Kotje ik blijf toch nog denken, maar natuurlijk kan ik me vreselijk vergissen, dat de lichtvlek zich helemaal niet verplaatst. De lichtvlek onstaat op ieder ogenblik op een andere plaats. Dat is niet hetzelfde. De snelheid waarmee ze zich schijnt te verplaatsen kan gerust hoger zijn dan de lichtsnelheid. Ze wordt nieuw gevormd door nieuwe fotonen die later zijn uitgestuurd door de bron, en die bron is ondertussen (tussen het uitzenden en de vorming vd eerste lichtvlek) wellicht al veel toeren verder gedraaid. Het is altijd "oud" licht!
Dat is de correcte verklaring. Echter, het probleem dat kotje aandraagt is dat je een planeet ziet ronddraaien. Omdat je op de aarde staat zie je de ster of sterrenstelsel in 24 uur een gehele omwenteling maken. Als je dan gaat rekenen (aldus kotje), dan kom je op een antwoord dat de ster met grotere snelheid dan de lichtsnelheid beweegt. m.a.w. de vraag van de vuurtoren en de vraag van kotje zijn niet gelijk.
Vandaar ook mijn antwoord van het niet-inertiele stelsel. Vanuit de mechanca weet ik dat de wetten van Newton niet gelden in niet-inertiele stelsels. Om toch problemen op te kunnen lossen in zo'n stelsel aan de hand van deze wetten worden schijnkrachten ingevoerd (Corioliskracht, centrifugale kracht). Ik zat te denken dat er dus ergens een redeneringsfout zit omdat je uitgaat van een niet-inertiaal stelsel ipv een inertiaal stelsel. Mijn kennis van de ART is echter zeer beperkt en kan dus niet verder komen dan dit idee.
wat is een intertiaalstelsel in de praktijk? dus echt in de ruimte zeg maar.
Die bestaat niet.
alleen wat ik niet snap, is waarom we niet sneller dan het licht kunnen, want je kan het licht wl inhalen maar je haalt het voorwerp zelf niet in, alleen zeg maar het filmpje ervan.
Die vraag snap ik niet. Misschien beter dat je hier een nieuw onderwerp over opent.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton