Hoe los ik de volgende vergelijking op?
x^3 - 0,25x^2 - 1,5x - 9/16=0
x=0 geeft een neg linkerlid(ll)!Kan iemand het uitleggen voor de mensen die niet op de uni van Camebridge zitten?![]()
ik heb nog een pdf file waar het best goed wordt uitgelegd. Maar deze vergelijking van comm kan veel makkelijker opgelost worden. zie post van Safe.Kan iemand het uitleggen voor de mensen die niet op de uni van Camebridge zitten?![]()
Waarom een geintje? Dit is een bekende methode hoor, de bissectie- of halveringsmethode! Veel rekenmachines gebruiken dit algoritme om nulpunten van een functie te bepalen.Beschouw dit alleen maar als een geintje
Maar dat was wel beredeneerd, want coëff met 1/2, 1/4 en 1/16 kunnen wijzen op nulptn van 1/2, 3/2, -1/2 en zelfs 1/4 ...!oktagon schreef:Ik deed een heel primitieve methode: Begon met x=1 gaf neg.getal,vervolgens x=2,gaf pos.getal,toen ertussen: x=1,5 ;vergelijking accoord.
Beschouw dit alleen maar als een geintje,ik begrijp zeer goed dat je de algebra er bij moet halen,maar deed het bovenstaande!
Had verhaal van Safe niet gelezen,deed wrs.hetzelfde als ik!
Opmerking vanwege een post ... ?Ik denk dat je Cardano even moet naslaanEven zoeken met google en je krijgt de methode om 3e-graads polynomen op te lossen...