Puzzel Puzzels
Niels111
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 14:07

aanvalsvliegtuig

Hallo,

Ik ben nieuw op deze forum. Ik weet niet helemaal of ik deze vraag in de juiste catagorie stel.

De vraag waarmee ik zit is eigentlijk een vraag van een vriend van mij uit het leger.

Het is een vraag die hij zelf ook al aan een aantal mensen heeft gesteld. Hij heeft het zelfs al eens aan een straaljager piloot gevraagd die hem er geen duidelijk antwoord op kon geven.

Voor deze vraag ben ik eigentlijk niet zozeer op zoek naar een juist antwoord maar meer naar een mening. Aangezien ik al gezien heb dat er op deze forum genoeg experts zitten, leek het mij geen kwaad om deze vraag hier te stellen.

De situatie is als volgt. En dit is dan zijn beschrijving:

Er vliegt een aanvalsvliegtuig (v.b. een A-10 Thunderbold II) hoog in de lucht met een fictieve snelheid van 1000 meter/per seconde. Ik weet niet of bepaalde jagers dit kunnen, daarom zeg ik dat deze fictief is.

Na een aantal kilometers vliegen, begint het aanvalsvliegtuig te schieten. Hij schiet horizontaal een lading kogels af (in vlieg richting). Kogels kunnen een snelheid halen van 1000 m/s.


Nu was zijn vraag:

Als de aanvalsvliegtuig met 1000m/s vliegt en op een bepaald moment zijn lading kogels afvuurt met een snelheid van 1000m/s , wat gebeurd er dan? Kan de piloot de kogels dan waarnemen?

Ik stel geen vraag zonder er eerst zelf ook overna gedacht te hebben. Dit is mijn theorie:

Als de aanvalsvliegtuig met een snelheid van 1000m/s vliegt dan hebben de kogels in het vliegtuig op dat moment ook een snelheid van 1000m/s, want ze zitten opgeslagen (ergens).

Zodra de aanvalsvliegtuig de kogels begint af te schieten met een snelheid van 1000m/s, dan hebben de kogels denk ik op dat moment een snelheid van 2000m/s.

De piloot zal deze op het moment van schieten niet kunnen zien.

De snelheid van de kogels neemt na een bepaalde tijd af en misschien dat de piloot deze later wel kan waarnemen.

Dit is hoe ik er over dacht.

Hier is een link van een filmpje van een A-10 Thunderbolt II die een duikvlucht maakt om zijn lading kogels in een paar seconden aftevuren. Dit is om een voorstelling van de situatie te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=uftETuessWU...related&search=

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Little Me
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 15:22

Re: aanvalsvliegtuig

De piloot zit in het vliegtuig en is de waarnemer . Dus vanuit zijn visie beweegt het vliegtuig niet tov zichzelf omdat ze evensnel in dezelfde richting bewegen . Dit geeft dus een 0 situatie tov elkaar .

Het vliegtuig zelf gaat dan weer 1000m/s omdat het een weerstand ondervind (de omgeving) en dus niet sneller kan . Staat dit vliegtuig op de grond en het vuurt een kogel af zal deze versnellen naar 1000m/s maar dit is bepaald door de eenmalige explosie van het kruit .

Dus de vraag is dan of de nulsituatie op de grond kan vergeleken worden met de nulsituatie van het kanon tov de jet aan een gezamelijke snelheid van 1000m/s .

Ik denk dat de kogel inderdaad zal versnellen tov de jet maar wel sneller zal worden afgeremd en afgebogen dan dat hij vanaf de grond wordt afgevuurt .

Of de piloot deze kogels kan waarnemen staat zelfs los van heel het vliegtuig gedoe . De vraag is dan eerder of een mens een klein object aan een snelheid van 1000m/s kan waarnemen als hij het zelf afvuurt .
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
sen...
Artikelen: 0
Berichten: 367
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 02:36

Re: aanvalsvliegtuig

Ten opzichte van het vliegtuig (en dus de waarnemer) krijgen de kogels een snelheid van 1000m/s mee en bewegen ze zich (in het begin) recht van de waarnemer af.

Het maakt voor de waarnemer dus niet uit of het vliegtuig stilstaat of vliegt.

Nou heb ik geen ervaring met de beschreven situatie maar het lijkt me behoorlijk lastig om een klein object dat zich met zo'n snelheid van je af beweegt visueel te kunnen volgen.

Verder lijkt me dit niet echt theorie ontwikkeling.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
Hopper
Artikelen: 0
Berichten: 134
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 20:42

Re: aanvalsvliegtuig

Ik denk niet dat je de kogels zult zien daar ze meestal om de 5 of 10 patronen een soort lichtkogel meevuren om te zien waar het geheel van lood heen gaat.

Tenminste dat zag ik een keer op discovery.
Wie is die man in de spiegel?
Little Me
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 15:22

Re: aanvalsvliegtuig

Hopper schreef:Ik denk niet dat je de kogels zult zien daar ze meestal om de 5 of 10 patronen een soort lichtkogel meevuren om te zien waar het geheel van lood heen gaat.

Tenminste dat zag ik een keer op discovery.


