Puzzel Puzzels
Comm
Artikelen: 0

[Wiskunde] vergelijking oplossen

Heren/ Dames,

Hoe los ik de volgende vergelijking op?

x^3 - 0,25x^2 - 1,5x - 9/16=0

:)

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruben Kwast

Re: [Wiskunde] vergelijking oplossen

Kan iemand het uitleggen voor de mensen die niet op de uni van Camebridge zitten? :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Safe
Pluimdrager

Kan iemand het uitleggen voor de mensen die niet op de uni van Camebridge zitten? :)
x=0 geeft een neg linkerlid(ll)!

x=1 eveneens.

x=2 een pos ll!!!

Probeer x=1.5, en ja die voldoet. Je kan dus delen door x-3/2. Daarna krijg je nog een kwadr verg op te lossen.
Morzon

ik heb nog een pdf file waar het best goed wordt uitgelegd. Maar deze vergelijking van comm kan veel makkelijker opgelost worden. zie post van Safe.
TD

Je kan het geheel om te beginnen misschien vermenigvuldigen met 16, dan is alles geheel:
\(16x^3 - 4x^2 - 24x - 9 = 0\)
Er zijn geen gehele nulpunten, dan zou je naar rationale nulpunten kunnen zoeken zoals Safe.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
oktagon

Ik deed een heel primitieve methode: Begon met x=1 gaf neg.getal,vervolgens x=2,gaf pos.getal,toen ertussen: x=1,5 ;vergelijking accoord.

Beschouw dit alleen maar als een geintje,ik begrijp zeer goed dat je de algebra er bij moet halen,maar deed het bovenstaande!

Had verhaal van Safe niet gelezen,deed wrs.hetzelfde als ik!
Rov

Beschouw dit alleen maar als een geintje
Waarom een geintje? Dit is een bekende methode hoor, de bissectie- of halveringsmethode! Veel rekenmachines gebruiken dit algoritme om nulpunten van een functie te bepalen.
Safe
Pluimdrager

oktagon schreef:Ik deed een heel primitieve methode: Begon met x=1 gaf neg.getal,vervolgens x=2,gaf pos.getal,toen ertussen: x=1,5 ;vergelijking accoord.

Beschouw dit alleen maar als een geintje,ik begrijp zeer goed dat je de algebra er bij moet halen,maar deed het bovenstaande!

Had verhaal van Safe niet gelezen,deed wrs.hetzelfde als ik!
Maar dat was wel beredeneerd, want coëff met 1/2, 1/4 en 1/16 kunnen wijzen op nulptn van 1/2, 3/2, -1/2 en zelfs 1/4 ...!
Klaas-Jan

Ik denk dat je Cardano even moet naslaan :) Even zoeken met google en je krijgt de methode om 3e-graads polynomen op te lossen...
Safe
Pluimdrager

Ik denk dat je Cardano even moet naslaan :)  Even zoeken met google en je krijgt de methode om 3e-graads polynomen op te lossen...
Opmerking vanwege een post ... ?
wetenschapper_in_leer

is de zogenaamde halveringsmethode waarover julllie het hebben hetzelfde als de ''horner'' methode?

hiermee kun je de vgln vereenvoudigen tot: (x-1.5)*(16x²+20x+6)=0 1 oplossing voor x is dan al 1.5, want dan krijg je 0*(...)=0 voor de andere oplossingen moet 16x²+20x+6=0 en deze kun je uitrekenen met de discriminant (uitkomst =-3/4 en -1/2) je hebt dus 3 mogelijke uitkomsten :-)
TD

Horner is een methode voor nulpunten van veeltermvergelijking (of om de coëfficiënten van het quotiënt te vinden etc).

De halveringsmethode is een (numerieke) benaderingsmethode om nulpunten van een vergelijking te vinden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

wetenschapper_in_leer

oke, maar het is wel handig voor vgln gemakkelijk op te lossen :-)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!