voor iedereen beschikbaar te maken. Overigens zal dit ook de maatschappij uithollen omdat de mensen die het slechts verdienen de arbeiders in deze sector zullen zijn.
Verder is het zo dat politici zich meestal niet kunnen veroorloven de kortetermijngevolgen te veronachtzamen en dat minder overheidsinvloed- daar gaat het om- niet door alle politici als prettig wordt ervaren.
Je bedoelt dat de politiek in een democratie zich noodgedwongen bezig zal moeten houden met "de waan van de dag"? Het lijkt me duidelijk dat een politicus die voor zijn aanstelling aangewezen is op kiesgerechtigden zal moeten luisteren naar die kiesgerechtigden. De "massa" van deze groep zal echter geen inzicht hebben in de volledige werkingen en detail van willekeurig welke politieke aangelegenheid en derhalve zal de politicus die door deze massa aangesteld wordt niets kunnen doen voor de groep omdat hij juist geselecteerd was op zijn onkunde. Afwezigheid van een systeem is uiteindelijk de enige wijze waarop ooit een eerlijke verdeling kan ontstaan. Een politicus is hier vaak bang voor omdat politici hun beroep gekozen hebben uit angst voor wat er zou kunnen gebeuren. Uiteindelijk is het ook die angst die het politieke systeem rechtvaardigd.
Snelle liberalisatie kan ook verstorend werken op de inkomens- en machtverhoudingen zoals te zien is geweest in Rusland.
Ook dit is afhankelijk van alle andere regels die er gelden. Absolute vrijheid betekend absolute nivellering.
Bij liberalisatie moet je altijd in ogenschouw nemen dat de voordelen, ook volgens de economische theorie, alleen groot zijn als er geen machtsconcentraties ontstaan.
Vandaar ook dat de afwezigheid van organisatie zo van belang is in deze..
Omdat bij veranderingen sommige mensen beter in staat zijn zich aan te passen kunnen er snel machtsconcentraties en grote inkomensverschillen ontstaan.
Bij de afwezigheid van spelregels kan dit niet ontstaan omdat er simpelweg geen baat is bij machtsconcentraties. Uiteindelijk is het een absolute chaos waarin zich een werkende balans kan ontwikkelen. Slechts wanneer we onze eigen dwangmatige orde gaan toepassen zal de balans zoek raken en kunnen er oneerlijke verhoudingen ontstaan.
In tegenstelling tot Plato's "vrijheid" is de vrijheid en het ideaal van het liberalisme er één zonder utopie dwz vrijheid is doel op zich oftwel het doel is voor eenieder om zelf te bepalen.
Besef je dan niet dat het enige dat "uberhaupt kan werken ene utopie is? Al het andere is een uiting van onsbalans en zal zichzelf omverwerpen door haar eigen dwang. Juist in Plato's vrijheid staat die vrijheid centraal. In de onze bestaat er helaas geen vrijheid meer. Het is om eze reden dat die dwang zichzelf omver zal werpen gezien echte vrijheid synoniem is met balans.
Ik hoop dat ik in deze niet te vlug ben gegaan met mijn gedachten. Anders hoef je maar te vragen om opheldering uiteraard.
Hubris
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill