De geschiedenis gaat als volgt:
Het zwervers volk rond de middellandse zee die hebreers genoemd worden horen rond 1250 v. chr. van de stem van god dat hun een land beloofd wordt waar ze naar toe moeten trekken en het met behulp van god moeten veroveren op de oorspronkelijke bewoners beginnend bij de stad Jericho een stad die de oudste beschaving ter wereld zou hebben.
Deze veroverings oorlog op de bewoners van kanaan werd geleid door ene Jozua rond het jaar 1250 voor christus.Later zal rond 1010 voor chr. ook op bevel van hun god ,ene David het bevel krijgen om Jeruzalem te veroveren op de oorspronkelijke autochtone bewoners vd stad.
Wat mij opviel is dat deze veroveringen verschillend zijn van de doorsnee veroveringen waar de geschiedenis overigens vol mee staat,want deze veroveringen komen voort uit een THEOLOGISCHE leer en worden niet op bevel van een heerser uitgevoerd maar op bevel van hun god.
Daarom kwam ik op het idee om deze religieuse veroverings drang een VEROVERINGS THEOLOGIE te noemen.
Maar waar blijft de wet het recht en het volkerenrecht in onze moderne tijd wanneer er theologien zijn die veroveringsoorlogen rechtvaardigen.
Verder bedacht ik mij dat ik op de christelijke lagere school geleerd kreeg dat deze veroveringen een nobele zaak waren.
We kunnen dus concluderen dat aan het middenoosten conflict tussen de palestijnen en israeliers een veroverings theologie ten grondslag ligt,maar wat zegt nu de moderne wetgeving daarover?
Zelf denk ik dat het volslagen onrechtvaardig is,en dat deze theologien waanleren zijn omdat ze tegen de menselijkheid zijn en levens het bezit van land en goederen van anderen mensen misachten en discrimineren vanuit theologisch oogpunt.
Verder las ik naast het feit dat de joden/hebreers het land al in de oudheid geroofd en veroverd hebben in de Wipika encyclopedie de chronlogie waaruit blijkt dat de joden ook hellemaal niet altijd in het land kanaan hebben gewoond en waarmee hun claim op het land kanaan mij nog onrechtvaardiger voorkomt
Deze gaat in grote lijnen ongeveer zo:
4000-1250 v. chr. :Kanaan
3200- ? :kanaan vazal staat van Egypte
1250-1020 :Jozua -hebreen veroveren kanaan
> 1010 :david veroverd jeruzalem
1010-333 :Afwisselend bewoond door de joden door andere veroveringen
166-63 :Joods bewoond
63-1878 na chr. :Niet joods bewoond
1878-heden n.chr :1e zionisten trekken naar kanaan/palestina
waarvan tussentijds overheerst door:
Na christus
337-638:Byzantijns bestuur
638-1099:Arabisch rijk
1099-1291:Kruisvaarders
1291-1516:Egypte
1516-1917:Ottomaanse rijk
in de 16 eeuw woond er maar 10.000 joden
18 eeuw napoleon
1832-1840:Egypte
1878-heden:1e zionischtische nederzetting
De geschiedenis vanaf 1878 is bekend de zionisten trekken weer naar het beloofde land,worden bevochten door de autochtone bevolking,de zionisten kopen in totaal 6% van het huidige land israel en veroveren tussen 1946 en 1948 de rest vh land door de bewoners uit hun dorpen en steden te jagen en de dorpen van gevluchte palestijnen in te nemen.
Dit wordt niet geaccepteerd door de palestijnen en vandaar het conflict.
Het westen en amerika die christelijk georienteerd zijn en waarvan de meest religieus vanuit theologisch oogpunt geloven tot het volk israel te behoren steunen israel in hun onrechtvaardige veroverings theologie wat aanzet tot grote onvrede in de wereld.
Wat nu rechtvaardigen en bewindslieden dezer wereld?
Puzzels