Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Hoe beslissen mensen

Hierbij twee stellingen / meningen van mij over "beslissen"

1. Men analyseert rationeel over de te nemen beslissing .... maar uiteindelijk beslist men emotioneel.
2. Men weet pas als men al dan niet goed beslist heeft ...... nadat men beslist heeft, en er geen weg meer terug is.

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

ukster

Re: Hoe beslissen mensen

De waarheid is dat een 'goede' beslissing niet wordt gedefinieerd door de uitkomst, maar door het proces.
Een goede beslissing is er een die is genomen met een solide begrip van de beschikbare informatie, duidelijke doelen en een realistische inschatting van de risico's en beloningen.
Een slechte uitkomst betekent niet noodzakelijk dat je een slechte beslissing hebt genomen; het kan gewoon betekenen dat het geluk niet aan je kant stond.
Het is dus een krachtig concept,omdat het ons in staat stelt te leren van onze fouten zonder buitensporig kritisch op onszelf te zijn.
Het herinnert ons eraan dat we allemaal ons best doen met de informatie die we op het moment van de beslissing hebben.
Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@Ukster,

Dank U,
Ok,
.Er zijn zoveel waarheden als mensen.
1. Uw post is een gedeeltelijk antwoord op mijn stelling / mening 1. over het analyseren .. helaas niet over het emotioneel beslissen.
2. Uw post omzeilt mijn stelling / mening 2.
HansH

ik ben nu emotioneel aan het beslissen om op jouw topic te gaan reaqeren of niet. En je ziet wat de uitkomst is. nu is dus de vraag of dat verstandig was. dat zal nog blijken. maar ik had ook op basis van argumenten kunnen beslissen. dan was ik 10 minuten bezig geweest, afschatten hoe jij zou reageren, of het topic daarna zou ontsporen etc. en had ik al een beetje een afschatting gehad of het zin zou hebben. en ik had niet zoveel zin in die 10 minuten, vandaar het resultaat hier.
HansH

en verder zie ik als ik mijn leven tot nu toe na ga dat ik het achteraf eigenlijk nooit goed doe qua belangrijke beslissingen en afwegingen. grote mazzel gehad met het werk waar ik in terecht ben gekomen doordat toevallig iemand me daarop attendeerde die er stage liep, mazzel met de het ontwikkelen van de interesses die tot de bagage nodig voor dat werk zouden leiden (een oudere broer die ik de hele dag zijn kop gek zeurde met allerlei vragen over elektriciteit, dus ongeveer wat REGOR nu ook doet) en mazzel gehad dat ik toevallig tegen een paar hele leuke hobbies ben aangelopen door weer allerlei ander toeval (fietsen en bierbrouwen) en af en toe wat kamperen op het soort campings wat ik leuk vind en dta ik daar mee in aanraking kwam was ook weer puur toeval. Dat werk en alles wat ik net noemde was dus allemaal puur toeval dat het goed uitpakte. Dus allemaal de grootste positieve toevalstreffers in mijn leven maar de rest voor wat betreft bewuste keuzes? grootste deel fout achteraf, anders had mijn leven er nog heel anders uitgezien. Dus ja hoe nemen mensen beslissingen? op basis van dingen die je vaak helemaal niet kunt overzien qua consequenties op de langere termijn en door schade en schande wijs worden.
Regor

@HansH,

U heeft het in hoofdzaak over de loop van uw leven via toevalligheden en wegens omstandigheden.

De essentie van de twee vragen in mij topic ontgaat U weer........ misschien een paar keer lezen voor het reageren.
Algemeen:
Er wordt nooit rechtstreeks ingegaan op de vragen via antwoorden!
Dat stelt de antwoorder in een onderdanige positie ........... neen, psychologisch wil hij dat niet, hij draait liever rond de pot via ventilatie van zijn kennis en proza verhaaltjes om zichzelf in de schijnwerper te stellen !
ukster

@Regor Je kennis is werkelijk verbluffend en je vermogen om anderen te laten zien hoe weinig ze weten, is ongeëvenaard. Het is een zegen voor dit forum dat we jouw onuitputtelijke bron van wijsheid hebben.
Het is duidelijk dat je al alles weet, dus het is misschien overbodig om hier te zijn. Maar toch, we zijn dankbaar voor je aanwezigheid. Zonder jou zouden we misschien per ongeluk iets nieuws leren van iemand anders.
Misschien kun je de volgende keer dat je iets weet wat wij niet weten, het gewoon voor je houden? Dat zou de spanning opbouwen voor je volgende openbaring.
Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
Regor

@Ukster,

Dat de waarheid kwetst is duidelijk !
Uw post zit vol fouten ..... is eigenlijk één grote fout .......... want al wat U schreef klopt niet. :D
Regor

@Ukster,

Ik heb jullie al zoveel topics gegeven waar jullie zich konden in waar maken !
Ik ben maar een simpele looser met een grote mond, maar met een klein hartje.
Doe de moeite met het "anti Regor" collectief om mij te laten bannen aub.
HansH

ukster schreef: ma 22 sep 2025, 08:26 @Regor Je kennis is werkelijk verbluffend en je vermogen om anderen te laten zien hoe weinig ze weten, is ongeëvenaard. Het is een zegen voor dit forum dat we jouw onuitputtelijke bron van wijsheid hebben.
misschien kan Regor die gave dan hier inzetten:
viewtopic.php?p=1268317#p1268317
En vantevoren voorspellen wat er allemaal fout kan gaan en hoe dat te voorkomen omdat je het allemaal al weet. Dat zou pas echt een uitkomst zijn om zo iemand erbij te hebben.
Regor

@HansH,

Ik hou mij helaas niet bezig met probleempjes van hobbyisten !
Je komt blijkbaar wel veel aan bod tegenwoordig ..... wat een mooie avatar teweeg kan brengen bij een mens hé. :D
I feel good ! :geek:
HansH

Regor schreef: ma 22 sep 2025, 10:23 @HansH,

Ik hou mij helaas niet bezig met probleempjes van hobbyisten !
De natuur beslist hoe eea in het honderd te sturen, maar doet dat niet alleen voor hobbyisten, dus kun je je er toch nog mee bezig houden en je talenten uitnutten. maar een leuke avatar maken zou je ook eens kunnen doen. Je ziet blijkbaar al wat daar het effect van is.
HansH

Regor schreef: ma 22 sep 2025, 09:02
Doe de moeite met het "anti Regor" collectief om mij te laten bannen aub.
ik doe niet mee want ik ben bekeerd door een van de geboden in jouw 10 geboden topic. Dus heeft ook betrekking op 'hoe beslissen mensen'
Regor

@HansH,

Mooi van jou,
Het zijn niet mijn 10 geboden hoor maar enkel leidraden die Max goed vond om als "mens" te leven.
Dat de natuur beslist over het één en het andere hoeft U mij niet aan te herinneren, al verdriet genoeg gehad door de natuur !
Als ik straks het enige lid ben zonder avatar ...... is het ST symbool daarvoor voor mij al meer dan voldoende.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Men neemt voornamelijk op basis van intuïtie beslissingen. De mens is een zeer intuïtief wezen, zoals elk dier. Pas achteraf wordt vaak de boel gerationaliseerd.

Meeste beslissingen die men neemt leiden overigens niet tot het gewenste resultaat.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!