Puzzel Puzzels
Laura Van Melkebeke
Artikelen: 0

IJzererts

Kan er mij iemand vertellen wat ik verkeerd doe bij mijn redenering aub?

De opgave is :
Een erts dat 82 gew% FeS2 en 18 gew% inerte stof bevat, wordt verbrand in een oven met 40% luchtovermaat, voor de oxidatie tot SO3. Volgende reacties grijpen plaats in de oven:
2 FeS2 (vast) + 11/2 O2 (gas)→Fe2O3 (vast)+ 4 SO2 (gas)
2 FeS2 (vast) + 15/2 O2 (gas)→Fe2O3 (vast)+ 4 SO3 (gas)
In de oven wordt 85% van het FeS2 geoxideerd, waarvan 40 % is geoxideerd tot SO2. Twee stromen verlaten de oven: een gasstroom en vaste stof stroom. Bereken de verhouding van het volumedebiet gevoede lucht (STP) per kg erts en de molaire samenstelling van de gasstroom die uit de oven komt en de verhouding van het volumedebiet (STP) van deze gasstroom per kg erts.
(Antwoord: 3.83 m³ gevoede lucht/kg erts; 82.8% N2+2.85% SO2+4.28%SO3+10.1%O2; 3.65 m³ gas/kg erts)

Ik ben uitgegaan van 1kg erts, maw ik heb de gewichtsfractie omgezet naar mol en dan kom ik 6.83 mol ijzerdisulfide uit.
40 % van de 85% die geoxideerd wordt, gaat naar SO2dus de uitgaan SO2bevat dan 0.40*0.85*6.83 mol *2 (aangezien er dubbel zoveel mollen zijn in de bovenste reactie). ik kom dan 4.64 mol uit.
Er is 40% luchtovermaat bij de tweede reactie dus als er 6.83 mol ijzerdisulfide is, dan is er 15/2* 6.83 mol zuurstof aanwezig = 51.225 mol. Maar 40% overmaat dus 1.40 * 51.225= 71.72 mol zuurstof. Dus ik dacht dat het overblijvend aandeel van zuurstof = 71.72-51.225 = 20.50 mol . Waar redeneer ik fout??

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: IJzererts

er is niet alleen 40% luchtovermaat bij de tweede reactie. 

40 % van de 85% die geoxideerd wordt, gaat naar SOdus de uitgaan SObevat dan 0.40*0.85*6.83 mol *2 (aangezien er dubbel zoveel mollen zijn in de bovenste reactie). ik kom dan 4.64 mol uit.

dat is inderdaad hoeveel SO2 er vrijkomt bij die eerste reactie 
bereken hoeveel O2 daarvoor nodig is

bereken dan eens op gelijkaardige wijze hoeveel SO3 er vrijkomt bij die tweede reactie, en hoeveel O2 daarvoor nodig is.

tel alle gebruikte zuurstof op, en zet dáár 40% bovenop
bereken daarmee hoeveel mol lucht (stikstof plus zuurstof) je moet aanvoeren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Laura Van Melkebeke

Ik kom het nog steeds niet juist uit. Het totaal aantal ijzerdisulfide die wegreageert ( 1+2de reactie) = -0.85*6.83 mol= -5.81 mol, nu weten we dat in de eerste reactie er dus 0.40*0.85*6.83 mol wegreageert(=-2.32) dus het resterende aantal dat in de tweede reactie moet verdwijnen is -5.81+2.32= 3.49 mol , dus dit komt overeen met (15/2)*3.49/2 mol=26.18 mol  , dan kom ik een totale mol lucht van 168 uit? Dit klopt niet met het resultaat als je dit omrekent naar volume met de ideale gaswet.

Jan van de Velde schreef: er is niet alleen 40% luchtovermaat bij de tweede reactie. 

dat is inderdaad hoeveel SO2 er vrijkomt bij die eerste reactie 
bereken hoeveel O2 daarvoor nodig is

bereken dan eens op gelijkaardige wijze hoeveel SO3 er vrijkomt bij die tweede reactie, en hoeveel O2 daarvoor nodig is.

tel alle gebruikte zuurstof op, en zet dáár 40% bovenop
bereken daarmee hoeveel mol lucht (stikstof plus zuurstof) je moet aanvoeren
Jan van de Velde

Laura Van Melkebeke schreef: dan kom ik een totale mol lucht van 168 uit? Dit klopt niet met het resultaat als je dit omrekent naar volume met de ideale gaswet.

zolang je niet laat zien hoe jij aan 168 mol lucht komt worden we niet wijzer aangaande je denk/rekenfouten.

Laura Van Melkebeke schreef: Ik ben uitgegaan van 1kg erts, maw ik heb de gewichtsfractie omgezet naar mol en dan kom ik 6.83 mol ijzerdisulfide uit.

