Puzzel Puzzels
Skycenter
Artikelen: 0

Seksuele misdrijven! Een tiendelig probleem?

Ik ben geen criminoloog of forensisch psychiater maar ik vraag mij af hoe de modale burger omgaat met berichtgeving en statistische gegevens over seksuele misdrijven.
Natuurlijk heb je ook nog de naasten, vrienden, familie en de partner van het slachtoffer.

Ik maak nu deze tiendelige vraagstelling?
Of ontbreekt hier wat empathie over zo iets zwaarwichtig?

De dader is of was al dan niet ziekelijk, pervers (4 mogelijkheden).
Het slachtoffer is of was al dan niet geschonden (4 mogelijkheden).
De zaak is al dan niet mogelijkerwijs bijgelegd (2 mogelijkheden).
Tolerance and Respect

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Seksuele misdrijven! Een tiendelig probleem?

Met alle respect, maar ik snap niet wat je bedoelt. Je noemt drie dingen op en noemt dat tiendelig?
ik vraag mij af hoe de modale burger omgaat met berichtgeving en statistische gegevens over seksuele misdrijven.
De modale burger zit al sinds jaar en dag vast in politieke indoctrinatie door de media. Statistische gegevens staan niet gelijk aan 'berichtgevingen'.

Het opvoeren van willekeurige 'berichtgevingen' als valide bron hoort hier niet. Media hebben belang bij clicks en lezers. Ze zijn allergisch voor betrouwbare data, want die ontnemen hun bestaansrecht.

Verschillende criminaliteit gaan al jaren achteruit in Nederand. Maar als we de media moeten geloven, van links tot rechts, zouden er gigantische criminaliteitsproblemen zijn in het land, terwijl de ene na de andere gevangenis de afgelopen jaren is gesloten, omdat ze gewoonweg leegstonden. Als we de media moeten geloven zou men de deur niet meer uit kunnen zonder neergeslagen, neergestoken of verkracht te worden.

Het is allemaal grote onzin en een leugen die dagelijks in het hoofd van mensen wordt geprent, al 25 jaar lang, om munt te maken op de angst van goedgelovige burgers. Want het is een businessmodel.

Lees het artikel 'Het mysterie van de verdwenen criminaliteit':

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... epage=true

Het artikel dateert van 2018, maar sindsdien zijn bijna alle vormen van criminaliteit verder gedaald.

En zie ook de paradox van onveiligheid: hoe veiliger een samenleving, hoe eerder mensen zich onveilig gaan voelen als er een keer iets onveiligs gebeurt. En dat is precies wat er gaande is.

De onderbuik van de massa is geen graadmeter.

De NOS, Geenstijl, CNN, Foxnews, nu.nl, AD, Volkskrant, NRC, Het Parool, etc. zijn geen betrouwbare bronnen. Het heeft niets te maken met waarheid, maar met 'nieuws'. Nieuws = gekleurd = subjectief.

Graag zuivere, wetenschappelijke data opvoeren, en dan kunnen we ergens over praten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Skycenter

R_Bena schreef: zo 26 okt 2025, 23:19 Met alle respect, maar ik snap niet wat je bedoelt. Je noemt drie dingen op en noemt dat tiendelig?

- Ik heb het artikel kruislings gelezen.
Dus ook geen melding dat door de digitalisering de pakkans en detentie verhoogd is na de eeuwwisseling.

- De tien is een optelsom van mezelf:
Ik heb heb het over de vele niveaus en schakeringen van schending van iemands integriteit en lichaam.

1 Dader is ziekelijk en slachtoffer is geschonden.
2 Dader is ziekelijk en slachtoffer is niet geschonden.
3 Dader is niet ziekelijk en slachtoffer is geschonden.
4 Dader is niet ziekelijk en slachtoffer is niet geschonden.
5 Dader was ziekelijk en slachtoffer was geschonden.
6 Dader was ziekelijk en slachtoffer was niet geschonden.
7 Dader was niet ziekelijk en slachtoffer was geschonden.
8 Dader was niet ziekelijk en slachtoffer was niet geschonden.
9 De zaak is mogelijkerwijs bijgelegd.
10 De zaak is mogelijkerwijs niet bijgelegd.

Met ziekelijk bedoel ik dat de dader of geen ziektebesef heeft en recidive is en geen berouw toont.
Tolerance and Respect
Skycenter

R_Bena schreef: zo 26 okt 2025, 23:19

Het artikel dateert van 2018, maar sindsdien zijn bijna alle vormen van criminaliteit verder gedaald.
Onder 2.1 staat:
Citaat:
"Haen Marshall en Summer (2012) laten zien dat Nederland na 1990 ook voor moord en doodslag de internationale ontwikkeling volgt. Terwijl in veel West-Europese landen aanvankelijk het aantal slachtoffers van moord en doodslag steeg of gelijk bleef, daalde het tussen 2000 en 2008 overal. "