Ja dat is zo . Wat ik me wel afvraag is wat de verandering zal zijn tov de kogel als je stilstaat of als je vliegt . Lijkt me dat deze wel aan een hoop andere krachten blootgesteld word .
Hopper
Artikelen: 0
Berichten: 134
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 20:42

Re: aanvalsvliegtuig

Little Me schreef:
Hopper schreef:Ik denk niet dat je de kogels zult zien daar ze meestal om de 5 of 10 patronen een soort lichtkogel meevuren om te zien waar het geheel van lood heen gaat.

Tenminste dat zag ik een keer op discovery.


Ja dat is zo . Wat ik me wel afvraag is wat de verandering zal zijn tov de kogel als je stilstaat of als je vliegt . Lijkt me dat deze wel aan een hoop andere krachten blootgesteld word .


Er lijkt me weinig verschil als je nu stilstaat of vliegt tov de kogel, in beide gevallen hebben ze een begin snelheid. 0km p/u of 1000 m p/s.

Het wordt denk ik alleen lastig als de kogel niet voldoende stuwkracht heeft bij vliegen aangezien de kogel geen stuwkracht houd dmv een bron en dus zeer snel afremt. Je haalt op een gegeven moment de kogel weer in natuurlijk :)
Wie is die man in de spiegel?
Little Me
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 15:22

Re: aanvalsvliegtuig

Hopper schreef:
Little Me schreef:
Hopper schreef:Ik denk niet dat je de kogels zult zien daar ze meestal om de 5 of 10 patronen een soort lichtkogel meevuren om te zien waar het geheel van lood heen gaat.

Tenminste dat zag ik een keer op discovery.


Ja dat is zo . Wat ik me wel afvraag is wat de verandering zal zijn tov de kogel als je stilstaat of als je vliegt . Lijkt me dat deze wel aan een hoop andere krachten blootgesteld word .


Er lijkt me weinig verschil als je nu stilstaat of vliegt tov de kogel, in beide gevallen hebben ze een begin snelheid. 0km p/u of 1000 m p/s.

Het wordt denk ik alleen lastig als de kogel niet voldoende stuwkracht heeft bij vliegen aangezien de kogel geen stuwkracht houd dmv een bron en dus zeer snel afremt. Je haalt op een gegeven moment de kogel weer in natuurlijk :)


Maar het afremmen zal wel sneller zijn als je al een snelheid hebt dan dat je stilstaat . Of zouden de atmosferische invloeden minimaal en dus verwaarloosbaar zijn ?
1,2
Artikelen: 0
Berichten: 175
Lid geworden op: di 05 dec 2006, 17:18

Re: aanvalsvliegtuig

Nee, hoe groter de snelheid hoe groter de wrijving. Het word pas verwaarloosbaar als ze zeer zwaar zijn en heel erg klein. Maar dat is niet het geval. Tevens is de snelheid "hoog".
Little Me
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 15:22

Re: aanvalsvliegtuig

Dan is deze opgelost hé :)

Ja waar kan ik men punten collecteren :) ?
Niels111
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 14:07

Re: aanvalsvliegtuig

bedankt voor jullie reacties! Ik zal deze doorgeven.

Zelf dacht ik ook dat wanneer een aanvalsvliegtuig schiet, dat deze een bepaalde terugslag kan verwachten en deze moet kunnen compenseren met iets meer vermogen?

Vaak zie je bij het afschieten bij geweren/pistolen dat er een terugslag van het wapen plaats vind.

Als een straaljager al vliegend schiet, dan zal deze ook een bepaalde terugslag krijgen en misschien dat zijn snelheid op dat moment hierdoor afneemt? Misschien dat ze vaak daarom een duikvlucht maken om de terugslag (als die er is) te compenseren zodat het voertuig zelf niet te veel snelheid verliest.
Niels111
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 14:07

Re: aanvalsvliegtuig

Hier heb ik een filmpje gevonden van een aanvalsvliegtuig dat op de grond staat en voor een seconden schiet. Je kan zien dat ze het vliegtuig goed vastgemaakt hebben. Er komt dus ook een bepaalde terugslag bij kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=lKRGDCR28g0...related&search=

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

reso
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 10:23

Re: aanvalsvliegtuig

een duikvlucht maken ze omdat hun wapens nou eenmaal niet om hoekjes kunnen schieten :)

kijk bijv. eens naar een gevechtsheli zoals de apache / comanche .. die hebben wel zwaar geschut aan boord die ze alle kanten op kunnen draaien.. tijdens het afvuren blijft de heli toch prima in balans terwijl die stil in de lucht hangt..

de terug slag lijkt me erg meevallen .. een normaal mens kan ook prima met wapens omgaan met redelijke terug slag het nadeel is alleen dat je niet meer precies kan richten.. op een groot vliegtuig dat zwaar weegt zal t dan ook niet zoveel invloed hebben.. al zijn de wapens natuurlijk groter..

het vliegtuig uit de geposte filmpjes is een verhaal apart.. dit is een vliegende tank .. waarbij het vliegtuig om een kanon is heen gebouwd.. ook schiet dit kanon geen normale kogels.. in een andere post las ik dat als dit kanon in werking is dat het vliegtuig automatisch meer stuwkracht opvoerd.. lijkt me erg logisch in dit geval..

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!