Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Een vraag over de vier natuurkrachten.

na het lezen van de kijk:

1) de zwaartekracht

2) de elektromagnetische kracht

3) de zwakke (Kern)Kracht

4) de sterke (Kern)Kracht

de zwaarte kracht formule is bekend:

F= m1.m2.G / r^2

Voor de electromagnetische kracht kunnen we de formules van Maxwell gebruiken. Echter lijkt mij de electromagnetische kracht een beetje de uitzondering, omdat deze een dipool gedrag heeft.

maar hoe zit dit met de zwakke (Kern)Kracht en de sterke (Kern)Kracht,

de sterke kracht is 10
\(38\)
keer zo sterk als de zwaartekracht, maar heeft een kort bereik 10
\(-15\)
meter.

kunnen we voor deze kracht ook een zwaartekracht formule opstellen :)

ik zat aan zoiets te denken:

F(sterke kracht) = m1 .m2. G / r^38

maar dat zal wel niet kloppen, maar kunnen we deze kracht in een gravitatie kracht uitdrukken [rr]

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Als dat je lukt is er een grote kans dat je een Nobelprijs krijgt.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

John Nash schreef:Als dat je lukt is er een grote kans dat je een Nobelprijs krijgt.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
[rr] grappig ben jij
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Leuke gast schreef:
John Nash schreef:Als dat je lukt is er een grote kans dat je een Nobelprijs krijgt.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
:) grappig ben jij
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de sterke kernkracht in een formule wil uitdrukken. Dit is al gedaan in de jaren '60 (geloof ik) en daar is een paar jaar geleden de nobelprijs voor gegeven aan o.a. David Gross.

Deze theorie heet ook wel Quantumchromodynamica. En is veel en veel ingewikkelder dan bijv. de wetten van Maxwell of de zwaarekrachtswet van Newton. Bij sterke kernkracht hebben we namelijk te maken met maar liefst 3 verschillende ladingen: rood, blauw en groen. Verder wordt de kracht in tegenstelling tot elektromagnetisme of zwaartekracht juist sterker naarmate de afstand tussen de quarks groter wordt.

Dit is zo ingewikkeld dat je er zelfs tijdens een studie theoretische natuurkunde nauwelijks mee te maken krijgt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Math-E-Mad-X schreef:....n met maar liefst 3 verschillende ladingen: rood, blauw en groen. Verder wordt de kracht in tegenstelling tot elektromagnetisme of zwaartekracht juist sterker naarmate de afstand tussen de quarks groter wordt.

Dit is zo ingewikkeld dat je er zelfs tijdens een studie theoretische natuurkunde nauwelijks mee te maken krijgt.


is dit een tri pool?
Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

En de zwakke kernkracht heeft al helemaal niet zo'n formules want die werkt weer helemaal anders.

Als het je interesseert, dit is de lagrangiaan die de sterke kernkracht beschrijft.
\(\mathcal{L} = \bar{q}\left(i \gamma^\mu \partial_\mu - m \right) q - g \left(\bar{q} \gamma^\mu T_a q \right) G^a_\mu - \frac{1}{4}G^a_{\mu \nu} G^{\mu \nu}_a ,\)
Veel succes want dit gaat ver boven mijn petje.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

aaargh schreef:dit is de lagrangiaan die de sterke kernkracht beschrijft.
\(\mathcal{L} = \bar{q}\left(i \gamma^\mu \partial_\mu - m \right) q - g \left(\bar{q} \gamma^\mu T_a q \right) G^a_\mu - \frac{1}{4}G^a_{\mu \nu} G^{\mu \nu}_a ,\)
Veel succes want dit gaat ver boven mijn petje.
geef mij maar F=m·a.... :)

Mozeskriebel, ik kan niet eens uitspreken wat daar staat. :?:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Jan van de Velde schreef:
aaargh schreef: dit is de lagrangiaan die de sterke kernkracht beschrijft.
\(\mathcal{L} = \bar{q}\left(i \gamma^\mu \partial_\mu - m \right) q - g \left(\bar{q} \gamma^\mu T_a q \right) G^a_\mu - \frac{1}{4}G^a_{\mu \nu} G^{\mu \nu}_a ,\)
Veel succes want dit gaat ver boven mijn petje.
geef mij maar F=m·a.... :)

