Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Wat is de zin van het leven ?

Ooit kocht ik een boekje "de zin van het leven" ISBN 978 91 6868 452 0 waarin honderden antwoorden van nog levende en ook gestorven bekendheden / beroemdheden kort hun visie / antwoord geven..... meestal in o"ne liners".

Als U het antwoord van een bekende persoon wilt, geeft zijn naam door, ik zoek op als zijn visie opgenomen is, en geeft het door.
Heb na jaren lang latent denken eraan zelf mijn visie erover.
1. Zoveel mogelijk nakomelingen hebben / krijgen die zich over dezelfde vraag kunnen buigen in de hoop een antwoord erop te
vinden.
2. Zoveel mogelijk kunnen zien van de aardkloot waarop wij leven.

Ben zeer benieuwd naar de antwoorden van forum leden en - lezers !

p.s. Leen van het beheer gaf aan dat haar interesse vooral ging naar psychologie.
Bijzonder eigenaardig dat zij nooit (bij mijn weten) reageert op psychologisch getinte topics.
Leen, volgt U de idee dat het niet zo verstandig is als beheerder posts te plaatsen ?
Ben benieuwd !

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

HansH

Re: Wat is de zin van het leven ?

ik denk zinloos. het leven is ontstaat, blijft een tijd bestaan en verdwijnt dan weer als het te heet onder de voeten wordt als de zon ermee stopt. en wat heeft het dan opgeleverd? niets. alleen op het moment dat je het meemaakt is het leuk of minder leuk, maar leuk is dan feitelijk niet meer dan het heen en weer lopen van wat elektrische stroompjes die samen als 'bewustzijn' worden geinterpreteerd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@HansH,

Maar laat mij verduidelijken dat ik bedoelde de "zin van het leven voor de mens"

Maar effen wat tweewaardige logica.

1. Ofwel geloven wij dat het leven "wel zin heeft", en blijven we maar verder "aanmodderen" tegen beter weten in.
2. Ofwel geloven wij "dat het leven geen zin heeft" en zouden wij (als consequent wezen !?) er moeten uitstappen.
vijv

Regor schreef: vr 24 okt 2025, 10:34 @HansH,

Maar laat mij verduidelijken dat ik bedoelde de "zin van het leven voor de mens"

1. Ofwel geloven wij dat het leven "wel zin heeft", en blijven we maar verder "aanmodderen" tegen beter weten in.
2. Ofwel geloven wij "dat het leven geen zin heeft" en zouden wij (als consequent wezen !?) er moeten uitstappen.
of derde mogelijkheid:
Het heelal heeft geen zin en dat geeft ons de ruimte om een eigen zingeving te creëren.
Regor

@vijv,

Oei, U ziet het direct groot !
Als het heelal geen zin heeft .... en wij maken deel uit van het heelal ..... is U conclusie dus dat het / uw leven ook geen zijn heeft! Logica noem ik dat....... maar U wou blijkbaar een derde mogelijkheid om de tweewaardige logica "wel" of "niet" te ontkrachten.
Maar ok ..... hoe zou U de (eventuele) zin ervan dan omschrijven ?
HansH

Regor schreef: vr 24 okt 2025, 10:34
Zo zijn onze genen niet geprogrammeerd. die zijn geprogrammeerd om te overleven. die genen kijken niet naar wat zinvol is of niet.
vijv

Regor schreef: vr 24 okt 2025, 13:06
Als het heelal geen zin heeft .... en wij maken deel uit van het heelal ..... is U conclusie dus dat het / uw leven ook geen zijn heeft! Logica noem ik dat....... maar U wou blijkbaar een derde mogelijkheid om de tweewaardige logica "wel" of "niet" te ontkrachten.
Maar ok ..... hoe zou U de (eventuele) zin ervan dan omschrijven ?
Een auto maakt lawaai. Een stuur is onderdeel van de auto. Dus het stuur maakt lawaai. Zie je jouw denkfout?

