Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

netspanning per fase

Nogal bezig met zonnepanelen en thuisaccu en zo.
We zitten nu in het seizoen dat er op mooie dagen zoveel zonnestroom is dat de day-ahead prijs onder nul zakt. Zo ook vanmiddag. Er is dus veel zonnestroom, en mijn buurt, met veel corporatiewoningen, ligt vol met panelen, bijna elk huis wel 2 kWp. Dan verwacht je dat de spanning op het net stijgt, en dan wil je dat wel eens weten natuurlijk.

Ik heb (naast andere zaken) twee middelgrote sets (1,6 resp 2,5 kWp) met elk een eigen omvormer. Elk op een eigen groep in de meterkast, de ene zit op fase L2 en de andere op fase L3.

Wat me opvalt is dat beide omvormers op hun schermpjes een verschillende netspanning rapporteren. Ik moet daar misschien eens vaker gaan kijken de komende tijd, maar nu is dat 239 V op L3 en 233 V op L2

Kan de spanning inderdaad per fase zo veel verschillen, of wijken die meters van die omvormers gewoon zo ver af?
(je beide is ook nog mogelijk natuurlijk)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

HansH

Re: netspanning per fase

2,5% variatie is niet veel. de tolerantie is +10% en -15%
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

op dit moment is bij mij de spanning op elke fase; 245, 244, 242
CoenCo
Technicus

Ja dat kan zeker zoveel verschillen.
De kabel in de straat en in je huis hebben een weerstand, en doordat niet op elke fase evenveel stroom wordt verbruikt/opgewekt, zal de spaningsval over die kabel voor elke fase anders zijn (en de nul ook iets verschuiven)

Het kan deels al verklaard worden door de spanningsval over de kabel tussen meterkast en omvormer. Zit op de fase met de hoge spanning toevallig de zwaarste omvormer met de langste kabel?
HansH

plus de impedanties in de transformator in de straat.
king nero

Zeker ook de spanning van de N tov. de aarding eens nakijken...
Jan van de Velde

Dank allen.

Aan de bedrading tussen omvormers en meterkast zal het niet liggen. Beide hangen op het toilet*, twee meter van hun respectieve groepszekeringen in de naastgelegen meterkast. Ik denk dat het geen 20 centimeter scheelt.

Maar over een paar volt verschil ga ik me dus niet druk maken.

Dat mijn nul niet altijd zuiver nul is merkte ik al ruim voordat ik hier panelen had, dat ik me afvroeg of dat aan mijn multimetertje lag. Maar die van de buurman vertelde hetzelfde verhaal.

*Mijn eerst omvormer, een Sunny Boy van 2013, had nog geen mogelijkheid voor draadloos uitlezen, wel een LCD schermpje. Toilet is dan leuker dan de zolder. 8 jaar lang heb ik vrijwel dagelijks de dagproductie genoteerd op een staafgrafiek die ik op de toiletdeur plakte.
Voor de kabels van de set die ik afgelopen zomer op mijn noordwestdak liet leggen was nog ruimte in koof naar het toilet en in de kabelgoot naar de meterkast dus die omvormer hangt er nu broederlijk naast. Altijd leuk onderwerp van gesprek ook :)
Bijkomend voordeel in mijn 1970 huis met natuurlijke ventilatie: met de warmte van de omvormers verdwijnen luchtjes overdag vlotter door het plafondrooster :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

HansH

Jan van de Velde schreef: wo 14 mei 2025, 20:40 Dank allen.

Aan de bedrading tussen omvormers en meterkast zal het niet liggen. Beide hangen op het toilet*, twee meter van hun respectieve groepszekeringen in de naastgelegen meterkast. Ik denk dat het geen 20 centimeter scheelt.
je zou eens in de meterkast zelf de spanningen moeten meten. dan weet je welk deel van de ongelijkheid komt voor en na de meterkast.
maar ik vermoed dat de aangeleverde spanning in de meterkast al scheef ligt en dat is op zich ook logisch en kan meer of minder zijn afhankelijk van de afstand tot de trafo in de straat en de momentane afname per fase van alle gebruikers samen. in hoeverre de 10kV leiding naar de trafo toe helemaal in balans is per fase kun je je ook nog afvragen. maar voor veel gebruikers samen zal het wel uitmiddelen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektrotechniek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!