40 % van de 85% die geoxideerd wordt, gaat naar SO2dus de uitgaan SO2bevat dan 0.40*0.85*6.83 mol *2 (aangezien er dubbel zoveel mollen zijn in de bovenste reactie). ik kom dan 4.64 mol uit.

deze klopte, dwz voor de productie van SO2
voor 4 mol SO2 is 11/2 (=5,5) mol O2 nodig 
voor 4,64 mol SO2 is dus 5,5 : 4 x 4,64 = 6,38 mol 02 nodig

in zoiets als bovenstaand zien we redenering en rekenstappen terug

doen we dat vergelijkbaar voor de tweede reactie die zich afspeelt

60 % van de 85% die geoxideerd wordt, gaat naar SO3 dus de uitgaan SO3 bevat dan 0.60*0.85*6.83 mol *2 (aangezien er dubbel zoveel mollen zijn in de onderste reactie). ik kom dan 6,97 mol SO3 uit. 

voor 4 mol SO3 is 15/2 (=7,5) mol O2 nodig 
voor 6,97 mol SO3 is dus 7,5 : 4 x 6,97 = 13,07 mol 02 nodig

totaal wordt er dus 6,38 + 13,07 = 19,45 mol O2 verbruikt in de reacties voor 1 kg ruw erts..

en probeer jij nou eens op vergelijkbare redenerende en rekenende wijze stap voor (reken)stap het vervolg, niet in halve redeneringen gevolgd door een uitkomst die niemand terug kan vinden. 

Denk erom, bij stoichiometrische berekeningen is het van groot belang dat je elk sommetje noteert, en van elke mol, liter of gram vermeldt om welke stof het gaat: Niet alleen 4,64 mol, maar 4,64 mol SO2 .
Dat is ten eerste voor jezelf al de enige manier om de betekenis van je rekenwerk te kunnen blijven volgen, laat staan voor een ander, d.w.z. degene die je helpt, of degene die op een toets je werk moet corrigeren. En wat betreft die laatste: stel dat jij ergens halverwege een rekenfout maakt maar vervolgens correct doorrekent. Als ik als corrector niet zie waar de fout gemaakt wordt kan ik ook de mogelijk correcte vervolgstappen niet herkennen, en daarvoor dus ook geen punten meer geven. Daarmee kun je je diep in de vingers snijden. 
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Laura Van Melkebeke

Ja inderdaad, ik had een redeneerfout gemaakt bij deze tweede.

Nu hebben we 19.45 mol zuurstof verbruikt, maar we gebruiken een overmaat van 40 % . Nu weet ik niet zo goed hoe ik hiermee moet rekenen. Moet je dan "1.40* 19.45 mol = 27.23 mol zuurstof" doen? En het aandeel lucht zou dan 27.23/21 * 100 = 129.7 mol zijn
Jan van de Velde

Laura Van Melkebeke schreef:  

Nu hebben we 19.45 mol zuurstof verbruikt, maar we gebruiken een overmaat van 40 % . Nu weet ik niet zo goed hoe ik hiermee moet rekenen. Moet je dan "1.40* 19.45 mol = 27.23 mol zuurstof" doen? 
ja, en voor alle zekerheid, omdat we met twee soorten zuurstof te maken hebben, nl zuurstof IN en zuurstof UIT, dan is die 27,23 mol O2 dus de O2in

Laura Van Melkebeke schreef:  En het aandeel lucht zou dan 27.23/21 * 100 = 129.7 mol zijn
houd je terminologie helder, van wat erin gaat is lucht het enige en dus alles, om dat dan een "aandeel" te noemen is ernaast.
Als men uitgaat van 21% zuurstof in de lucht (zal wel ergens gegeven zijn zeker?) dan is ook dit correct. 

er gaat dus 129,7 mol lucht het proces in voor één kg ruw erts. Hoeveel kuub lucht is dat? 
Laura Van Melkebeke

Ja, lucht bestaat uit 21% zuurstof en 79 procent stikstof (dit is gegeven).
Met de ideale gaswet is dit dan p.V= n . R . T , het is onder STP-condities dus ; R= 8.314 J/mol*K ; T=298 K ; n= 129,7 mol en p=101325 Pa, dit uitgerekend-> V= 3.17 kubieke meter.  Correct?
Jan van de Velde

Wat standaard is onder STP is aan discussie onderhevig, maar volg wat je boek zegt en dan is het wel in orde zo, je toont in elk geval netjes welke condities je veronderstelt. 

En daarmee vinden we niet de 3,83 m³ gevoede lucht uit je antwoordenboekje. 
Toevallig of niet, als we negeren dat onze kg erts maar voor 82% uit FeS2bestaat en de vraag lezen als "het volumedebiet gevoede lucht (STP) per kg FeS2 " vinden we inclusief de door ons gepleegde tussentijdse afrondinkjes 100/82 x 3,17 = 3,87 m³/kg.

