Even een nieuw topic specifiek over een tegenvoorbeeld uit het artikel Force, Momentum Change, and Motion van Martin Tiersten. In essentie gaat het hierom:
We hebben een ketting (blauwe object) die over een volmaakt glad en wrijvingsloos vlak wordt voortgetrokken door een constante kracht K. Het denkbeeldige scheidingsvlak BB' bevindt zich op een vaste positie op de gladde ondergrond en verdeelt de ketting in twee delen Deel I en Deel II. De ketting heeft een totale lengte L en een lineaire dichtheid \( \lambda \). T(x) is de trekspanning in de ketting ter plaatse van het BB'-vlak.
Voor de versnelling a van de ketting geldt dan \( a = \frac{\mathrm{K}}{ \lambda \mathrm{L}} \). De snelheid \( \dot{x} \) van de ketting noemen we v.
Voor de impuls p van Deel I van de ketting hebben we dan \( p = \lambda x \cdot v \). Waardoor:
\( \dot{p} = \lambda \dot{x} \cdot v + \lambda x \cdot \dot{v} \)
\( \dot{p} = \lambda v^2 + \lambda x \, a \)
\( \dot{p} = \lambda v^2 + \lambda x \, \frac{\mathrm{K}}{ \lambda \mathrm{L}} \)
\( \dot{p} = \lambda v^2 + \frac{\mathrm{K} x}{ \mathrm{L}} \)
Als totale kracht F op Deel I komt er:
\( \mathrm{F} = \mathrm{K} - \mathrm{T}(x) \)
Toepassing van \( \mathrm{F} = \dot{p} \) geeft:
\( \mathrm{K} - \mathrm{T}(x) = \lambda v^2 + \frac{\mathrm{K} x}{ \mathrm{L}} \)
\( - \mathrm{K} + \mathrm{T}(x) = - \lambda v^2 - \frac{\mathrm{K} x}{ \mathrm{L}} \)
\( \mathrm{T}(x) = - \lambda v^2 + \mathrm{K} - \frac{\mathrm{K} x}{ \mathrm{L}} \)
\( \mathrm{T}(x) = - \lambda v^2 + \mathrm{K} (1 - \frac{x}{ \mathrm{L}}) \)
Maar dat kan niet kloppen want dan heb je \( \mathrm{T}(0) = - \lambda v^2 + \mathrm{K} \).
Wat gaat hier fout...?
(Ik heb daar zelf wel een idee over, maar dat hou ik nog even voor me. Ik wil eerst eens kijken hoe anderen dat aanpakken... )
Puzzels