Er zijn hier en daar al topics over teleportatie, maar ik wil het hier vooral over het energieverbruik hebben, niet over de werking of het al dan niet mogelijk zijn.
Stel dit: transporteren kost energie. Of ik nu loop, fiets, autorijdt, vlieg, vaar, het kost allemaal energie om mij van A naar B te verplaatsen. En die energie verbruik ik terwijl ik mezelf transporteer. Indien teleportatie nodig zou zijn, stel ik me voor dat er weliswaar energie nodig is om de basis te analyseren en op de nieuwe plaats te materialiseren, maar niet of nauwelijks om de data te transporteren. Dit gaat gewoon via een Wifi bij wijze van spreken.
Ik vraag me dus ten eerste af of deze redenatie zou kloppen. Zou teleportatie, indien mogelijk, inderdaad nauwelijks energie kosten?
En als dat zo is, wat zou dan het effect zijn op wereldschaal? In principe zouden alle transportmiddelen dan overbodig worden, idem met de snelwegen, vliegvelden, enz. En ook de vervuiling en uitputting van de grondstoffen zou enorm afnemen.
Let op: ik schets hier een "what if" scenario. Of dat realistisch is wil ik hier niet discussieren, daar zijn andere topics voor.
Puzzels