Jammer voor het antwoordenboekje, onze berekening tot hier is stomweg correct.
Overigens, en niet minder belangrijk, wie er een fout in wil zoeken kan nu getal voor getal nagaan hoe we eraan kwamen en de fout precies aanwijzen. 

terzijde: het dient geen enkel doel steeds de voorgaande post integraal te citeren. Het bevordert de leesbaarheid van een discussie als deze niet, dus het is zelfs contraproductief. Als je wil reageren op een specifieke bewering in een post, citeer dan die post en knip alles eruit dat niet van toepassing is op je reactie.
Margriet
Pluimdrager

Laura Van Melkebeke schreef:  
Nu hebben we 19.45 mol zuurstof verbruikt, maar we gebruiken een overmaat van 40 % . Nu weet ik niet zo goed hoe ik hiermee moet rekenen. Moet je dan "1.40* 19.45 mol = 27.23 mol zuurstof" doen? En het aandeel lucht zou dan 27.23/21 * 100 = 129.7 mol zijn
Je gaat hier uit van het daadwerkelijk verbruik aan zuurstof. Ga je echter uit van de invoer van FeS2 dan kom je op 27,23 x 100/85 = 32,04mol O2.
Dat is (Vm =24,5L)  dan 785 L O2 en dat is 3,83 m3 lucht bij 20,5% O2.
Jan van de Velde

Ik wil je niet tegenspreken: ik kan rekenen, maar doe op scheikundegebied voor jou een eerbiedige stap opzij :) .

Maar je opmerking betekent dat je een overmaat lucht wil berekenen gebaseerd op wat deze hoogoven zóu kunnen verbruiken áls alle FeS2 zou worden omgezet. 
Terwijl we weten -gegeven- dat slechts 85% zal worden omgezet. 
Is er dienaangaande een afspraak in de scheikunde?

Dan gebruik je 20,5% zuurstof als gegeven, terwijl Laura's cursus volgens haar zeggen van 21% uitgaat.  Zó dus dat we volgens die mogelijke afspraak  óók niet op het antwoordenboekjesresultaat van 3,83 m³ toegevoerde lucht zouden mogen eindigen toch? 

Beetje jammer dat de 15% (niet reagerend FeS2) weinig afwijkt van de 18%  (inert materiaal in het erts). 
Margriet
Pluimdrager

Jan van de Velde schreef: Maar je opmerking betekent dat je een overmaat lucht wil berekenen gebaseerd op wat deze hoogoven zóu kunnen verbruiken áls alle FeS2 zou worden omgezet. 
Terwijl we weten -gegeven- dat slechts 85% zal worden omgezet. 
Is er dienaangaande een afspraak in de scheikunde?
Of er een afspraak is weet ik niet maar uit ervaring weet ik dat je bij het inwegen van een reactie uitgaat van de molverhouding van voor de pijl en van daaruit ook een eventuele overmaat berekent. Je houdt daarbij geen rekening met de omzettinsgraad. De omzettingsgraad is overigens ook niet altijd bekend. En wat te doen met een reactie die niet of nauwelijks verloopt? Je gaat dus inderdaad uit van hoeveel zou kunnen reageren. 

Jan van de Velde schreef:  Dan gebruik je 20,5% zuurstof als gegeven, terwijl Laura's cursus volgens haar zeggen van 21% uitgaat.  Zó dus dat we volgens die mogelijke afspraak  óók niet op het antwoordenboekjesresultaat van 3,83 m³ toegevoerde lucht zouden mogen eindigen toch? 
 Je hebt helemaal gelijk. Ik heb die 21% over het hoofd gezien en zag dat ik bij 20,5% goed uitkwam. Vandaar dat ik daar voor koos. Toch maar een kleiner stapje opzij dus.  :)
Jan van de Velde

Enfin, conclusie voor Laura:
Overmaat toegevoerde lucht berekenen niet op basis van 140% van de 85% opbrengst, maar op basis van totale hoeveelheid FeS2dat de oven ingaat, of het gaat reageren of niet.
Je komt net niet op het antwoordenboekje uit, maar je bent dan wél goed onderweg. 

nou nog het gas dat de oven uitkomt. 
Pinokkio
Pluimdrager

In augustus had Laura al een topic waarbij verwarring was vanwege de interpretatie van overmaat lucht.

Daar bleek uiteindelijk dat het gewenste antwoord alleen te bekomen was door aan te nemen dat de luchtovermaat betrekking had op alle toegevoerde grondstof, niet op de werkelijk omgezette grondstof.

http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/200586-overmaat-lucht-bepalen/
Laura Van Melkebeke

Als ik het doe zoals dat Deaconproces, kom ik nog steeds niet het exacte antwoord uit... hier komt die 6,83 mol toch overeen met 4 mol ijzersulfide ? Dus als ik dat dan vergelijk met de hoeveelheid zuurstof die daarvoor nodig is is dat voor beide processen samen 13 mol => 6,83 /4 *13 overmaat in rekening brengen : 1,40 * ...= als je dit omzet naar de hoeveelheid lucht kom ik het nog niet exact uit?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Jan van de Velde

Opmerking moderator

@Laura:

Laura Van Melkebeke schreef: Als ik het doe zoals dat Deaconproces, kom ik nog steeds niet het exacte antwoord uit... hier komt die 6,83 mol toch overeen met 4 mol ijzersulfide ? 
We zien in heel de bovenstaande topic nergens "die 6,83 mol". En of jouw antwoord dan wél correct is of niet is alleen na te gaan als je je berekening stap voor stap, en helder uitgelegd, hier plaatst. 

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!