Mozeskriebel, ik kan niet eens uitspreken wat daar staat. :?:
In de theoretische fysica werk je vaak met lagrangianen ( of beter: Lagrangiaanse dichtheden ) Wat je eigenlijk doet is stellen dat de Lagrangiaan, geintegreerd over de gehele ruimte-tijd, 0 geeft bij variatie. ( Die integraal noemt men de actie ) Dit resulteert in bepaalde bewegingsvergelijkingen. Newton kun je ook hiermee afleiden, of de veldvergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie. Deze werkwijze is erg fijn, want je werkt met scalars, Lorentzinvariantie van je beweginsvergelijkingen is gelijk duidelijk, en wellicht het belangrijkste : je kunt vrij makkelijk de verschillende symmetrieen van je theorie afleiden mbv Noethers theorema.
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

aaargh

jou forumule is buitengewoon indrukwekkend, zou je het ook aub nederlandswoorden kunnen formuleren,

of in de verhoudingen factoren, en tijd en massa, kracht en contante (t,M,F) :?:

help spongebob :)
Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Leuke gast schreef:aaargh

jou forumule is buitengewoon indrukwekkend,   zou je het ook aub  nederlandswoorden kunnen formuleren,

of in de verhoudingen factoren, en tijd en massa,  kracht en contante  (t,M,F) :)

help spongebob :)
Moet vast wel kunnen maar dan wordt de formule wel honderd keer zo lang denk ik. :?:
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

In de theoretische fysica werk je vaak met lagrangianen ( of beter: Lagrangiaanse dichtheden ) Wat je eigenlijk doet is stellen dat de Lagrangiaan, geintegreerd over de gehele ruimte-tijd, 0 geeft bij variatie. ( Die integraal noemt men de actie ) Dit resulteert in bepaalde bewegingsvergelijkingen. Newton kun je ook hiermee afleiden, of de veldvergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie. Deze werkwijze is erg fijn, want je werkt met scalars, Lorentzinvariantie van je beweginsvergelijkingen is gelijk duidelijk, en wellicht het belangrijkste : je kunt vrij makkelijk de verschillende symmetrieen van je theorie afleiden mbv Noethers theorema.
Ik zal je eerlijk zeggen: in 5 regels tel ik tien uitdrukkingen (gekleurd) waar ik soms wel, soms niet van gehoord heb, en in geen geval een fatsoenlijke voorstelling heb van wat het betekent.

Voor mijn part heb je heel het bovenstaande stukje uit je dikste duim gezogen, (dat zal ongetwijfeld niet het geval zijn)

Hoe dan ook, ik kan er niks mee. :?:

(en gelukkig hoef ik dat ook niet :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Rudeoffline schreef:In de theoretische fysica werk je vaak met lagrangianen ( of beter: Lagrangiaanse dichtheden ) Wat je eigenlijk doet is stellen dat de Lagrangiaan, geintegreerd over de gehele ruimte-tijd, 0 geeft bij variatie. ( Die integraal noemt men de actie ) Dit resulteert in bepaalde bewegingsvergelijkingen. Newton kun je ook hiermee afleiden, of de veldvergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie. Deze werkwijze is erg fijn, want je werkt met scalars, Lorentzinvariantie van je beweginsvergelijkingen is gelijk duidelijk, en wellicht het belangrijkste : je kunt vrij makkelijk de verschillende symmetrieen van je theorie afleiden mbv Noethers theorema.
Ik zal je eerlijk zeggen: in 5 regels tel ik tien uitdrukkingen (gekleurd) waar ik soms wel, soms niet van gehoord heb, en in geen geval een fatsoenlijke voorstelling heb van wat het betekent.

