Wat is de formule voor het berekenen van de hardheid van water? AI zegt "°dH = (Ca mg/L × 2,5 + Mg mg/L × 4,1) ÷ 10", maar ik betwijfel of dit juist is. Waarom de 2,5 en 4,1?
Alvast bedankt
Deze getallen zijn de verhouding van de molmassa's van calciumcarbonaat en die van resp. calcium en magnesium ( 100,1/40,1=2,50 en 100,1/24,3 =4,12) en hiermee kun je het aantal graden Franse hardheid berekenen.spikeminoda schreef: ...... Waarom de 2,5 en 4,1? ..........
Ja.HansH schreef: ↑do 18 sep 2025, 15:34 misschien voor mijn begrip: de hardheid druk je blijkbaar uit in concentratie calcium carbonaat. blijkbaar kun je dan een verrekening maken als je calcium of magnesium ale metaal ionen hebt. ik neem aan dat het begrip hardheid iets zegt over wat die hardheid dan doet en blijbaar kun je dat effect dan schalen naar dezelfde 'effect waarde' via die conversie getallen.
zie ik dat goed op die manier?
De opdracht is om de calcium- en magnesiumgehalte te bepalen van een watermonster (gewoon vanuit de kraan) met behulp van experimenten die ik heb uitgevoerd, en hierbij dus de hardheid van het water te bepalen in Duitse hardheid. Ik heb het volgende uitgevoerd in duplo met hetzelfde watermonster:Margriet schreef: ↑do 18 sep 2025, 15:02Deze getallen zijn de verhouding van de molmassa's van calciumcarbonaat en die van resp. calcium en magnesium ( 100,1/40,1=2,50 en 100,1/24,3 =4,12) en hiermee kun je het aantal graden Franse hardheid berekenen.spikeminoda schreef: ...... Waarom de 2,5 en 4,1? ..........
Een graad Franse hardheid komt overeen met 10 mg calciumcarbonaar per liter.
Je kunt hier echter niet rechtstreeks het aantal graden Duitse hardheid berekenen omdat een graad Duitse hardheid overeenkomt met 10 mg calciumoxide per liter.
Maar wat was precies de opdracht? Waar ga je vanuit en wat moet je berekenen? En bekend met molberekeningen?
Nee, niet zinvol. Je maakt dan gebruik van het andere ion in kalk, carbonaat = CO32-, om een zuur-basereactie uit te lokken. Hierbij ontstaat CO2-gas dat vrij snel uit het mengsel verdwijnt en daardoor de pH blijvend verandert. Maar het probleem hierbij is dat je een extra ion cadeau krijgt, in dit geval het Ca2+-ion. Dat blijft achter in het mengsel en verandert daarmee ook de smaak van het geheel. Daarom wordt geen soda = natriumcarbonaat gebruikt, omdat wij natrium-ionen als 'zout' ervaren. Calcium-ionen kunnen we mogelijk proeven, maar hebben bij lange na niet de onmiskenbare intensiteit van natrium-ionen. Magnesium-ionen zijn bitter, lithium-ionen giftig en duur, kalium-ionen ziltig maar met een nare bijsmaak, en en en. Calcium is dan een veilige keus. Om dezelfde reden wordt maïs genixtamaliseerd (zoek dat maar opHansH schreef: ↑za 20 sep 2025, 15:25 Ik doe zelf aan bierbrouwen op hobbynivo, zie bv het hobbybrouwforum : https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php
en daar speelt pH en kalk ook een belangrijke rol. maar daar gaat het niet om de hoeveelheid kalkneerslag, maar hoeveel zuur of base (meestal calcium carbonaat) je moet toevoegen op de optimale ph te krijgen voor de optimale enzymwerking tijdens het maish proces en evt bijstelling van de ph naar ca 5.2 tijdens het koken van de wort.
ik neem dus eigenlijk aan dat daar die bovenstaande hardheids berekening niet zo zinvol is of denken chemici daar anders over?
Je hebt die conversie helemaal niet nodigspikeminoda schreef: ↑za 20 sep 2025, 19:36 "Geef de hardheid op in mmol (Ca + Mg) per liter en in Duitse hardheid graden.", alleen ik vroeg me dus af welke formule ik moet gebruiken voor de Duitse hardheid, want elke keer als ik dat opzoek op het internet komen er alleen maar bedrijven met betaalde hardheid-tests tevoorschijn.
Dankjewel voor de hulp, Daniel! Ik heb het berekend:daniel73 schreef: ↑za 20 sep 2025, 20:48Je hebt die conversie helemaal niet nodigspikeminoda schreef: ↑za 20 sep 2025, 19:36 "Geef de hardheid op in mmol (Ca + Mg) per liter en in Duitse hardheid graden.", alleen ik vroeg me dus af welke formule ik moet gebruiken voor de Duitse hardheid, want elke keer als ik dat opzoek op het internet komen er alleen maar bedrijven met betaalde hardheid-tests tevoorschijn.. Er wordt immers gevraagd naar de concentratie van ionen in mM; en omdat calcium en magnesium beide tweewaardig zijn bereken je niet zozeer een calcium- of magnesium-concentratie maar een 'concentratie van willekeurige tweewaardige ionen'. De reactie tussen het EDTA-ion en zo'n tweewaardig ion is hetzelfde dus maakt het voor de reactievergelijking niet uit.