Zingeving is een doel stellen/hebben volgens mij. Het heelal heeft geen doel.
Ik kan me als doel stellen om wielrenner te worden. Als ik daar in slaag dan heeft mijn leven zin. Meestal stellen we heel wat doelen tegelijk en zal het een afweging zijn of het leven zinvol was.
Regor

@vijv,

Dus volgens jou redenering :
Als een geheel "geen zin" heeft .... kan een onderdeel ervan "wel zin hebben".
Interessant, het over nadenken waard.
Regor

@HansH,

Vind U "zin hebben" en "een doel hebben" gelijkwaardig ?
Regor

@vijv,

Kan volgens jou dus een som van "zinvolle" dingen .... samen "zinloos" zijn ???
R_Bena
Beheer

Dat klopt inderdaad. Objectief gezien, buiten de subjectieve interpretatie van mensen over het leven, heeft het leven geen zin; er is zoals Hans het zegt slechts een 'zijn'. In dat besef al, zou de mens eigenlijk onmiddellijk zelfmoord moeten plegen. Maar dat is slechts een filosofische reden, en filosofie kan in de praktijk geen reden van suïcide zijn. Belangrijker is dat de strijd en lijdensweg van de mens niet minder zijn dan pakweg de eerste organismen die op aarde kwamen en tegen enorme natuurkrachten moesten vechten om te overleven. Alle toestanden en wetten van lagere levensvormen werken door naar de hogere.

Omdat de mens echter geen suïcide kan plegen - op een paar uitzonderingen na waarvan niemand precies weet hoe ze tegen hun eigen natuur hebben kunnen ingaan -, en omdat hij zichzelf voortdurend voor de gek houdt met de gedachte dat er ooit een verlossing van zijn lijden zal komen, is hij verplicht verder te leven - hij zit een soort van gevangen in het universele systeem.

Hij moet ook gevangen zitten in dat systeem, de vrije keus om suïcide te plegen moet hem a priori 'ontnomen' zijn, biologisch gezien. Stel je voor dat mensen zomaar de vrije keus zouden hebben om er wel of niet te zijn. Het zou betekenen dat het systeem waarvan ze zelf onderdeel uitmaken niet had kunnen bestaan, er simpelweg niet was geweest. Omdat de mens voortkomt uit dezelfde krachten en elementen die het universum hebben gevormd, zoals de ingebakken neiging om zichzelf te preserveren, te groeien en te multipliceren.

Tldr: zelfmoord is de enige echte oplossing voor het probleem dat leven heet. Wij kunnen dit echter niet, en dus verzinnen we allerlei redenen om verder te leven. Dat is de pure, zuivere kern van zaken imo. Nu, dat staat uiteraard volledig in contrast met onze beleving van dingen en de zingevingen die we overal aan vast plakken. Persoonlijk heb ik de afgelopen weken weer een nieuwe reden gevonden om door te leven, en zo pruttel ik door. Achja, je went eraan...
Regor

@Bena,

Dank ,

Mee eens, maar ik had het verdorie niet zo durven formuleren !
Regor

Thomas Jefferson, AM president:
Leven is de kunst pijn te vermijden.

Plato:
Een leven waar niet serieus over nagedacht wordt, is het leven niet waard.

Napoleon:
Het leven is een vesting waar U noch ik iets van weet.

Cary Grant, auteur:
Mijn recept voor leven is doodsimpel.
's Morgens sta ik op en 's avonds ga ik nar bed.
De tijd daartussen probeer ik mij zo goed mogelijk bezig te houden.

Albert Einstein.
Louter denken kan ons niet het hoogste doel onthullen.

Homerus:
Als bladeren an de bomen, zo is het menselijk leven.

Rabindranath Tagore:
Mij ontgaat de betekenis van mijn eigen rol in het toneelstuk des levens, omdat ik ,de rollen van de anderen niet ken.

John Lennon:
Het leven is wat je overkomt terwijl je druk bezig bent andere plannen te maken.

René Descartes:
Alles zorgvuldig afwegend, vind ik geen enkel kenmerk dat waken onomstotelijk onderscheidt van dromen.
Hoe kun je er zeker van zijn dat het hele leven niet een droom is.

Lou Reed:
Het leven is Sanskriet voorlezen aan een pony.

Sigmund Freud:
Wie zoekt naar de zin van het leven of naar de waarde ervan is gek, omdat beide objectief niet bestaan.

Henry Miller, schrijver:
Men moet zin geven aan het leven ... ,eenvoudig omdat het geen zin heeft.

Blaise Pascal:
Ik speur in alle richtingen, ik zie overal slechts duisternis.

Thomas Moore:
Het leven is een verspilling van vermoeiende uren.

Jean-Paul Sartre:
Als we moeten sterven, is het leven zinloos, omdat de problemen van het leven niet opgelost worden en de eigenlijke betekenis van de problemen onduidelijk blijft.

Frans Kafka:
De zin van het leven is dat het eindigt.

