kotje schreef:Als voorbeeld van elementaire deeltjes neem ik b.v. electronen en quarks. Ze zijn elementair d.w.z. ze kunnen niet meer opgebouwd zijn zijn uit kleinere deeltjes.
Sommige beweren dat het puntdeeltjes zijn. Hier kan ik niet bij, want een punt is iets zonder afmetingen dus kan niet bestaan.
Als ze nu een zeer,zeer,... kleine afmeting hebben, uit welke stof zijn ze dan opgebouwd?
Maar als ze uit een bepaalde (onbekende) stof opgebouwd zijn dan moeten ze toch deelbaar zijn?
Ik meen dat we in beide gevallen op een dood spoor komen.
je redeneert in de verkeerde richting: onderzoek wijst uit dat ze niet deelbaar zijn, en dat heeft als gegeven dat er geen reden is voor het hebben van een dimensie
in je dagelijkse leven: als je een tafel aanraakt, merk je duidelijk dat die tafel er is, maar het is niet omdat die tafel afmetingen heeft dat je ze als waar aanschouwt, maar wel omdat je er kunt op slaan: je kunt er mee
interageren
net zo laten elementeire deeltjes merken dat ze bestaan, omdat je er mee kunt interageren, ze bestaan dus omdat ze waarneembare eigenschappen hebben, en interne geometrie blijkt daar nu eenmaal geen deel van uit te maken