Als het om een religeuze school gaat (80%) van alle scholen
Eigenlijk is dat al fout, het hele concept "religieuze school" zou wat mij betreft afgeschaft mogen worden.
Overigens denk ik dat je van leerlingen in dit verband niets mag eisen. Zij zijn verplicht om naar school te gaan en als zij een hoofddoek op willen hebben, dan moet dat aanvaard worden. We leven nog steeds in een vrij land en daarin mag je doen wat je wil als het niet crimineel is.
Dus ook een burqa in de klas vind je in orde? En voor een lerares? (of leraar, dat weet je dan ook niet zeker

)
En een hoofddoek vergelijken met een pet is onzinnig. Tenzij de pet een religieuze lading heeft.
Het hanteren van verschillende regels voor kledingstukken of attributen, afhankelijk van of ze een religieuze lading hebben of niet, is onzinnig. Het is toch belachelijk om in een klas te zeggen "Jantje moet zijn pet af doen, maar Fatima mag haar hoofddoek ophouden want dat is voor haar geloof".
Wat nu als Jantje zegt zich te hebben bekeerd tot een geloof dat het dragen van petjes verplicht? Da's minder vergezocht dan het lijkt, want ook dat dragen van hoofddoeken is dubieus: de ene moslim beweert dat het moet, de ander niet, en geen van beide hebben gelijk of ongelijk want het is gewoon een kwestie van interpretatie. In Turkije, waar 97% moslim is, hoeven ze (wat zeg ik:
mogen ze) ook geen hoofddoek op naar school.
Je hebt hier vrijheid van godsdienst, maar dat moet
1. een persoonlijke aangelegenheid zijn
2. niet tegenstrijdig zijn met andere regels, iets wat niet mag, mag niet ineens toch als het van je geloof moet
En wat als iemand zegt een geloof aan te hangen waarvoor je 12 keer per dag (ook tijdens lesuren) luidkeels moet bidden?
En eigenlijk... eigenlijk denk ik: wat
bezielt mensen nou eigenlijk om te geloven dat je kind er beter van wordt door hem/haar op te dringen om op school een hoofddoek, kruisje of keppeltje te laten dragen

Het geloven in een God of Schepper of Hemel wat dan ook is één ding, maar om daadwerkelijk te denken dat Hij je kind zal niet veroordelen op z'n daden of gedachten, maar op z'n
kleding...?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.