Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

naamgeving van wiskundige vormen

in dit topic:
viewtopic.php?p=1269555#p1269555
Werkt het laatste bericht en een aantal berichten ervoor over vormen behoorlijk vervuilend op het topic en is offline. Dus maar even een nieuw topic gestart specifiek om het te hebben over vormen, in het byzonder dus ellips versus ovaal.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

HansH

Re: naamgeving van wiskundige vormen

nog even opgezocht voor wat het waard is:

Ovaal: Een meer algemene term voor een eivormige figuur, vaak zonder precieze wiskundige regels.
Ellips: Een wiskundig gedefinieerde figuur waarbij de som van de afstanden tot twee vaste punten (de brandpunten) altijd constant is.
Elke ellips is een ovaal, maar niet elk ovaal is een ellips.

Elke ellips is een ovaal omdat ellips een deelverzameling is van ovaal dus mag je ellips ook ovaal noemen. dus ovaal is prima.

[/quote]
klopt dit?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Deze info kwam van AI, maar ik kreeg de opmerking 'Uw bron was zwak , voor de lagere school.'
dus klopt het dat AI inderdaad zwak is en verkeerde info geeft hier?
dat het voor de lagere school is zou prima kunnen. Je bent nooit te vroeg om te leren immers dus zou prikkelend onderwerp kunnen zijn om al op de lagere school de interesse voor wiskunde te stimuleren.
wnvl1

Ik ben de term ovaal nooit tegengekomen in de les wiskunde.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
jkien
Moderator

De naam ellips is een precies gedefineerde wiskundige term, afkomstig van Apollonios van Perga, in zijn werk over de kegelsneden. Ovaal is niet precies gedefineerd. Een ovale atletiekbaan heeft de vorm van twee halve cirkels en twee rechte lijnstukken. De vorm van het Oval Office bestaat, denk ik, uit vier identieke bogen van 90°, geen cirkelbogen.
HansH

maar klopt deze conclusie van AI dan? (voor degenen die AI serieus nemen)
'Elke ellips is een ovaal, maar niet elk ovaal is een ellips.'
jkien
Moderator

Ja, dat kan. Maar het lijkt me dat de specifieke term ellips vooral thuishoort in de wiskunde en natuurkunde, en dat de bredere term ovaal elders gebruikt wordt.

Misschien heeft de Oval Office toch wel de vorm van vier cirkelbogen: bij technisch tekenen bestaat een ovaal uit twee bij twee cirkelbogen. (wiki)

Afbeelding
HansH

Ovaal kun je wiskundig natuurlijk niet zoveel mee omdat het geen basisvorm is van kegelsnedes.
Regor

@Jkien,
Een ovaal heeft geen rechte stukken, enkel cirkelbogen...... de vorm met rechte stukken heeft geen naam.
De tekening die U maakte is juist, het is die van de ovaal.
Er bestaan ovalen met willekeurige lengte van de grote as en van de kleine as.... vrij te kiezen.
Een ellips is gewoon één van de wiskundige vormen van de kegelsneden .... volgens de analytische meetkunde.

@wnvl1,
Ik ook niet.

@ HansH,
Correcte wiskundige waarheid kan niet "vervuilend" zijn.
Uw AI is verkeerd....... een ellips is geen ovaal ....... een ellips bevat geen enkel deeltje van een cirkelboog.
Regor

@HansH,

Oei, was volgens U AI nodig om het verschil tussen een ellips en een ovaal te kennen ?
Straks vragen we aan AI hoeveel 1 +1 is .. grapje !

Dus, bij de figuratie van de achtergrond - straling gaat het om een ellips en niet om een ovaal, punt uit !
jkien
Moderator

Regor schreef: vr 31 okt 2025, 09:11 @Jkien,
Een ovaal heeft geen rechte stukken, enkel cirkelbogen...... de vorm met rechte stukken heeft geen naam.
Dan zijn we het min of meer met elkaar eens. Het enige verschil is dat jij van mening bent dat die afspraak geldig is voor ieder vakgebied, terwijl ik denk dat die afspraak alleen geldig is voor het vakgebied van technisch tekenen.
HansH

ik weet niet of er uberhaupt wel een harde definitie is van ovaal. dan zou er een normalisatie clubje geweest moeten zijn die daar harde wereldweide afspraken over heeft gemaakt die ergens in een norm vastgelegd zijn. is bv een cirkel met een plat kantje ook een ovaal? zo niet hoe heet dat dan wel? waarschijnlijk 'cirkel met een plat kantje'
Gast

Een ovaal is een gesloten kromme met continu veranderende kromming met één of twee symmetrie-assen.
jkien
Moderator

Je zegt er niet bij of dat een bestaande definitie is in een bepaald vakgebied, dus voor de hand ligt dat het slechts een verzinsel is? Mooi eraan is dat de eivorm eronder valt. Lelijk vind ik dat de eis ontbreekt dat hij convex is, dus een gedeukte aardappel valt er ook onder, als hij een symmetrie-as heeft.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Gast

Een ovaal is een gesloten kromme met continu veranderende positieve kromming met één of twee symmetrie-assen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Overige”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!