Puzzel Puzzels
Phbaars
Artikelen: 0

Absolute luchtvochtigheid in een gesloten container

Voor een projectje ben ik metingen aan het doen mbt temperatuur, luchtvochtigheid en absolute luchtvochtigheid in een glazen container. De container is lucht- en waterdicht afgesloten en bevat slechts 2 sensoren, beide voor t en h. Deze geven dezelfde waarden aan. De nauwkeurigheid is t +-0.2C en h +-1.8%.
Volgens de natuurwetten moet de absolute luchtvochtigheid in de container constant blijven; het vocht kan nergens heen.

De berekening van de absolute luchtvochtigheid uit t en h komt van Wikipedia. De setup werkt prima als het onder de 20 graden is. De container staat altijd in de schaduw.

Het vreemde is dat bij warm weer (>20 graden) de berekening voor de absolute luchtvochtigheid ineens een veel hogere waarden aangeeft. Ongeveer 1 gr/m3 per graad C hoger. De afwijkingen lopen op tot ruim boven de 30%, en nog boven de waarden buiten. Het kan dus geen lek zijn.

Alle sensors zijn vervangen, alle berekeningen getest.
Er zijn geen materialen aanwezig die vocht kunnen afgeven (container is van glas).
Wie is er slimmer dan ik?

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

jkien
Moderator

Re: Absolute luchtvochtigheid in een gesloten container

Phbaars schreef: do 15 aug 2024, 19:16 De berekening van de absolute luchtvochtigheid uit t en h komt van Wikipedia.
Kun je de link geven? Dan hoeven lezers niet te raden.

Er zijn geen materialen aanwezig die vocht kunnen afgeven (container is van glas).
Een veronderstelling: de wand bevat microscopische kuiltjes met hardnekkige condens die visueel niet opvalt. Bij hogere temperaturen verdampt een deel van die condens, zodat de absolute luchtvochtigheid stijgt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

ook ik denk ook dat er onder de 20 graden condens gaat vormen dus dat ben je dan vanuit de sensor gezien kwijt dus wordt de absolute vochtigheid lager zodra er condens gaat vormen. Je zou dat kunnen testen door er een paar druppeltjes water bij te doen. dan zou je in een bepaald temperatuurgebied waar condens is dezelfde vochtigheid moeten meten en daarboven meer vochtigheid.
Phbaars

Bedankt voor het meedenken, ik zat zelf muurvast.
De formule is:
ah = 216.7 * ((rh / 100. * 6.112 * exp(17.62 * t / (243.12 + t))) / (273.15 + t))

Vocht uit de wanden heb ik wel aan gedacht, maar dat zou dan 30% afwijking kunnen geven? En er manier om dit te testen?
jkien
Moderator

Als je een föhn hebt zou je hete lucht door de (geopende) container kunnen blazen gedurende 5 minuten, zodat de wanden opdrogen. Misschien verdwijnt dan het probleemgedrag van je opstelling.
Phbaars

Vannacht heb ik hem in de oven gezet op 125 graden. Het probleem blijft...
Xilvo

Kun je meetwaarden geven, temperatuur T vs relatieve vochtigheid RH?
Hoe groot is de container, is de wand (en dus eventuele condens) van buiten overal goed te zien?
HansH

Phbaars schreef: vr 16 aug 2024, 09:39 Vannacht heb ik hem in de oven gezet op 125 graden. Het probleem blijft...
dat was dan in open toestand open neem ik aan zodat het vocht eruit kan?
punt is wel dat de luchtvochtigheid van de lucht in de oven hetzelfde blijft als de luchtvochtigheid in de kamer. dus blijf je denk ik inderdaad het probleem houden omdat bij lagere temperatuur er nog steeds relatieve luchtvochtigheid 100% gaan optreden en je dus condens krijgt en daardoor lagere absolute vochtigheid. dus wat je waarneemt klopt naar mijn idee met wat je verwacht.
HansH

10% moet 100% zijn, kan het bericht niet veranderen

Opmerking moderator

Gewijzigd
Phbaars

Dit weekend zal ik de afdichting opnieuw maken, en volgende week wat grafieken van de metingen plaatsen. De siliconenkit moet eerst drogen :)
Pinokkio
Pluimdrager

Houd ook rekening met volgende:
- wat is de fabrikant en typenummer van de RH-sensor,
- wat is het meetprincipe van die RH-sensor (wat meet de sensor werkelijk voordat hij dat omzet naar een RH),
- wat is de absolutedrukgevoeligheid van die RH-sensor.
De absolute druk van een afgesloten hoeveelheid lucht in een glazen container zal afhankelijk zijn van de temperatuur.
- geldt die formule ah = 216.7 * .............. ook als de absolute druk in de container duidelijk afwijkt van 1 atm. Merk op dat de formule ah berekent als g/m3, niet g/Nm3 of g/kg.
Xilvo

Pinokkio schreef: za 17 aug 2024, 14:29 - geldt die formule ah = 216.7 * .............. ook als de absolute druk in de container duidelijk afwijkt van 1 atm. Merk op dat de formule ah berekent als g/m3, niet g/Nm3 of g/kg.
Ja, die geldt want de partiële verzadigingsdruk is onafhankelijk van de druk van andere aanwezige gassen.
Pinokkio
Pluimdrager

Natuurlijk, maar dat was niet mijn punt.
Xilvo

Pinokkio schreef: za 17 aug 2024, 15:47 Natuurlijk, maar dat was niet mijn punt.
Wat dan wel? Jouw vraag was toch of die formule nog gold bij een andere druk?

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Phbaars

De twee sensoren zijn van het type Sensiron SHT40 in een gesinterde behuizing. Dit zegt de datasheet:
All Sensirion humidity sensors are based on CMOSens® technology. It involves the capacitive method of measuring humidity, which is one of the standards in the industry. According to its principle, the sensor is a kind of capacitor in which the dielectric material is made of a polymer that can absorb or release water in proportion to the relative humidity of the environment. Thanks to this process, the capacitance of the capacitor changes, and this change can already be electrically measured and, on this basis, the humidity level can be determined accurately.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!