George Bernard Shaw:
Heeft de vraag zelf wel enige zin?

Annie Schmidt, schrijfster:
Ik geloof niet meer in helpen.
Het helpt namelijk niet.

Albert Einstein:
Alleen een leven dat voor anderen wordt geleefd, is een waardevol leven.

Martin Luther King:
De hardnekkigste en dringendste vraag in het leven is: wat doe je voor anderen?

Lucretius:
Het leven is één lange strijd in het donker.

Charlie Chaplin:
Het leven is een treurspel in close-up, maar een blijspel vanuit de verte.

Regor:
Het leven is één lange palliatieve periode.

Wordt vervolgt !
wnvl1

Die van Charlie Chaplin vind ik echt goed gevonden.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Regor

J.F.Kennedy:
Een mens doet wat hij moet doen, in weerwil van hindernissen, gevaar en tegenstand. Dit is de grondslag van de menselijke moraal.

Leon Trotski
Het leven is niet eenvoudig... Je komt er niet doorheen zonder te vervallen in frustratie en cynisme, tenzij je een groot ideaal hebt, dat je uittilt boven je persoonlijke ellende, boven zwakheid en boven alle soorten van perfiditeit en laagheid.

Winston Churchil:
We leven van wat we krijgen, maar we leven door wat we geven.

Mahatma Gandi:
Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien.

Malcom X , strijder voor burgerrechten:
Als je niets gevonden hebt om voor te sterven, heb je geen reden om te leven.

Claus von Amsberg, Ned Prins:
Wij hebben de aarde niet als een kostbare erfenis in beheer, maar wij hebben haar van onze kinderen te leen.

Margaret Mead, AM Antropologe:
IK ben opgevoed met het geloof dat er maar één ding de moeite waard is: de hoeveelheid juiste informatie op deze wereld vermeerderen.

Benjamin Franklon:
Als je niet vergeten wilt worden zodra je dood en begraven bent, beschrijf dan dingen die het lezen waard zijn, of doe dingen die het beschrijven waard zijn.

Gerard Reve: Ned schrijver
De dood heb je al, bedoel ik, maar het leven is wat je er zelf van weet te maken.

Antoine de Saint -exupery:
Het leven heeft slechts zin als men er iedere dag een nieuwe zin aan geeft.

Kofi Annan:
Het leven is kiezen, maar om goed te kiezen moet je weten wie je bent en waar je voor staat , waar je heen wilt en waarom
je daarheen wilt.

Robert Bryne: schaakmeester
Het doel; van het leven is . leven met een doel.

Dries van Agt:
Het is ten diepste een zoeken naar geluk en innerlijke vrede.

Simon de Beauvoir:
Het bestaan ondoorgrondelijk noemen , is verklaren dat de zin ervan nooit vaststaat, dat voortdurend een nieuwe zin moet gevonden worden.

Godfried Bomans:
In het extreme heeft het leven zijn waarde, in het gemiddelde zijn behoud.

Elie Wiesel: schrijver
Het is onze plicht het leven zin te geven en op die mannier pasiviteit en onverschilligheid te overwinnen.

Fjodor Dostojevski:
Heb het leven lief boven alles in de wereld.... heb het lief, en bekommer je niet om de logica, nee, bekommer je niet nom de logica; allen dan zal je de zin van het leven begrijpen.

Jean-Paul Sartre:
De mens kan niets willen als hij niet begrijpt dat hij alleen kan rekenen op zichzelf: dat hij alleen is, verlaten op aarde te midden van zijn oneindige verantwoordelijkheid, zonder hulp, ùet geen ander doel dan hij, zichzelf stelt, met geen andere bestemming dan hij zichzelf hier op aarde oplegt.

Fran Lebowitz: Am journalist
Leven is iets om te doen als je niet in slaap kan komen.

Albert Camus
Het absurde is de kern van het leven en de hoogste waarheid.

Toon Hermans:
Het leven is een bitterbal, niemand weet hoe die rollen zal.

Arthur Schoppenhauer:
Lijkt het niet of het bestaan een vergissing is waarvan de gevolgen geleidelijk steeds duidelijker worden.

Brendan Gill: Am criticus
Er is geen spoortje bewijs voor het idee dat het leven een serieuze zaak is.

Oscar Wilde:
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.

Roger: Belgische trol
Wat de zin vis an het leven, is maar een vraag .......niet meer en niet minder .... denk ik.

Einde!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!