bereken hoeveel gram azijnzuur er per liter opgelost is als gegeven is dat er 2,4% van het azijnzuur in ionen is gesplitst.
Dit is het enige wat er gegeven is, hoe moet ik berekenen hoeveel H+ ionen in mol / L is omgezet?
Margriet schreef: Begin eens met het opstellen van de evenwichtsvergelijking voor het ioniseren van azijnzuur in water.
Alex0102 schreef:
CH3COOH ⇔ H+ + CH3COOH-
Margriet schreef: Nee dat niet dus, de vergelijking klopt niet.
Nee, dat klopt niet. Als HZ een zuur is heeft de geconjugeerde base de vorm Z-. Wat wordt dus de geconjugeerde base van CH3COOH?2 CH3COOH (aq) ⇔ 4 H+ (aq) + CH3COOH- (aq)
Ik denk dat het zo klopt?
voor de pijl: 4Demi VA schreef:
CH3COOH (aq) ⇔ H+(aq) + CH3COOH- (aq)
zo?
Sorry, dit snap ik niet? wat is Z-? Ik zit op havo 5 niveau, ik denk niet dat ik hier ooit van heb gehoord o-omathfreak schreef: Nee, dat klopt niet. Als HZ een zuur is heeft de geconjugeerde base de vorm Z-. Wat wordt dus de geconjugeerde base van CH3COOH?
Margriet schreef: Even terug. Azijnzuur is een zwak zuur. En een zwak zuur kan een H+ afstaan.
CH3COOH → H+ + ........... ( maak dit eens af)
Dit zal toch wel in je boek staan? Of kijk anders eens in tabel 49 van binas.
Ik snap niet hoe ik 2,4% kan uitrekenen van iets dat niet gegeven is?Margriet schreef: Ja klopt nu wel. En omdat er ook een reactie naar links is schrijven we:
CH3COOH ⇔ H+ + CH3COO-
Stel nu dat er x mol azijnzuur is opgelost in 1 liter.
2,4% is geïoniseerd.
Hoeveel mol H+ heb je dan in 1 liter.