Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Roosvd
Artikelen: 0
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 aug 2014, 12:09

Hypoxic drive

Ik vraag me af hoe het kan dat mensen die chronisch hypercapnisch zijn en dus uiteindelijk hun gevoeligheid van hun chemorectoren verliezen waardoor ze enkel ademen oiv hopxie, stoppen met ademen bij zuurstoftoediening? Want je ademhaling wordt toch ook nog gestuurd vanuit je ademhalingscentra in de medulla? Ik heb geen 02 tekort of CO2 te veel en toch adem ik ...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
anusthesist
Artikelen: 0
Berichten: 6.058
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 19:35

Re: Hypoxic drive

Hehe, je vergelijkt natuurlijk wel een beetje hele rode appels met felgroene peren :D ;)

De normale rustademhaling is inderdaad meer het ritmisch vuren van de neuronen in de ademhalingscentra dan sec in fysiologische situaties vuren op basis van de CO2 of bij chronisch hypercapnische patiënten op basis van de O2.

Maar...de prikkel om de ademhaling überhaupt te doen initiëren of stoppen is wél op basis van bovenstaande factoren afhankelijk. De reden waarom neonaten ook hun eerste ademhaling doen; de CO2 prikkelt gigantisch de ademhalingscentra. En als ik zo hypercapnisch was als baby zou ik ook hard gaan janken :) (want dat voelt echt niet fijn, gewoon letterlijk het gevoel alsof je stikt).

Dus chronisch hypercapnische patiënten ademen net als wij vooral reflectoir door het ritmische vuren en de strekreflexen vanuit de longen. Maar als je dan opeens een hele sterke prikkel toedient (zuurstof in dit geval), dan overheerst dat de 'normale' ademhalingsreflexen; het lichaam 'denkt' immers dat er genoeg zuurstof is en dat onderdrukt de ademhaling. Als je maar lang genoeg en grote hoeveelheden zuurstof toe blijft dienen, kan die prikkel zo overheersend zijn dat de ademhaling stopt.

Nu valt dat ik de praktijk vaak mee. In boeken staat altijd: 'bij COPD-patiënten geen zuurstof toedienen want je vermoordt hen!!!' Nou, dat valt wel mee hoor. Je onderdrukt de ademhaling iets als je het niet te bont maakt (bij een COPD Gold IV direct 15L O2 op de non-rebreather toedienen gedurende 15 minuten; dan wordt het wel billenknijpen hoor). Maar zoals je terecht zegt zijn er tig andere ademhalingsreflexen die gewoon blijven werken zoals de Hering-Breuer e.d.

Bovendien is het goed om te weten dat een hypercapnie bij een COPD'er nooit een contra-indicatie moet zijn om een ernstige hypoxemie te behandelen. Voldoende zuurstof blijft belangrijker voor de vitale functies dan een normocapni.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Menselijke anatomie en fysiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!