Voor mijn part heb je heel het bovenstaande stukje uit je dikste duim gezogen, (dat zal ongetwijfeld niet het geval zijn)

Hoe dan ook, ik kan er niks mee. :)

(en gelukkig hoef ik dat ook niet :) )
Hmm, kan me voorstellen dat als je nog nooit met dit soort dingen gewerkt hebt, het nogal vaag overkomt :?:

Misschien heb je wat aan deze wikilinkjes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Calculus_of_variations

http://en.wikipedia.org/wiki/Euler-Lagrange

http://en.wikipedia.org/wiki/Noether%27s_theorem

Een voorbeeldje uit bv de klassieke mechanica: het idee is om een zogenaamde lagrangiaan op te stellen. Dit is een functie van de energie. In de klassieke mechanica is deze gelijk aan de kinetische energie minus de potentiele energie, K-V. Vervolgens definieer je de actie als de tijdsintegraal van dit ding. Dit heeft dus als dimensie tijd*energie. Vervolgens stel je, dat de natuur deze actie altijd minimaliseert; de natuur "werkt zo effectief mogelijk". Dit geeft je bepaalde vergelijkingen, die afhangen van je randcondities. Meestal stel je dat de variatie op de eindpunten van je traject 0 zijn. Dit resulteert in de zogenaamde "Euler Lagrange vergelijkingen". Hiermee kun je bijvoorbeeld afleiden dat m*a=-dU/dx. Ook kun je met dit soort berekeningen het behoud van impuls en behoud van energie aantonen. Eén van de voordelen van deze methode, is dat die Lagrangiaan een scalar is. Je hoeft dus niet meer echt met vectoren te werken om de bewegingsvergelijkingen van Newton af te leiden.

In de quantumveldentheorie werk je met velden, en dan definieer je de Lagrangiaanse dichtheid. De Euler Lagrange vergelijkingen worden dan iets gecompliceerder, maar het idee is hetzelfde: Stel een Lagrangiaan op, reken de actie uit, minimaliseer die actie en verkrijg zo je bewegingsvergelijkingen. Dan is er nog de vraag hoe je zo'n Lagrangiaan opstelt. Het aantal mogelijkheden wordt flink ingekort door bepaalde eisen ( symmetrieen, Lorentzinvariantie etc ), en zo kun je voor veel theorieen een geschikte Lagrangiaan opstellen. Niet voor alle trouwens; de Navier Stokes vergelijkingen kun je bv niet op deze manier afleiden.

Als je geinteresseerd bent in moderne fysica, dan is het zeker een aanrader om je wat te verdiepen in dit soort materie; in gebieden als de snaartheorie, algemene relativiteitstheorie of quantumveldentheorie is dit ontzettend belangrijk !
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

aaargh schreef:En de zwakke kernkracht heeft al helemaal niet zo'n formules want die werkt weer helemaal anders.

Als het je interesseert, dit is de lagrangiaan die de sterke kernkracht beschrijft.
\(\mathcal{L} = \bar{q}\left(i \gamma^\mu \partial_\mu - m \right) q - g \left(\bar{q} \gamma^\mu T_a q \right) G^a_\mu - \frac{1}{4}G^a_{\mu \nu} G^{\mu \nu}_a ,\)
Veel succes want dit gaat ver boven mijn petje.
Heb nog niet echt veel over QCD gelezen, maar dit is wat ik eruit haal:

De theorie beschrijft de interactie tussen quarks, en dat zijn fermionen. Fermionen worden beschreven door de Dirac vergelijking. Het eerste deel van de Lagrangiaan is het vrije deel: het beschrijft een vrij fermion, wat dus geen interactie ondergaat.

Maar, die quarks interacteren met gluonen; zo wordt de sterke kernkracht gegenereerd. Dat beschrijft het tweede deel; de interactie tussen het quark en het gluonveld.

Die gluonen ondergaan ook zelf interactie. Dat is de laatste term. Net zoals gravitonen; die interacteren ook met elkaar.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

Die laatste term beschrijft idd de gluonen, maar zo'n term heb je ook zonder self-interaction. Bij quantumelektrodynamica bijv. heb je ook zo'n term die in dat geval de fotonen beschrijft.

Dat gluonen met elkaar kunnen interacteren volgt uit het feit dat die G's in de formule niet-commutatieve operatoren zijn. (commutatief betekent AB=BA)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!