Puzzel Puzzels
AAP33
Artikelen: 0

Newton: Wereld Vergaat In 2060

'Wereld vergaat in 2060'

Londen (ANP) 23 februari 2003 - Volgens de grote Britse natuurkundige sir Isaac Newton (1643-1727) heeft de wereld nog 57 jaar te gaan, voordat zij vergaat. Dat blijkt uit nauwelijks bekende geschriften van de wetenschapper die eveneens theoloog en alchemist was, zo meldde de Britse krant The Daily Telegraph op 22 februari.

De wis- en natuurkundige besteedde tientallen jaren om bijbelteksten te ontcijferen. Newton hoopte dat God de geheime wetten van het universum in de bijbel had verstopt. De protestantse theoloog Newton voorspelde dat een golf van plagen en oorlogen gevolgd zou worden door de tweede komst van Christus. Heiligen zullen vervolgens duizend jaar over de aarde regeren.

“Hij heeft ongeveer vijftig jaar besteed en 4500 pagina's geschreven in een poging het einde van de wereld te voorspellen. Tot nu toe was het niet bekend dat hij ooit een definitieve datum had opgeschreven. Hij was daar zeer terughoudend in”, aldus Malcolm Neaum, de producer van een BBC-documentaire over het apocalyptische denken van Newton.

De Canadese academicus Stephen Snobelen dook de documenten op in een bibliotheek in Jeruzalem. Duizenden geschriften van Newton lagen 250 jaar lang in een kist bij de graaf van Portsmouth voordat ze in de jaren dertig van de vorige eeuw werden geveild. Veel van de documenten vonden hun weg naar de verzamelaar Abraham Yahuda en werden opgeslagen in de Nationale Hebreeuwse Bibliotheek. In deze geschriften vond Snobelen de datum.

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Assassinator

Re: Newton: Wereld Vergaat In 2060

...Yea right...En als de wereld duizenden jaren door heiligen wordt geregeert, dan klinkt dat niet als vergaan. Of zijn zei niet zo vriendelijk...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

CloudedHeaven

Die Newton,

Zo slim en toch zo dom? :)
albert davinci

Kortzichtige reacties die van weinig respect getuigen.

Het heeft niets met slim of dom te maken, in die tijd volgde bijna iedereen de religie, daar had je maar weinig keuze in. Als jullie in die tijd hadden geleefd hadden jullie dat ook gedaan.

Verder wil ik er niet over oordelen, dat doen veel mensen toch al veel te veel.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
DePurpereWolf

Ik heb liever dat mensen skeptisch zijn over beweringen over de toekomst, ook al zijn ze door een belangrijk persoon gedaan. Het is beter dan er in geloven omdat hij een bepaalde naam heeft.

Maar goed, het nieuwsitem is natuurlijk geheel uit het verband gerukt. Een van de bezigheden van Newton was de bijbel te ontcijferen (te vergelijken met puzzelen) hij dacht daarin antwoorden te vinden over hoe men de filosofeerder's steen kon vinden (goud maken) klaarblijkelijk heeft hij dus ook gezocht naar het eind der tijden.

Het is een watenschappers zich om je af te vragen waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan. Dat Newton in de bijbel zocht naar antwoorden wil niet zo veel zeggen over zijn geloof, maar meer over zijn drang naar antwoorden. De bijbel was toendertijd een van de weinige boeken, ze hadden toen nog geen wikipedia.org
Assassinator

Het heeft niets met slim of dom te maken, in die tijd volgde bijna iedereen de religie, daar had je maar weinig keuze in. Als jullie in die tijd hadden geleefd hadden jullie dat ook gedaan.
Dat klopt inderdaad, alles in context zien is belangrijk.

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Newton zag het dus als het vergaan van de van god vervreemde (mensen)wereld; niet van de planeet aarde: Een redelijke significant verschil zou ik zeggen.

Daarnaast is het volgens mij van behoorlijk arrogant om te zeggen dat zijn religieuze ideeen belachelijk zouden zijn: Wie weet denken we daar in 2061 wel heel anders over?

(Merk ook op dat Newton de drie-eenheid (net als ik :) ) niet accepteerde.)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Hildebrand

Met alle respect voor het genie van Newton en de moeite die hij zich heeft willen getroosten door er 4500 (!) bladzijden over vol te schrijven, het is monnikenwerk voor niets geweest. Het einde van de wereld zoals aangegeven in de bijbel laat zich niet empirisch duiden. We moeten Newtons queeste op dit punt dus eerder zien als een eigenaardigheid van een grote geest. Zie trouwens dat het al oud nieuws is.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Hoofd

Tsjahh.. Als ik dit zo lees begin ik ook in eens te twijfelen aan de wet van de traagheid wel klopt.. haha :wink: :grin:
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.
Chip

Nope de wereld vergaat op 21 - 12 - 2012
Assassinator

:) Fabeltje nummer 2. Het enige wat dan gebeurd is het einde van de Maya-kalender. Er moet dan gewoon een nieuwe worden berekend.

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Zijn die 4500 paginas al online in te zien?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
AAP33

Hier zijn in ieder geval zijn Alchemie aantekeningen te lezen:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/newton/alch-flash.html
Quyxz

Het voorspellen van het einde van de wereld vind ik onzin. Volgens mij is dat alleen maar om angst aan te jagen. Net als dat je niet in de toekomst kan kijken. Je weet toch ook niet of je morgen met je auto tegen een boom aanrijdt. ZO kan je dus ook niet het einde van de wereld voorspellen op langer termijn.

(kan natuurlijk wel als je ziet dat er een meteoriet ter grootte van de zon recht op de aarde afkomt. :) )
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

dekale

Heiligen zullen vervolgens duizend jaar over de aarde regeren.
Om heilig verklaard te worden, moet je toch vrij dood zijn.

Zal dus geen levendige boel worden denk ik.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!