Ik heb nog eens naar de tweede zonnewijzer staan kijken. Het lijkt er niet op dat de poolwijzer per ongeluk verbogen werd bij werkzaamheden, maar op een misverstand bij een restauratie. De poolstijl staat namelijk precies loodrecht op de gevel van de kerk. De poolstijl had eigenlijk loodrecht op de
wijzerplaat moeten staan, die scheef op de gevel staat, 20° gedraaid om de verticale as. Dan had de poolstijl correct naar het zuiden gewezen, in dezelfde richting als de poolstijl van de eerste zonnewijzer, bovenaan de gevel.
Foto A laat de linkerzijkant zien, en foto C de rechterzijkant. Volgens
dit artikel waren dat ooit de derde en vierde zonnewijzer van de kerk. In het artikel staan foto's van een recente restauratie, waarbij de oude uurlijnen duidelijk zichtbaar werden gemaakt. Momenteel zijn die lijnen helaas niet meer duidelijk zichtbaar. Ik heb ze op mijn foto's A en C overgetekend van het artikel. De zonnewijzer van foto A was een "westwijzer", die precies naar het westen kijkt. Dat blijkt uit de parallelle uurlijnen.(
1) De zonnewijzer van foto C was een "oostwijzer", die naar het oosten kijkt. De zonnewijzer van foto B was een "zuidwijzer", die naar het zuiden kijkt. Dat blijkt uit de lijnen van 6 uur 's morgens en 's avonds, die elkaars spiegelbeeld zijn (in de verticale as). Dus de gevelsteen is goed gericht, maar de poolstijl fout.
A: westwijzer, B zuidwijzer, frontale aanblik, C: oostwijzer. Leuk detail: een memento mori schedel bij M.
Bovenste zonnewijzer, frontale aanblik. De lijnen van 8 uur en 4 uur zijn niet elkaars spiegelbeeld. Dit is dus inderdaad geen "zuidwijzer"