Door een reactie in een topic over de stijgende zeespiegel dacht ik opeens aan het volgende.
Het einde van het Cenomanien, en de overgang naar het Turonien was een boeinde tijd, niet om in te leven maar vooral voor wat de gebeurtenissen uit die periode vertellen over klimaatverandering.
Het was een periode van global warming terwijl in die tijd het zonder dat ook al een hothouse klimaat was. Uit die periode is het oceanic anoxic event 2 (OAE2), ook wel het “Bonarelli Event” bekend.
Het laat zien hoe op een natuurlijke manier een periode van klimaatverandering verloopt. Compleet met weer vastleggen van enorme hoeveelheden koolstof waardoor de periode van global warming weer eindigt. Ook hoe lang het hele proces duurt. C.a. Een half miljoen jaar.
Maar aan het einde van het Cemanien, waren er enorm warme zeeën, en een record hoge zeespiegel.
Als ik het goed heb begrepen wordt er geschreven (Haq et al. 1987) over een zeeniveau dat meer dan 250 meter (!) hoger was dan het huidige niveau.
Bij hoe dat gereconstrueerd is, is er natuurlijk gekeken naar de mariene afzettingen van die tijd. De enorme mariene kalksteen afzettingen van het Krijttijdperk. De hoogte daarvan vertelt iets over hoe hoog de zeespiegel toen was. Maar meer dan 250 meter hoger dan nu… dat zeeniveau. Is dat niet erg hoog?
Ik ben geen deskundige, slechts een geïntereseerde. En ik ben me ervan bewust dat ik niet alles ervan afweet. Ik lees veel, maar het zal waarschijnlijk zijn dat ik niet helemaal op de hoogte ben van alles wat er over geschreven is. Misschien weten anderen er meer over.
Puzzels