Hallo,
Ik ben nieuw op deze forum. Ik weet niet helemaal of ik deze vraag in de juiste catagorie stel.
De vraag waarmee ik zit is eigentlijk een vraag van een vriend van mij uit het leger.
Het is een vraag die hij zelf ook al aan een aantal mensen heeft gesteld. Hij heeft het zelfs al eens aan een straaljager piloot gevraagd die hem er geen duidelijk antwoord op kon geven.
Voor deze vraag ben ik eigentlijk niet zozeer op zoek naar een juist antwoord maar meer naar een mening. Aangezien ik al gezien heb dat er op deze forum genoeg experts zitten, leek het mij geen kwaad om deze vraag hier te stellen.
De situatie is als volgt. En dit is dan zijn beschrijving:
Er vliegt een aanvalsvliegtuig (v.b. een A-10 Thunderbold II) hoog in de lucht met een fictieve snelheid van 1000 meter/per seconde. Ik weet niet of bepaalde jagers dit kunnen, daarom zeg ik dat deze fictief is.
Na een aantal kilometers vliegen, begint het aanvalsvliegtuig te schieten. Hij schiet horizontaal een lading kogels af (in vlieg richting). Kogels kunnen een snelheid halen van 1000 m/s.
Nu was zijn vraag:
Als de aanvalsvliegtuig met 1000m/s vliegt en op een bepaald moment zijn lading kogels afvuurt met een snelheid van 1000m/s , wat gebeurd er dan? Kan de piloot de kogels dan waarnemen?
Ik stel geen vraag zonder er eerst zelf ook overna gedacht te hebben. Dit is mijn theorie:
Als de aanvalsvliegtuig met een snelheid van 1000m/s vliegt dan hebben de kogels in het vliegtuig op dat moment ook een snelheid van 1000m/s, want ze zitten opgeslagen (ergens).
Zodra de aanvalsvliegtuig de kogels begint af te schieten met een snelheid van 1000m/s, dan hebben de kogels denk ik op dat moment een snelheid van 2000m/s.
De piloot zal deze op het moment van schieten niet kunnen zien.
De snelheid van de kogels neemt na een bepaalde tijd af en misschien dat de piloot deze later wel kan waarnemen.
Dit is hoe ik er over dacht.
Hier is een link van een filmpje van een A-10 Thunderbolt II die een duikvlucht maakt om zijn lading kogels in een paar seconden aftevuren. Dit is om een voorstelling van de situatie te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=uftETuessWU...related&search=
Puzzels