Puzzel Puzzels
vos_sciencetalk
Artikelen: 0

ik had een toets

hoi, ik zit in het eerste middelbaar en vandaag hadden we een toets met een vraagstukje die ik niet versta. iemand moest 12 hoofdstukken leren maar deed er maar 10. uit 5 hoofdstukken komt 1 vraag. hoeveel kans is er dat ze aale vragen oplost.
ik weet zelfs niet hoe ik hieraan moet beginnen. ok weet dat ze dus10/12 hoofdstukken kent. moet ik dan naar de basisbreuk dat is 5/6. maar dit is niet zoals onze oefeningen met een doobelsteen en kop of munt.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

siep
Moderator

Re: ik had een toets

De kans op een gunstige gebeurtenis = (het aantal gunstige gebeurtenissen) / (het totale aantal mogelijke gebeurtenissen)

Hoeveel mogelijkheden zijn er om een groep van 5 verschillende hoofdstukken uit de 10 geleerde hoofdstukken te kiezen (= het aantal gunstige gebeurtenissen)?
En hoeveel mogelijkheden zijn er om een groep van 5 verschillende hoofdstukken uit alle 12 hoofdstukken te kiezen (= het totale aantal gebeurtenissen)?

Hint: hoe tel je het aantal mogelijkheden
(1) ZONDER herhalingen (= niet 2 of meer keer een vraag uit hetzelfde hoofdstuk) en
(2) als daarnaast de volgorde van de vragen NIET belangrijk is ?

Kom je hiermee verder?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

vos_sciencetalk

oei nee, dat ken ik nog allemaal niet :cry:

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

siep
Moderator

Een andere manier om dit probleem op te lossen:

De eerste vraag moet komen uit de 10 geleerde hoofdstukken, de kans hierop is = \frac{10}{12}
EN
De tweede vraag moet dan komen uit de overgebleven 9 geleerde hoofdstukken van de overgebleven 11 hoofdstukken, de kans hierop is \frac{9}{11}
EN
De derde vraag moet dan komen uit de overgebleven 8 geleerde hoofdstukken van de overgebleven 10 hoofdstukken, de kans hierop is \frac{8}{10}
EN
.... etc.

Kom je hiermee verder?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Overige”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!