Ik lees toch goed wat hier staat? Dat het in Nederland en de rest van de wereld na de eeuwwisseling beter gaat, behalve als je West-Europa apart beoordeeld.
Tolerance and Respect
R_Bena
Beheer

Skycenter schreef: ma 27 okt 2025, 06:32

Onder 2.1 staat:
Citaat:
"Haen Marshall en Summer (2012) laten zien dat Nederland na 1990 ook voor moord en doodslag de internationale ontwikkeling volgt. Terwijl in veel West-Europese landen aanvankelijk het aantal slachtoffers van moord en doodslag steeg of gelijk bleef, daalde het tussen 2000 en 2008 overal. "

Ik lees toch goed wat hier staat? Dat het in Nederland en de rest van de wereld na de eeuwwisseling beter gaat, behalve als je West-Europa apart beoordeeld.
Gaat erom: de criminaliteit is met maar liefst eenderde gedaald sinds de piek van begin deze eeuw. Maar als we de rechtse media moeten geloven, zijn allerlei geweldsdelicten en misdrijven exponentieel toegenomen. Terwijl de gevangenissen leeg staan. En als we de linkse media moeten geloven, zijn seksuele misdrijven door het dak gegaan, terwijl dat niet zo is (de aangiftebereidheid is omhoog).

Het is allemaal volstrekte onzin, die niet correspondeert met de realiteit. Echter is het zeer te begrijpen waar het vandaan komt: de linkse media willen voortdurend de link leggen tussen mannen en criminaliteit, en de rechtse media tussen migranten en criminaliteit. Ze vinden elkaar in één van de grootste leugens van de 21ste eeuw, die zomaar voor zoete koek wordt geslikt.

Er is géén verband tussen criminaliteit en migranten. Als je controleert voor sociaal-economische factoren valt dat verband weg. Uiteraard, want waarom zou je de criminaliteit in gaan als je accountant bent, 7k per maand verdient, uit een welvarend gezin komt, een hoge opleiding hebt genoten, en in een goede buurt woont.

Er is wél een verband tussen mannen en criminaliteit, of beter gezegd, tussen testosteron en criminaliteit, maar er is ook een verband tussen testosteron en een hoop positieve zaken. Er is ook geen toename van zedenmisdrijven, eerder een afname. Maar de aangiftebereidheid is toegenomen.

Maar ja, de logica bij de media is zeer ver te zoeken, en de mens is slechts een fractie minder primitief dan bonobo-aapjes, dus krijg je 100.000 aapjes die helemaal op tilt slaan op het malieveld omdat er voortdurend verkeerde verbanden worden gelegd. En om nou van de media te verwachten dat ze gedegen statistisch onderzoek als basis nemen voor hun artikelen, dat is teveel gevraagd, daarmee zouden ze zichzelf in de voet schieten en lezers verliezen.

Er moet continu op de onderbuik worden ingespeeld. Het heeft allemaal niets, maar dan ook niets met waarheid te maken.
Xilvo

De NOS, Geenstijl, CNN, Foxnews, nu.nl, AD, Volkskrant, NRC, Het Parool, etc. zijn geen betrouwbare bronnen. Het heeft niets te maken met waarheid, maar met 'nieuws'. Nieuws = gekleurd = subjectief.
De onderbuik van jou is geen graadmeter. Zeur niet over feiten als je zelf ook maar wat klept.
R_Bena schreef: zo 26 okt 2025, 23:19 Graag zuivere, wetenschappelijke data opvoeren, en dan kunnen we ergens over praten.
Hierbij wat echte feiten (krantenkoppen van de NRC):
Het cellentekort wordt veroorzaakt door populistisch strafbeleid niet door toename criminaliteit
NRC maart 2025
De criminaliteit in Nederland nam jarenlang af, maar die daling is nu gestopt
NRC september 2025
De jeugdcriminaliteit daalt al twintig jaar. ‘Kijk niet naar recente incidenten, maar naar het patroon’, zegt de criminoloog
NRC september 2025
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: ma 27 okt 2025, 18:34
De onderbuik van jou is geen graadmeter. Zeur niet over feiten als je zelf ook maar wat klept.
R_Bena schreef: zo 26 okt 2025, 23:19 Graag zuivere, wetenschappelijke data opvoeren, en dan kunnen we ergens over praten.
Hierbij wat echte feiten (krantenkoppen van de NRC):
Het cellentekort wordt veroorzaakt door populistisch strafbeleid niet door toename criminaliteit
NRC maart 2025
De criminaliteit in Nederland nam jarenlang af, maar die daling is nu gestopt
NRC september 2025
De jeugdcriminaliteit daalt al twintig jaar. ‘Kijk niet naar recente incidenten, maar naar het patroon’, zegt de criminoloog
NRC september 2025
Dat zijn de feiten die bevestigen wat ik dus zei. En dat wordt dan gemixt met een hoop opiniestukken, columns en ideologische en politieke artikelen. Heeft helemaal niets met waarheid en wetenschap te maken.

