Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Aansluiten Ikea Vilsta inductiekookplaat

Ik heb een Ikea Vilsta inductie kookplaat gekocht en aangesloten. Ik vind echter geen plek om een aarding aan te sluiten.
Is dat normaal?

Hier vind je op p33 het aansluitingsschema.

https://www.handleidi.ng/ikea/vilsta-90 ... iding?p=33
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

HansH

Re: Aansluiten Ikea Vilsta inductiekookplaat

ik zag ergens op de site dat er geen aarde aangesloten hoeft te worden. zou kunnen als het ding helemaal geisoleerd is, maar verwacht wel ergens een aardaansluiting mogelijkheid.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Beter googlen leert mij dat er nog heel wat mensen zijn die zich de vraag stelden. Het hoeft inderdaad niet geaard te worden. Gemini is daarvan op de hoogte. Chatgpt geeft een foutief antwoord.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
flappelap

wnvl1 schreef: do 25 sep 2025, 11:05 Beter googlen leert mij dat er nog heel wat mensen zijn die zich de vraag stelden. Het hoeft inderdaad niet geaard te worden.
Waarom niet eigenlijk?
wnvl1

Ik was ook heel verwonderd dat er geen aarding nodig was. De plaat is dubbel geisoleerd.

Als een apparaat dubbel geïsoleerd is (herkenbaar aan het symbool van twee vierkantjes in elkaar), betekent dat dat het intern zó is ontworpen dat er twee lagen isolatie aanwezig zijn tussen de elektrische onderdelen en de behuizing. Hierdoor kan de gebruiker bij een defect niet onder spanning komen te staan.

Daarom hebben deze apparaten geen randaarde of aardaansluiting nodig en zijn ze veilig te gebruiken in zowel geaarde als ongeaarde stopcontacten.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

wnvl1

Chatgpt schrijf foutief.
chat schreef:Een inductiekookplaat **moet altijd geaard worden**.
Als je een kookplaat niet aardt, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan:

* ⚡ **Elektrisch gevaar** – Als er een fout optreedt (bijvoorbeeld een draad die losraakt of isolatie die beschadigd raakt), kan de metalen behuizing van de kookplaat onder spanning komen te staan. Zonder aarding kan dit leiden tot een levensgevaarlijke schok.
* 🔥 **Brandgevaar** – Door lekkende stroom of oververhitting kan brand ontstaan.
* ❌ **Ongeldige installatie** – Fabrikanten en verzekeringen vereisen aarding. Zonder aarding vervalt vaak de garantie én kan de verzekering weigeren uit te keren bij schade.
* ⚠️ **Storingen** – Een kookplaat kan vreemd gedrag vertonen (storingen, foutcodes, ongewenst uitschakelen) als deze niet correct geaard is.

👉 Conclusie: een inductiekookplaat **mag nooit zonder aarding worden aangesloten**.
Als je thuis geen geaarde aansluiting hebt in de keuken, is het verstandig om een erkend elektricien een aparte groep mét randaarde aan te laten leggen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektrotechniek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!