Wat zijn goede referenties op het internet om dieper inzicht te krijgen over Hawking straling?
Ik bedoel een technische uitleg die wiskundig tot op het bot gaat, maar toch zo eenvoudig mogelijk. Geen populair wetenschappelijke uitleg. Ik ben vertrouwd met de basis van QFT.
Aanbevelingen van het forum?
AI geeft mij alvast dit lijstje al:
“Introduction to Quantum Fields in Curved Spacetime and the Hawking Effect” — Ted Jacobson (arXiv:gr-qc/0308048)
Goede set college-aantekeningen die de Hawking-straling echt van de basis op opbouwt, inclusief de Bogoliubov coefficients etc.
arxiv.org
“On the derivation of Hawking radiation associated with the formation of a black hole” — Fredenhagen & Haag (Communications in Mathematical Physics, 1990)
Behandelt de situatie van gravitationele ineenstorting en laat zien hoe de emissie precies samenhangt met de overgang nabij de Schwarzschild-radius etc.
link.springer.com
“A Quantitative Version of Hawking Radiation” — Annales Henri Poincaré (2017)
Richt zich op kwantificering van de straling voor massieve bosonen in Schwarzschild-de Sitter, met expliciete schattingen van tijdsafhankelijke verval van staten etc.
link.springer.com
“A Canonical Hamiltonian Derivation of Hawking Radiation” — Melnikov & Weinstein (hep-th/0109201)
In dit artikel wordt getoond hoe je uit de Hamiltoniaanse benadering (in Lemaitre-coördinaten) de Hawking flux krijgt, met aandacht voor unitairiteit etc.
arxiv.org
Puzzels