Los daarvan, Skycenter opent om de zoveel tijd een topic met alarmerende ondertoon. Er is niks aan de hand. Ja, een collectieve psychose.

Er is pas wat aan de hand als de werkeloosheid boven de - pakweg - 10% gaat komen.
R_Bena
Beheer

Overigens vind ik het NRC nog de minst erge krant. Ik heb een abbonnement op vele kranten, inclusief het NRC. Maar ik beschouw kranten niet als volledig waarheidsgetrouwe bronnen. Je kunt geen krant verkopen als je sec over de feiten praat.
Skycenter

Het affronterende van crime nieuws is wel hoger geworden denk ik, zo ook is de perceptie van feiten veranderd.
WO I is ook gewoon begonnen met een moord op één persoon.
Sinds duizenden jaren is er namelijk iets nieuws bijgekomen, en dat is dat moeder aarde ook problemen heeft.
Een mensenhoofd moet dit nu inneens ook allemaal verwerken: voetbal, carnaval, verkrachting, pandemie, ozonlaag, Mars enz. . En mensen die nog naar TV kijken krijgen daar na nog een acting programma van een of andere soapserie.
Ik vraag mij ook af of de regie van een krant, een TV programma, of een webbrowser, ook niet rekening houdt met massapsychologie. Ik heb hier nu wel een link over, maar zelf vind ik dit totaal niet interessant. Het neigt een beetje naar doctrinair liegen. En daar heb je het weer, die theorie dat een of andere elite zich daar mee bezig houdt. So what, iedereen zijn hobby.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Massapsychologie
Tolerance and Respect
R_Bena
Beheer

Het affronterende van crime nieuws is wel hoger geworden denk ik, zo ook is de perceptie van feiten veranderd.
Wat bedoel je hiermee?
Skycenter

R_Bena schreef: ma 27 okt 2025, 20:47
Wat bedoel je hiermee?
Het lijkt me logisch dat door de tijden heen de perceptie van nieuwsfeiten (een diefstal, een verkrachting, fraude, intra familiaal geweld, vernieling, enz) steeds veranderd. Een zelfde feit vroeger en nu neemt andere proporties aan.

Nieuws is nu zo affronterend geworden dat mensen er zelfs ziek van worden (zie scherm knips).
Bijlagen
nieuws
Tolerance and Respect
R_Bena
Beheer

Skycenter schreef: ma 27 okt 2025, 21:21
R_Bena schreef: ma 27 okt 2025, 20:47
Wat bedoel je hiermee?
Het lijkt me logisch dat door de tijden heen de perceptie van nieuwsfeiten (een diefstal, een verkrachting, fraude, intra familiaal geweld, vernieling, enz) steeds veranderd. Een zelfde feit vroeger en nu neemt andere proporties aan.

Nieuws is nu zo affronterend geworden dat mensen er zelfs ziek van worden (zie scherm knips).
Ja, dat klopt. Maar het is niet zo dat mensen eenzijdig slachtoffer zijn van nieuws over geweld. Hun onderbuik moet dagelijks gevoed worden, en daarom gaan ze onbewust danwel actief op zoek naar nieuwtjes over geweld en conflict. Bovendien heben mensen een vijand nodig, en als die er niet is verzinnen ze er wel één. Alleen op die manier kan men de dag c q. het leven enigszins door komen.

Ik blijf erbij: de mens is na de dinosaurus het meest succesvolle roofdier ooit: extreem agressief van nature, zeer gewelddadig. Dat zien we elke dag overal. Echter, men kan tijdelijk in toom worden gehouden door 'm op gezette tijden genoeg voedsel te geven, net zoals roofdieren in een kooi. Daarom zijn de criminaliteitscijfers relatief laag de laatste jaren.
Skycenter

Darwinistisch gedurende miljarden jaren heeft ieder organisme inderdaad een predator gekend.
Je moet al stalen zenuwen hebben om daar al op te kicken.
Ik vergelijk mensen wel eens met bavianen. Te gek om los te lopen inderdaad.
Maar kijk eens naar de orang-oetang of de gorilla; hebben zij ook een predator?
Ik denk het wel maar dan op een zeer geraffineerde manier met het kleine habitat waarin ze leven, eten en veiligheid creëren.
Toch hebben wij iets gemeen met de orang-oetang en de gorilla. Namelijk dat de schepping zelf een predator kan zijn: problemen met het landschap, de aarde, het zonnestelsel, rivieren, zeeën, pandemieën.
Ik geloof niet dat een orang-oetang of een gorilla zomaar wat zit te zitten en rond te hangen. Daar zit veel meer achter in hun hoofd.
Bijlagen
oo
oo 296 keer bekeken
Tolerance and Respect

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Ik vergelijk mensen wel eens met bavianen. Te gek om los te lopen inderdaad.
Hahaha :)
Maar kijk eens naar de orang-oetang of de gorilla; hebben zij ook een predator?
De mens?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Diagnostiek en therapie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!