Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Wat is ergeren precies, en wat is de oorzaak ervan ?

Wat is ergeren precies, en wat is de oorzaak ervan ?
Iedereen weet hoe het voelt ..... maar was is het precies ?
Wat is de remedie om zich niet te ergeren?
Kunnen domme mensen (sorry) zich ergeren ?

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

HansH

Re: Wat is ergeren precies, en wat is de oorzaak ervan ?

goed punt. Ik denk zelf dat het is dat je ziet dat de ander jou niet snapt of op een andere golflengte lijkt te communiceren of erger: niet wil snappen. Dat eerste is meestal minder erg dan het 2e omdat het 2e aangeeft dat je anderen ook niet serieus neemt. Het eerste is dan een beperking, dus kun je iemand vaak niet kwalijk nemen maar als je je ergert doe je dat eigenlijk toch, dus dan is het meer je eigen beperking.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Jan Mulder mocht vroeger aan tafel bij DWDD zijn 'ergernissen van de week' uitspreken. Je ergens aan ergeren en dit ook uitspreken kan voor sommigen ook opluchten. Het delen van dezelfde ergernis kan een band smeden, et cetera.
HansH

R_Bena schreef: di 23 sep 2025, 00:40 Je ergens aan ergeren en dit ook uitspreken kan voor sommigen ook opluchten. Het delen van dezelfde ergernis kan een band smeden, et cetera.
vaak is die band wel omdat je er zelf beter van wordt door medestanders te verzamelen met als doel dus om meer munitie te hebben tov je tegenstanders dus vooral in je eigen belang. eigenlijk dus weer het aantal soldaten in je legertje vergroten om de ander te kunnen outnumberen. dan winnen lucht inderdaad op, maar is ook weer een voorbeeld van de andere proberen te onderdrukken. komt blijkbaar toch weer steeds op hetzelfde neer in de wereld.
R_Bena
Beheer

Ja klopt, maar moeten we ons om onze eigen natuur schuldig gaan voelen? Het is niet onze schuld dat het universum van ons als mens geen lieverdjes heeft gemaakt.

Bovendien kun je als mens zijnde je eigen primaire driften en instincten vaak niet tot nauwelijks voelen. Er zit doorgaans een laag secundaire emoties overheen.
HansH

Ik zit toch zo niet helemaal in elkaar qua natuur. je kunt inderdaad wat je zegt er steeds voor jezelf het beste proberen uit te halen. dan heb je een luxe leventje misschien ten koste van anderen en heb je mensen om je heen om de oorlog met anderen beter te kunnen overwinnen en wordt je misschien een putin of een trump en heb je veel bereikt blijkbaar.
Maar dan kom je misschien ooit nog eens tot de conclusie dat het leven misschien gewoon heel mooi is door de simpele dingen. Gewoon samen wat leuks doen. bij een kampvuurtje over leuke dingen praten (zie mijn avatar) fietsen in de bergen om elkaar over het punt heen te helpen waar je het even niet meer ziet zitten geeft veel voldoening. elkaar helpen en zien dat de ander daar gelukkig van wordt is misschien welk veel waardevoller dus. door je aan elkaar te ergeren krijg je stress en andere problemen. dus beter om dat uit de weg te ruimen. maar ik geef toe dat dat niet voor alle mensen is weggelegd om zo te mogen denken.
Regor

Ok, maar ik erger mij nu ( :D ) dat juliie het hoofdzakelijk hebben over ergeren aan iemand of aan meerdere anderen.
Maar er is een aanzienlijk aandeel aan ergernis t.o.z. van de maatschappij, de gang der zaken, de genomen beslissingen, het machteloos vinden tegenover omstandigheden, een verloren reis omdat de winkel door omstandigheden uitzonderlijk gesloten is, de vlucht die geannuleerd is........

Maar wat ook nog niet aan bod kwam is het zich ergeren aan zichzelf, verkeerd inschatten, de nagel niet kunnen recht slaan in de muur, net 3 vijzen te kort hebben om het werk af te maken.........

En de / een remedie tegen ergeren ? een paar pilsjes drinken, betogen om de ergernis te ventileren, een jointje, contact vermijden en niets meer doen........ de tekst van Max Ehremann nog eens lezen ! :D
Regor

Verder vraag ik mij (natuurlijk) af wat de origine van ergernis is !
Verwachtingen te hoog stellen ? .........
Maar nog met meer diepgang, is er een geestelijke factor ?
Wat mij ook opvalt is dat er mensen zijn die zich (ogenschijnlijk) nergens aan ergeren !
Wat betreft mijn laatste (gewaagde) vraag begrijp ik dat reacties nogal moeilijk liggen.
HansH

Regor schreef: di 23 sep 2025, 09:59 Ok, maar ik erger mij nu ( :D ) dat juliie het hoofdzakelijk hebben over ergeren aan iemand of aan meerdere anderen.
blijkbaar ga je nu eisen stellen aan de volgorde waarin de deelaspecten behandeld moeten worden en is dat nu weer een probleem?
Ik debnk dat ik nu maar eens stop met reageren voorlopig op jouw topics of in ieder geval op jouw input want het is ook werkelijk nooit goed bij jou.
HansH

nog een afsluitende opmerking:
Regor schreef: di 23 sep 2025, 09:59 Ok, maar ik erger mij nu ( :D ) dat juliie het hoofdzakelijk hebben over ergeren aan iemand of aan meerdere anderen.
HansH schreef: ma 22 sep 2025, 23:07 omdat het 2e aangeeft dat je anderen ook niet serieus neemt.
dat dus.
Regor

@HansH,

Heb je mijn ludiek smile niet opgemerkt ..... was nochtans in kleur.
Je kan toch niet ontkennen dat de eerste zinnen het hadden over ergeren aan communicatie ... met een verborgen lijk naar ST.
(Of denk je dat nik nog debiel ben ook ?)
Hoe voorspelbaar kan iemand reageren.
Ik geef er niet om dat U liever niet meer reageert op topics van mij, nog een ergernis minder voor jou ! :D
ukster

ik erger mij eraan dat je nog steeds geen Avatar hebt ingesteld.
Doe dat nou gewoon..het is doodsimpel.
Volgens mij heb ik je digitale look à like gevonden!
Regor

@Ukster,

Blij met de tip ....... nog zo een fantastisch dier, die kan vliegen, met "nachtzicht" en die zijn hoofd links en rechts 180 ° kan verdraaien !
Wij zijn er maar een flauw afkooksel van !

En nu terug graag ernst na een behoorlijk potje belachelijk makend cynisme !
(Of wilt U nog een paar balonnekes oplaten ?) :D
HansH

ukster schreef: di 23 sep 2025, 13:12 Doe dat nou gewoon..het is doodsimpel.
misschien gewoon een zonder bijbedoelingen en reden tot ergeren dan; alleen wat groter dus valt beter op.
regor
regor 291 keer bekeken
of ziet hier toch nog iets van ergernis in? (om even on topic te blijven)

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Regor

@HansH,

Beste Hans, omdat jij de enige was die nog serieus wou posten op mijn topics, ben jij de eerste die ik op de hoogte breng dat mijn account morgen tussen 9 h en 10 h geschrapt wordt op mijn verzoek .... ik heb nog tot dan bedenktijd. bedank het anti -Regor collectief voor hun tijd en hun energie.
Blijf de tekst van Max Ehrmann indachtig, het siert U !

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!