Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Systemen met variabele massa

Op internet heb ik de laatste tijd wat beschouwingen gezien die de algemene geldigheid van \( \vec{F} = \frac{\mathrm{d} \vec{p}}{\mathrm{d} t} \) bestrijden. Een voorbeeldje is dit:

Wat moeten we daarvan denken? Mij heeft het aan het twijfelen gebracht...

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

HansH

Re: Systemen met variabele massa

de conclusie is simpel: massa kan niet verdwijnen. het kan hooguit afgesplitst worden in de vorm van massa of straling. en die afgesplitste massa of straling heeft dan weer imuls en samen met de rest behoud van impuls. dus de term v.dm/dt kan nooit een overgang naar een eindsituatie beschrijven omdat er immrs in totaal geen massa kan verdwijnen. massa uitstoten door een raket zou je kunnen beschrijven met v.dm/dt waarbij v de snelheids verandering is van de massa die uitgestoten wordt en m de uitgestoten massa per seconde. maar feitelijk is dat dus m.dv/dt (met v de snelheids verandering is van de massa die uitgestoten wordt en m de uitgestoten massa per seconde)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan PP.

Prachtige Tube, dank U.

Bedenkingen:
1. Wat te her-denken van mijn karretje vol met water met verticale uitloop ?
2. De "Clou" is volgens mij dat men wel perfect kan rekenen met impulsen / momentum en kracht als afgeleide ervan naar de tijd .... als men de massa wijziging precies wiskundig kan beschrijven en in rekening brengt......... maw, massa verandert "zomaar" niet.

Mis ik iets ?
Professor Puntje

Ik denk dat je veilig met impulsen kunt rekenen omdat die in zekere zin fundamenteler zijn dan krachten. Maar voordat ik door het internet aan het twijfelen gebracht werd gebruikte ikzelf ook \( \vec{F} = \frac{\mathrm{d} \vec{p}}{\mathrm{d} t} \), dus ik weet niet wat ik nu allemaal moet her-denken. Vandaar dit topic.
Regor

het is toch zo dat "impuls" behoud en "momentum" behoud een fundamentele natuurwet is ....zelfs bruikbaar geweest om nieuwe
deeltjes te voorspellen ...... of om de 9 de planeet te voorspellen.
En dus van een "hogere" orde ....... dan de simpele nazaat .....de kracht ..... ocharme !
Professor Puntje

Oh - kennelijk mag ik de video maar een keer bekijken, want voor meerdere keren moet ik me inschrijven.... :(
Regor

Aan PP,

Wat is met dat .... ik bekeek hem daarnet voor een tweede keer !
Professor Puntje

Drie keer is scheepsrecht...

Dit zie ik nu:
shot
Regor

Aan PP,

Tweemaal is voor mij voldoende. 8-)
Bent U / zijn we er door wat betreft het universeel kunnen / mogen gebruiken van impuls en momentum, alles in acht genomen natuurlijk ?
Of zijn er deskundigen van hogere orde die nog bedenkingen erbij hebben?
Professor Puntje

Je kunt overal aan twijfelen, maar dan is er geen natuurkunde meer te bedrijven...
HansH

Regor schreef: za 28 jun 2025, 10:30 Mis ik iets ?
ja ik denk de boodschap uit mijn vorige bericht?
Regor

Aan PP,

Niet mee eens.

1. Heeft U in mijn laatste post een "twijfel" opgemerkt ? .... of is het een "boodschap voor iedereen" ?

Aan HanH,

Niet mee eens.

1. Mijn laatste post is toch niet in tegenstrijd met uw laatste post ? ..... wat mis ik dan ?
2. Het is toch niet omdat ik niet reageer op uw post, dat ik er wel of niet mee akkoord ben !

U mist iets !
Professor Puntje

Regor schreef: za 28 jun 2025, 12:46 Aan PP,

Niet mee eens.

1. Heeft U in mijn laatste post een "twijfel" opgemerkt ? .... of is het een "boodschap voor iedereen" ?
Het is een boodschap aan iedereen.
Marienus

Hallo, misschien moet je bij afwijkende bewegingsveranderingen bij krachten, een onderscheid maken tussen zware- en trage massa; ik loop hiermee wel tegen het diep gewortelde 'is gelijk' teken tussen deze twee aan.
Of heb je met 'behoud van impuls' speelruimte om van de ene in de andere energievorm over te gaan?

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Gast

Voor de meest eenvoudige vorm van een kracht, F=ma, wordt meestal aangenomen dat de massa constant is , waarbij m fungeert als een vaste evenredigheidsfactor.

Maar wanneer het nuttiger is om te werken met krachten of in plaats daarvan met impulsbalans hangt af van wat je precies wilt weten (behandelen).

Er bestaat geen vaste lijstjes met “hier gebruik je krachten” en “daar impulsbalans”. Beide methodes zijn in principe, zoals gezegd, altijd toepasbaar. Zolang je systeemdefinitie maar duidelijk is en je alle externe invloeden goed in beeld hebt.

In simpele situaties (zoals regen op een karretje of een massa aan het zonnebaden) is de krachtenaanpak meestal didactisch sterker: het maakt oorzaak en gevolg inzichtelijker, en helpt fysiek begrip opbouwen. Het kiezen van een groter systeem (zoals “kar+regen”) is formeel wel correct, maar verbergt die interactie; het klopt wel, maar is ietwat “dumbed down”. Maar ook dan gebruik je niet slechts F=ma. Maar bijvoorbeeld

\(\vec{F}_{\text{netto}} = \frac{d\vec{p}}{dt} = \frac{d(m\vec{v})}{dt} = m\frac{d\vec{v}}{dt} + \vec{v}\frac{dm}{dt}\)

de productregel dus gebruiken.

Het is dus niet zwart-wit, en er is geen controverse. Het zijn keuzes op basis van helder denken en goede systeemdefinitie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!