Kjell, ik heb je verhaal nog maar eens twee keer gelezen, maar ik snap het nog steeds niet. Ik zal even kijken tot hoever ik het wel denk te snappen en mijn vragen wat specifieker stellen.
Je hebt warmer water, dus de dichtheid ervan is groter (volgens mij noem jij het voor het gemak even massa i.p.v. dichtheid, of bedoel je iets anders?) Vervolgens laat je dit warmere water in contact komen met koude (je brengt het in contact met een koudere omgeving, neem ik aan?). Nu krimpt het weer in. Tot zover kan ik je volgen. Nu zeg je dat de opgenomen koude (ik spreek liever van het onttrekken van warmte, maar goed) geconcentreerder zal zijn. Waarmee vergelijk je het hier, oftewel, geconcentreerder dan wat?
hoe warmer des te meer is het schaal van expansie, des te meer koude kan geconcentreerd worden in he krimpende water.
Bedoel je hiermee dat hoe warmer het water, hoe meer volume het in beslag neemt, en hoe meer volume het in beslag neemt, hoe meer koude er opgeslagen kan worden in je water? In dat geval ben ik het niet met je eens, maar misschien bedoel je iets anders met deze zin.
Mijn reactie was geen felle aanval om jouw verhaal van tafel te vegen als onzin. Het staat er alleen weinig wetenschappelijk en in minder correct Nederlands geformuleerd, waardoor ik niet begrijp wat je nu bedoelt.