Heeft er iemand meer ervaring met mensen met autisme die misschien weten hoe je het innerlijke van zo'n persoon kan achterhalen?
Lastig. Je kan proberen door het gewoon te vragen. Misschien dat hij zich met woorden wel goed kan uitdrukken. Vraag hem gewoon letterlijk ofdat hij het wel of niet leuk vond en maak hem duidelijk dat hij het ook vooral mag (en moet) zeggen als hij het niet leuk vond. Niet-autisitsche kinderen hebben meer de behoefte om uit zichzelf hun gevoelens te uiten, bij autistische kinderen/volwassenen moet je er naar hengelen.
Ik vraag mij af in hoeverre hij zijn gevoelens niet kan uiten (onvermogen omdat hij het onvoldoende getraind heeft) en in hoeverre hij ze niet wilt uiten (angst).
Autistische mensen hebben moeite om het niet-verbale, gevoelens, sociale spelregels enz. te begrijpen. Als een mens iets niet begrijpt dan word hij er angstig voor en gaat hij het uit de weg.
Inderdaad is er een enorme grote variatie tussen mensen die autisme hebben. Google maar eens op autisme, je zal binnen een paar minuten wel hebben gezien dat er enorm veel gradaties in autisme zijn met allemaal hun eigen etiket. Het feit dat hij autistisch is geeft ons practisch net zo veel of weinig informatie als wanneer ik jou zeg dat ik niet-autistisch ben.
t lijkt me zinvoller bijvoorbeeld de NVA te benaderen, dan hier advies vragen over een situatie die je maar erg minimaal beschrijft.
Ik ben het hier volledig mee eens.