Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
rudy123
Artikelen: 0

Tijdsdilatatie

Mijn vraag heeft betrekking op het volgende:

Naar ik heb begrepen: Tijdsdilatatie treed op wanneer een object een versnelling uitvoert ten opzicht van een ander object. Wanneer dus van een tweeling er eentje met een raket de ruimte in zou gaan voor 5 jaar (gezien vanuit de persoon in de raket) met 0,9 C zal deze terug keren op aarde en jonger zijn dan de tweelingbroer welke op aarde is gebleven, immers de tweelingbroer op aarde maakt een langere tijd mee!?!

Maar er kan toch met evenveel waarheid worden gesteld dat de aarde van de raket af beweegt met 0,9 C?? Hoe gaat de theorie van tijdsdilatatie hiermee om?

Groeten,

Rudy

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Leuke gast

Re: Tijdsdilatatie

Maar er kan toch met evenveel waarheid worden gesteld dat de aarde van de raket af beweegt met 0,9 C?? Hoe gaat de theorie van tijdsdilatatie hiermee om?
Wat is voor jou waarheid?

Volgens Einstein

tijd is gekoppeld aan snelheid.

dus tijd veranderd door snelheids verandering.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

rudy123

Tijd veranderd idd door snelheidsveranderingen, daar zit juist het probleem. Want wie veranderd er van snelheid: de raket of de aarde? (en dat bedoel ik ook met waarheid)
Rudeoffline

rudy123 schreef:Mijn vraag heeft betrekking op het volgende:

Naar ik heb begrepen: Tijdsdilatatie treed op wanneer een object een versnelling uitvoert ten opzicht van een ander object. Wanneer dus van een tweeling er eentje met een raket de ruimte in zou gaan voor 5 jaar (gezien vanuit de persoon in de raket) met 0,9 C zal deze terug keren op aarde en jonger zijn dan de tweelingbroer welke op aarde is gebleven, immers de tweelingbroer op aarde maakt een langere tijd mee!?!

Groeten,

Rudy
Tijdsdilatatie is alleen symmetrisch voor 2 inertiaalwaarnemers. Snelheid is relatief in de SRT, maar versnelling niet. In het aardestelsel meet je geen kracht, maar in het stelsel van de raket wel. Je kunt dus niet meer simpelweg de rollen omdraaien, want de 2 stelsels zijn fysisch verschillend. Om het simpel te stellen: als je in het aardestelsel zou tafeltennissen, dan zou je geen problemen hebben. Maar zou je dat proberen in die raket, dan wordt het veel lastiger. De 2 stelsels zijn dus fysisch te onderscheiden.
rudy123

Ok, maar wat als de raket niet met een versnelling maar met een eenparige snelheid van de aarde afbeweegt (of de aarde van de raket af beweegt natuurlijk), dan kun je ook in de raket prima tafeltennissen lijkt mij. Immers er werken dan geen krachten op de raket.
Math-E-Mad-X

Ok, maar wat als de raket niet met een versnelling maar met een eenparige snelheid van de aarde afbeweegt (of de aarde van de raket af beweegt natuurlijk), dan kun je ook in de raket prima tafeltennissen lijkt mij. Immers er werken dan geen krachten op de raket.
In dat geval kan de raket nooit terug keren naar de aarde en kun je de tijd in de raket en de tijd op aarde niet met elkaar vergelijken.

In SRT hangen tijd en ruimte met elkaar samen. Je kan alleen spreken over een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats. De klok in de raket en de klok op aarde moeten dus vlak bij elkaar zijn (eigenlijk zelfs op precies dezelfde plek) om de tijden met elkaar te kunnen vergelijken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Janneke

Heb ik het goed begrepen dat ten opzichte van gebeurtenissen die op de aarde plaatsvinden er voor waarnemers die zich eveneens op de aarde bevinden geen onzekerheid bestaat over de volgorde waarin deze gebeurtenissen hebben plaatsgevonden?

Pas wanneer een waarnemer zich met grote snelheid van een andere waarnemer af beweegt kan onduidelijkheid ontstaan over de volgorde waarin gebeurtenissen plaatsvinden?
Nassarius

Tijdsdilatatie is alleen symmetrisch voor 2 inertiaalwaarnemers. Snelheid is relatief in de SRT, maar versnelling niet. In het aardestelsel meet je geen kracht, maar in het stelsel van de raket wel. Je kunt dus niet meer simpelweg de rollen omdraaien, want de 2 stelsels zijn fysisch verschillend. Om het simpel te stellen: als je in het aardestelsel zou tafeltennissen, dan zou je geen problemen hebben. Maar zou je dat proberen in die raket, dan wordt het veel lastiger. De 2 stelsels zijn dus fysisch te onderscheiden.
Als dat zo is,waarom zegt Einstein dan dat het licht constand is in elk inertiaal stelsel?Ik denk dat alle fysische eigenschappen juist hetzelfde zijn behalfe tijd.En bij versnelling moet de tijd zich steeds opnieuw aanpassen aan een nieuw inertiaal stelsel ten opzichte van zijn vorige omdat de tijd gebonden zit aan afgelegde weg,die steeds grooter wordt bij hoogere snelheden.
Nassarius

Math-E-Mad-X schreef:In dat geval kan de raket nooit terug keren naar de aarde en kun je de tijd in de raket en de tijd op aarde niet met elkaar vergelijken.

In SRT hangen tijd en ruimte met elkaar samen. Je kan alleen spreken over een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats. De klok in de raket en de klok op aarde moeten dus vlak bij elkaar zijn (eigenlijk zelfs op precies dezelfde plek) om de tijden met elkaar te kunnen vergelijken.
Je kan ook bijde klokken starten op het moment dat de raket een vaste snelheid heeft.Bij de Lorentz gedachte beweegt het licht loodrecht op de beweging van de raket.Maar wat meet je als het licht paralel loopt met de raket.Die klok loopt volgens mij gewoon constand,bij een vaste snelheid van de raket.

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Rudeoffline

Als dat zo is,waarom zegt Einstein dan dat het licht constand is in elk inertiaal stelsel?Ik denk dat alle fysische eigenschappen juist hetzelfde zijn behalfe tijd.En bij versnelling moet de tijd zich steeds opnieuw aanpassen aan een nieuw inertiaal stelsel ten opzichte van zijn vorige omdat de tijd gebonden zit aan afgelegde weg,die steeds grooter wordt bij hoogere snelheden.
Da's een oud topic. :D

Een constante lichtsnelheid zegt niet dat 2 stelsels niet te onderscheiden zijn. Met " fysisch te onderscheiden" bedoelde ik dat je experimenten kunt die de 2 stelsels van elkaar onderscheiden. Door bijvoorbeeld een potje te tafeltenissen. Daar verandert een constante lichtsnelheid niks aan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!