Regor schreef: ↑wo 29 apr 2026, 09:59
@wnvl1
Dank U,
Is overduidelijk.......... ik vroeg mij al lang af waarom er zoveel sporen te zien waren in de Atlas (en de andere) detector.
1. Is elk spoor het bewijs van neen deeltje .
2.Gaat het bij veel van die sporen n/ deeltjes om gelijksoortige ?
(Ik, weet dat afbuigingen of spiralen typisch zijn voor bepaalde deeltjes).
Het wordt tijd dat ik stop met vragen te stellen, moet vervelend zijn, dit is de laatste in deze topic.
In ATLAS zij n er verschillende lagen van dedectoren rondom het punt van de botsing.
1) Inner Detector (tracker) : meet vooral positie van geladen deeltjes, trajecten (sporen) van deeltjes, de impuls (via kromming in magnetisch veld) en de oorsprong van het deeltje (vertex). het gaat hier voornamelijk om elektrisch geladen deeltjes.
2) Elektromagnetische calorimeter (EMCal): Meet de energie van elektronen, positronen en fotonen.
3) Hadronische calorimeter: Meet energie van hadronen: protonen, neutronen, pionen
4) Muonspectrometer :meet traject en impuls van muonen
5) Magnetisch systeem: meet niet rechtstreeks, maar is essentieel voor impulsmeting en ladingsonderscheid
Ik heb het geluk gehad om enkele jaren geleden het CERN te kunnen bezoeken tijdens de opendeurdagen. Ik ben toen ook ondergronds kunnen gaan en het dedector systeem met eigen ogen te bekijken. Is best indrukwekkend.
Een groot probleem bij deze experimenten is de hoeveelheid data die wordt gegenereerd.
In ATLAS gebeuren ongeveer 40 miljoen botsingen per seconde. Per botsing levert de detector 1–2 MB aan ruwe uitleesdata
Dat betekent een ruwe datastroom van orde 40–80 terabyte per seconde.
Dit is zo veel dat er maar 1 op een miljoen botsingen worden gestockeerd. Het is een computerprogramma dat kiest welk data behouden blijft (de meest intressante).