Zoals men hier wellicht weet, zijn er twee manieren om toegang te krijgen tot de toonaangevende taalmodellen van OpenAI. Je kunt ChatGPT gebruiken of je kunt toegang krijgen tot de service via de API (application programming interface) met behulp van een eigen gebruikersinterface front-end.
ChatGPT heeft een functie die een API-interface mist en, ik zweer het, nooit "een geheugen" zal hebben.
Vergis je niet, het is geen echte herinnering. Voorgetrainde taalmodellen leren niet: ze zijn statisch en strikt onpersoonlijk. Nee, het 'geheugen' komt met dank aan de software-front-end die opgeslagen kopieën van eerdere chats bijhoudt en beslist welke weetjes je als onderdeel van je chat naar het model terugvoert.
Hoewel dit de vervanging van een arme man is voor een futuristisch model dat op een dag een echte persoonlijkheid kan verwerven door voortdurend leren en een aanhoudende identiteit, gecombineerd met de verfijnde uitlijning van de taalmodellen (hoewel RLHF of versterking leren door menselijke feedback), kan het resultaat al ongelooflijk corrosief zijn.
Neem dit alarmerende verhaal van een man uit Toronto die zichzelf ervan overtuigde, na enkele honderden uren gesprekken met ChatGPT, dat hij een nieuw soort wiskunde is. Hij gaf het zelfs een naam: Chronoarithmics. Tot zijn eer had hij twijfels: en toen uiteindelijk een ander taalmodel (Gemini van Google) hem waarschuwde dat wat hij zag "een demonstratie was van het vermogen van een LLM om [...] zeer overtuigende, maar uiteindelijk valse verhalen genereren".
Toch vraag ik me af hoeveel anderen op hetzelfde tuinpad worden geleid door onze altijd zo behulpzame, altijd zo ondersteunende AI-vrienden? Ik heb al talloze keren berichten ontvangen van wannabe-fysici, ervan overtuigd dat hun onzinnige aanpak revolutionair is omdat 's werelds toonaangevende AI-model' hen dat verzekerde.
Dus de volgende keer dat ChatGPT je vertelt dat je iets op het spoor bent, dat je 'zelfs niet een klein beetje gek' bent, dat eenvoudige uitingen van twijfel over je eigen geestelijke gezondheid het bewijs zijn dat je geen crackpot bent. Geloof er geen woord van. De modellen zijn ontworpen om deze dingen te zeggen. Denk aan hun doel. Het is niet om eerlijk te zijn, noch kennen ze ethiek echt. Het doel van RLHF-alignment is het verbeteren van betrokkenheidsstatistieken en het behouden van eindgebruikers. Deze modellen zijn immers commerciële ondernemingen en hun prestaties worden gemeten in de vorm van KPI-grafieken die in de bestuurskamers van bedrijven worden gepresenteerd. Geen waarheidsgetrouwheid.
Wat kan het nog meer niet?
Puzzels