als je het hebt over 'lege ruimte' dan doet me dat een beetje denken aan het principe van mach. als ik in een leeg stuk heelal ver van de aarde een ruimtestation neerzet met kunstmatige zwaartekracht (zo'n draaiend wiel structuur) en ik zit in dat wiel dan wordt ik naar buiten gedrukt, maar ik denk zelf dat ik stil staat terwijl het hele universum om mij heen draait.
Dus moet er een referentie orientatie zijn in het universum.
AI geeft aan:
'Het principe van Mach stelt dat lokale fysische wetten worden bepaald door de grootschalige structuur van het universum, en dat inertie niet een intrinsieke eigenschap is, maar een gevolg van de interactie met alle materie in het universum. '
'Inertie als gevolg van de materie-verdeling: De traagheid van een object, de neiging om in een rechte lijn te blijven bewegen, wordt veroorzaakt door de aantrekkingskracht van alle andere materie in het universum.'
'Einstein vertaalde Machs idee in zijn theorie door te stellen dat de verdeling van massa de kromming van ruimtetijd bepaalt, wat op zijn beurt de beweging van objecten beïnvloedt.'
maar verdellng van massa is waar de massa zit, dus ook hoe de massa draait. in het universum kun je niet zeggen dat alle massa om een bepaald punt draait, immers dan zou je aan dat punt een rotatie moeten toekennen en dat zou je dan voor elk willekeurig punt kunnen doen dus zinloos.
dus wat bepaalt dan de referentie orientatie van het universum? is dat alle massa in het universum samen? en is dat dan een eigenschap die daarmee dan de ruimtetijd vastlegt qua eigenschap 'referentie 0 rotatie'?
Puzzels