Puzzel Puzzels
MartoO
Artikelen: 0

Energiebarriere in quantumput

Als je tunneling wil uitleggen krijg je te maken met een quantumput, waarvan de randen niet oneindig hoog of dik zijn.
Als ik het goed heb begrepen is dat, als de dikte van de rand van de put (energiebarriere) de deBrogliegolflengte is, er tunneling mogelijk is.
Mijn vraag is: hoe weet je of bepaal je de hoogte en de dikte van de de rand van de put?

Ik veronderstel dat de ionisatie energie de hoogte bepaalt, maar weet het niet zeker.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

sensor

Re: Energiebarriere in quantumput

Vanwege de opmerking over de ionisatie energie vraag ik mij af of je uitgaat van elektron dat het atoom uit gaat via tunneling. Dit zou in principe kunnen gebeuren door een extern elektrisch veld. In dat geval kunnen we een paar getallen aan dit probleem hangen zoals de gemiddelde atoomstraal van 10-10 en een typische bindingsenergie van V0= 20eV.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

physicalattraction
Moderator

Ik vind 20 eV nogal een overschatting voor de ionizatie-energie van atomen. Zie hier een periodiek systeem met ionizatie-energieën. Een typisch metaal atoom ligt rond de 7 eV.

Ook vind ik je schatting voor de dikte van de barrière niet accuraat. Je moet niet de gemiddelde atoomstraal nemen, maar de afstand tussen twee atomen, de zogenaamde roosterconstante. Op Wikipedia kun je een aardig lijstje met roosterconstantes vinden, bijvoorbeeld voor koper: 0,36 nm.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

sensor

Goed punt van de rooster constante dus met een 3 D put. Ik ging in mijn interpretatie van het probleem uit van een simpel 1 Dimensionaal model van een deeltje in een put met een atoom en een "buiten" elektron dat geïoniseerd kan worden. Vervolgens gebruik je dan een factor 2 x radius in de formule. Misschien dat de vragensteller hier nog info over kan geven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!