Puzzel Puzzels
Erebus10
Artikelen: 0

[wiskunde] MATLAB 2e orde differentiaalvergelijking

Hoi iedereen!

Ik zou graag een 2e orde differentiaalvergelijking oplossen via Matlab zodanig dat ik deze kan plotten. Ik heb zelf al wat gezocht in de Matlab documentatie en forums maar ik vind het allemaal nogal ingewikkeld …

Om een 2e orde differentiaalvergelijking op te lossen, bestaan er in Matlab allemaal functies zoals ode45, ode23, ode113, ode15s, ode23s, …
Het verschil zit hem in de 'stiffness' van de differentiaalvgl en of je deze oplost met de Runge-*** methode, Adams methode, trapezoïdale methode, …
De verschillende functies geven verschillende figuren.

Mijn differentiaalvergelijking is vrij simpel lijkt me, dus ik zou denken dat ik ode45 moet gebruiken, maar ik ben niet zeker. Is er hier toevallig een Matlab expert die hier wat meer informatie over kan geven?

Hartelijk bedankt!
Stay safe :D

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

NW_

Re: [wiskunde] MATLAB 2e orde differentiaalvergelijking

Dag Erebus10,

Er bestaan inderdaad zeer veel solvers voor ODEs. Indien je systeem niet te stijf is (doorgaans als de parameters niet over teveel grootte-ordes verschillen) dan werkt ode45 perfect. Normaal is dit het geval bij de meeste eenvoudige differentiaalvergelijkingen. Als alternatief gebruik ik in Matlab vrijwel altijd ode15s. Eventueel kun je beide oplossingen eens samen op dezelfde grafiek laten plotten.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ukster

Re: [wiskunde] MATLAB 2e orde differentiaalvergelijking

Geen idee hoe dat in Matlab gaat..
Maple heeft een handige interactieve DE solver.
Gewoon de vergelijking opgeven met initial conditions en hoppa: keuze uit symbolische- of numerieke oplossing / keuze uit verschillende parameters en uiteraard de plot ervan
interactieve DE solver
(101.24 KiB) 167 keer gedownload

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!