Om te weten wat we met de vrije wil bedoelen is het noodzakelijk te weten wat we met 'vrij' bedoelen en wat we met de 'wil' bedoelen.
Vrij(heid)
Als ik aan vrij denk, dan denk ik aan de bewegingsvrijheid die we hebben binnen de kaders die ons belemmeren om eroverheen te stappen.Van Dale schreef:vrij2 (bn.)
1 over zichzelf naar goeddunken kunnende beschikken, niet gevangen, onderworpen of bezet => independent; <=> gevangen
2 door niets beperkt, gebonden of belemmerd => onverlet, perkeloos, ruim; <=> onvrij
3 beschikbaar
4 niet hoevende te werken of niet naar school hoevend => vrijaf
5 gratis
6 niet vallend onder of beperkt door een bepaald gezag, jurisdictie
7 vrijmoedig
8 [Belg.] (van onderwijs) niet van de overheid uitgaand, niet openbaar
De Wil
Persoonlijk kan ik me in de context van deze discussie goed vinden in de eerste definitie, maar verder dan dat ook de wil in de zin van instinct of drijfveren.Van Dale schreef:wil (de ~ (m.))
1 het menselijk vermogen bewust te streven naar iets, iets te wensen, begeren
2 stootkussen op een schip dat buitenboord wordt gehangen bij het afmeren => fender, stootwil, stootzak
De Vrije Wil
Mijn definitie van de vrije wil:
Vrije wil staat voor het vermogen beslissingen te nemen zonder dat die op enige manier worden bepaald door factoren waar je geen greep op hebt. Vrije wil onttrekt zich dus aan wetmatigheden.
Er zijn drie mogelijke standpunten m.b.t. de vrije wil:
Om hieruit te komen hebben we een definitie nodig van het determinisme:A. Incompatibilisme: Determinisme is niet compatibel met vrije wil.
A1. Hard determinisme: Determinisme is waar, dus we hebben geen vrije wil. Vrije wil is een illusie. Al onze morele overtuigingen in het alledaagse leven zijn simpelweg niet te rijmen met wat de wetenschap ons leert. Probleem: we houden voor altijd een spanning tussen ons alledaagse leven en de wetenschap, of we moeten al onze morele overtuigingen en intuïties, en al onze praktijken, radicaal wijzigen.
A2. Libertarianisme: We hebben vrije wil, dus determinisme kan niet juist zijn. Indeterminisme is waar. Gelukkig zegt de quantum mechanica dat indeterminisme, en niet determinisme waar is. Probleem: hoe kan het indeterminisme op quantum niveau, dat immers verdwijnt op macroniveau, keuzevrijheid geven aan een menselijke agent?
B. Compatibilisme: determinisme is helemaal niet incompatibel met vrije wil. Probleem: dat druist wel in tegen de alledaagse intuïtie. Hoe leg je dat uit? http://oase.uci.kun.nl/~tonderks/Sheets.20...VIII%20(IX).htm
Niet helemaal eerlijk omdat de menselijke wil in deze definitie al een rol speelt.1 [fil.] levensbeschouwing volgens welke het lot en gedrag van de mens bepaald worden door omstandigheden van buitenaf, waarbij de menselijke wil een ondergeschikte rol speelt
Volgens mij betekent het determinisme; een levensbeschouwing waarin gevolgen nooit zonder oorzaak komen.
Iets wat gebeurt zonder oorzaak noemen we 'willekeur'.
Een wereldbeeld volgens een volledig determinisme - dus waar willekeur geen rol speelt- betekent m.i. dat ons lot of de toekomst vastligt.
Hier heb ik de volgende redeneringen voor:
Volgens mij heeft dus onze wil geen enkele bewegingsvrijheid binnen zijn kaders, het wordt volledig vastgeklemd tussen de natuurwetten binnen een deterministisch wereldbeeld, binnen een deterministisch wereldbeeld kan dus geen vrije wil bestaan.ik schreef:Stel je een partikel voor die trouw is aan de natuurwetten overal om hem heen wordt een bepaalde druk op hem gezet veroorzaakt door deze natuurwetten.
Dit deeltje kan slechts één route nemen, iets dat overigens prima te berekenen is.
Deze route is een route zonder marge; het is een één-dimensionale lijn die het volgt omdat het een route is die vastgeklemd zit tussen de drukpunten.
Is die druk aan weerzijden van het deeltje evenredig aan elkaar dan heffen zij elkaar op en blijft het deeltje stilstaan.
Er is maar één mogelijke optie die deze vastgelegde route (het determinisme) kan verstoren; willekeur.
Willekeur zou zijn als het deeltje ondanks evenredige krachten toch in een bepaalde richting zou bewegen; een gevolg zonder oorzaak.
Alleen willekeur is in staat een determinisme proces indeterministisch te maken.
&
Stel je een mega-complex systeem voor en nog één exact hetzelfde systeem in een exact, maar dan ook exact dezelfde omgeving.
Toch blijkt er met dezelfde input na verloop van een exact dezelfde tijdspan een andere output uit te komen.
Wat kan dit verschil veroorzaakt hebben in deze megacomplexe systemen?
Het antwoord is simpel: als er een oorzaak lag aan dit verschil dan was het megacomplexe systeem of zijn input toch niet exact hetzelfde, een oorzaak is namelijk deel van het systeem of de input.
Er kan dus geen oorzaak liggen als we het over exacte dezelfde systemen hebben met exact dezelfde input.
Als dit verschil niet veroorzaakt is dan spreken we over willekeur (indeterminisme).
Ook in een indeterministisch wereldbeeld -waar willekeur een rol speelt- valt m.i. geen vrije wil te halen, we hebben immers ook geen controle op willekeur.
Argumenten waaruit dit blijkt:
- Het 'gereitschaftspotentiaal' van Libet, Libet heeft aangetoond dat voor een bewuste keuze zich voordoet er op onbewust niveau hersenproccesen plaats vinden.
- Het feit dat wij ons niet bewust zijn van hoe onze gedachten of andersoortige bewustzijnsinhoud gevormd word, de oorzaak ervan is schijnbaar een onbewust proces.
- De wetenschap die steeds meer gedrag kan vastleggen/achterhalen op genetische dan wel ervarings-omstandigheden.
Dit zegt niks over de vrije wil, deze flexibilitieit/plasticititeit word immers volledig bepaald door de natuurwetten, ook de flexibiliteit ligt klem.
Puzzels